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
auto
2024. 05. 03. péntek

Steer-by-wire rendszer érkezhet a Teslákba

elektromos autó

A fékek és a gázpedálok ma már sok autóban elektronikusan működnek, azaz nincs közvetlen mechanikai kapcsolat a pedál és a motor, vagy a fékrendszer között, hanem elektronikus érzékelők és vezetékek, no meg vezérlő elektronika juttatja el a jelet, adja ki az utasítást.

A kormány azonban a legtöbb kocsiban még, igaz szervo rásegítéssel, de mechanikus úton mozgatja a kerekeket, és sok országban ezt a jogszabályok is megkövetelik.

Cybertruck

A steer-by-wire megoldás szükségessége leginkább a Tesla új, Palladium generációs Model S és X típusai kapcsán került elő a tesztelők és a vásárlók visszajelzései alapján. Ugyanis, ha a kormány nem fizikailag forgatja el a kerekeket, hanem egy számítógéppel beszélget, akkor megoldható lenne, a sebességfüggő kormányzás. Praktikusan nézve ez azért lenne hasznos, mert az autókban eredetileg használt yoke nevű kormány felül csapott kialakítása miatt problémákat okozott akkor, amikor többször is körbe kellett tekerni, mondjuk egy parkolási manőver során. Steer-by-wire kormányzás esetén megoldható, hogy mindig maximum 90 fokot mozdul a kormány balra, illetve jobbra is. Ha az áttételezés folyamatosan változhat, akkor alacsony sebességnél, például ha parkolunk, ez sokkal nagyobb kerékelfordulást eredményezhet, így elég lehet a sikeres manőverhez.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Yoke kormánykerék. Forrás: Bérczi Balázs

A Tesla azonban inkább a másik utat választotta, alapfelszereltségként visszatért a hagyományos kormánykerékre. A Toyotánál már láttunk steer-by-wire rendszert a sajtóteszteken szereplő bZ4X esetén, ám ez a változat még pár évre van a sorozatgyártástól.

2020-ban már egyszer, álláshirdetések kapcsán, nyilvánosságra került, hogy a Tesla is dolgozik hasonló megoldáson, 2021-ben pedig Elon Musk is beszélt erről, de úgy vélte, még eltart pár évig, mire forgalomba kerülhetnek az ezzel szerelt autók. a Cybertruck már ezzel készülhet, de erről az utóbbi években semmit nem hallottunk.

Most az Electrek fedezte fel, hogy az autógyártó szabadalmi igényt nyújtott be saját steer-by-wire rendszerére, amely redundáns kialakítású, tehát természetesen nem kell attól tartani, hogy egyetlen érzékelő vagy vezeték hibája kormányozhatatlanná teszi az autót.

A Tesla steer-by-wire szabadalma. Forrás: Electrek

Sokan a Cybertruckra várják a rendszer bevezetését, ami nem teljesen kizárt, de nem is borítékolható. A várakozásokat lehűtendő emlékeztetnénk mindenkit, hogy a technológia élvonalába tartozó vállalatok, szinte iparágtól függetlenül, rendszeresen kérnek szabadalmi oltalmat több tucat fejlesztés alatt álló rendszerükre, vagy akár még csak papíron létező elgondolásaikra, leginkább azért, hogy megakadályozzák, hogy egy versenytárs, megneszelve min dolgoznak, saját szabadalmi kérelmével megakadályozza őket az új termék bevezetésében, vagy hasonló megoldással álljanak elő. Ez azonban még messze nem jelenti azt, hogy a kérdéses fejlesztés már széria érett, vagy egyáltalán valaha az lesz, azt pedig végképp nem garantálja semmi, hogy hónapokon belül gyártásba is kerül.

Not a yoke. Forrás: Cybertruck Owners Club

A Tesla eredetileg yoke kormánykerékkel mutatta be a Cybertruck és a Roadster prototípusait is, ám a pickupról készült frissebb fotókon egy olyan változatot látunk, ahol felül is van mibe kapaszkodni – tulajdonképpen ez egy hagyományos kormánykerék csak elnyújtott, téglalap alakú. Így teljesen elképzelhető, hogy még nincs kész a steer-by-wire rendszer, ám a Model S/X frissítése körüli vita megismétlését elkerülendő, a cég elvetette a radikális yoke koncepciót.

Címlapfotó: Bérczi Balázs

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.