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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Vízre bocsátották az első zöld metanollal hajtott konténerszállító hajót

egyéb
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

Az A.P. Moller–Maersk a múlt héten Koppenhágában avatta fel a világ első metanol meghajtású konténerszállító hajóját. Az új hajó, a Laura Maersk keresztanyja az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen volt, aki a koppenhágai kikötőben tartott vízrebocsátási ünnepségen megnyomta a gombot és pezsgősüveget tört a hajó orrán.

A hajózási társaságnak ezen kívül még további 24 metanolos hajóra van leadott rendelése, amelyek szállítása a jövő évtől 2027-ig fog megtörténni. A vállalat korábban elkötelezte magát amellett, hogy csak olyan új hajókat rendel, amelyek karbonsemleges üzemanyaggal is képesek működni.

Az új konténerszállítót Dél-Koreában építették. Hossza 172 méter, és 2100 TEU (húsz láb hosszúságú konténer) szállítására alkalmas.

A hajó kettős meghajtással rendelkezik, mert a vállalat ugyan zöld metanolt kíván használni, de szükség esetén lehetőség van hagyományos üzemanyag használatára is. Metanoltartályainak feltöltésével a hajó körülbelül 11.000 kilométert tud megtenni. A Maersk már több beszállítóval is megállapodást kötött, amelyek alapján 2024-től kezdődően fokozatosan egyre több bio- és zöldmetanolt fog vásárolni. Az előbbi mezőgazdasági hulladékból, vagy hulladéklerakókban keletkező, és ott felfogott metánból készül, az utóbbit pedig zöldhidrogénből és az ipari termelési folyamatok során kibocsátott és leválasztott szén-dioxidból állítják elő.

Az Alphaliner szeptemberi adatai szerint a Maersk 683 konténerhajóból álló flottával rendelkezett, amelyek összkapacitása 4,14 millió TEU volt, ezzel a világranglista második helyén áll. A társaság a globális konténerszállítási piac mintegy 15%-át tudhatja magáénak, és célul tűzte ki, hogy 2040-re nullára csökkentse az üvegházhatású gázok nettó kibocsátását.

Kép: Maersk

A metanol jelentős potenciállal rendelkezik a tengeri fuvarozás dekarbonizálásában. Folyékony halmazállapotának köszönhetően könnyen kezelhető és mozgatható, ráadásul a hidrogénnel ellentétben atmoszférikus nyomáson, illetve szobahőmérsékleten tárolható és tölthető. Az akkumulátorokhoz és a hidrogénhez képest nem foglal sok helyet a hajó fedélzetén, és a tárolása is kevesebb biztonsági óvintézkedést igényel. Emellett még energiatakarékosabb is, mint más szintetikus üzemanyagok, és némi átalakítással a meglévő infrastruktúrával is használható.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020-ban zöld utat adott a metanol üzemanyagként való használatának, illetve iránymutatásokat tett közzé a tengeri szállítási ágazat szén-dioxid-mentesítésére vonatkozóan, amely a globális kibocsátás mintegy 3%-áért felelős.

Így szabadulhatunk meg az olajtól a hajózásban

Az IMO stratégiája szerint a hajózás kibocsátását 2030-ig a 2008-ban mért szinthez képest legalább 40%-kal, 2050-ig pedig legalább 50%-kal kell csökkenteni. A szervezet az évszázad végére a teljes szén-dioxid-mentesítést szeretné elérni.

A céllal összhangban a globális tengerhajózási iparág óriásai növekvő számban rendelnek metanolos hajókat, ami növelte az üzemanyag iránti keresletet. A francia CMA CGM 3 milliárd dollárért 18 hajót vásárol a China State Shipbuilding Corporationtől (CSSC) – adta hírül a Reuters. A hajógyártó 2025-ben köteles leszállítani őket – teszi hozzá a cikk. A COSCO Shipping Holdings 12 metanolüzemű hajót rendelt mintegy 2,9 milliárd dollár értékben, amelyeket 2028-ig építenek meg a kínai Yangzhou-i hajógyárban. A HMM (Hyundai Merchant Marine) kilenc hajót rendelt a hazai piacán, Dél-Koreában.

Az idén év elején számoltunk be arról a megállapodásról, amely szerint a Maersk évi 2 millió tonna, megújuló energia segítségével előállított zöld metanolt fog vásárolni Spanyolországból, ami a vállalat olajfelhasználásának 10%-át válthatja ki. Az első hajót, amely képes lesz felhasználni ezt a zöld üzemanyagot, már vízre is bocsátották, és hamarosan újabbak fogják követni.

Spanyol metanol szorítja ki az arab és orosz olajat Európából

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.