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 Ahogy azt megszokhattuk, a Tesla a negyedév lezárását követően két napon belül közzétette gyártási és értékesítési adatait, amelyek az előző év azonos időszakához képest nőttek, de a megelőző három hónaphoz képest, hosszú trendet megtörve, csökkentek. Most, három héttel később az is kiderült, mennyit kerestek az eladott autókkal, akkupakkokkal és napelemekkel. A vegyes eredményeket egy nagy Cybertruck bejelentéssel tompították. Vegyes A vállalat 2023 harmadik negyedévében 435 ezer autót adott el – az előzetes számok nem változtak. A második negyedévhez képest ez 2,5 százalékos visszaesés volt, amire a cég előre figyelmeztetett, mivel tervben volt, hogy fejlesztések miatt több üzemükben is pár hetes szüneteket tartanak a nyáron. Az előző év azonos időszakához képest azért ez még így is 27 százalékkal több eladott autót jelentett. Az igazi kérdés persze az volt, hogy a folyamatos árcsökkentések mellett, mennyivel sikerült a költségeket is mérsékelni, azaz tovább csökkent-e a cég bevétele és nyeresége, vagy maradt a lefelé tartó trend. A vállalat tájékoztatása szerint az eladott autók átlagos gyártási költsége 37.500 dollárra csökkent - az autók átlagos eladási ára a Tesla Daily számításai szerint 44.500 dollár volt, ami 400 dollárral mérséklődött Q2 -höz képest. A vállalat a korábbi negyedéveknél többet, 1,1 milliárdot költött kutatás-fejlesztésre, és 2,4 milliárdot beruházásokra. A Tesla kiemelte a Cybertruck elindításának, a gyártósorok átalakításával járó több hetes leállások, valamint az AI fejlesztések költségeit. A nemzetközi devizaárfolyamok változása 400 millióval csökkentette a bevételeket. A vállalat az előző három hónapban 23,35 milliárd dollár árbevételt és 1,85 milliárd adózott nyereséget könyvelt el. Amióta a vállalat az eladási darabszámokat a haszon növelése fölé helyező startégiát jelentett be, az elemzők árgus szemekkel figyelik, hogy meddig esnek a Tesla jövedelmezőségi mutatói. Most a bruttó haszon korábbi esése jelentősen lassult, és csak 0,3 százalékponttal, 17,9 százalékra mérséklődött, a működési nyereség azonban 2 százlékponttal 7,6 százalékra csökkent. A cég készpénzállománya az előző negyedév során újabb rekordra 26 milliárd dollárra nőtt, a free cash flow pedig 848 millióra rúgott. Az energia üzletág a harmadik negyedévben 49 MW napelemet telepített, ami jóval alacsonyabb volt az előző negyedévek számainál. A vállalat magyarázata szerint a magas banki kamatok és Kaliforniában a szaldós elszámolás kivezetése csökkentették a keresletet. Az energiatárolók eladásai ellenben újabb rekordra 4 MWh-ra nőttek, és ezeken 24 százalékos nyereséget realizáltak, ami szintén új csúcs. A negyedév végén a cég 1129 szervizzel és bolttal (+25%), valamint 5595 Supercharger állomással (+31%) és ezeken 51.105 (+31%) töltőcsatlakozóval rendelkezett. A Tesla a jelentéssel párhuzamosan azt is megosztotta, hogy a Cybertruck kiszállítása egy ünnepélyes austini átadóval November 30-án kezdődik meg. A telepített gyártósor jelenleg évi 125 ezer autóra van méretezve, ezt később növelik majd. Tájékoztatás: a szerző Tesla részvényekkel rendelkezik. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!