PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPWJ4c2dkcWlicnVuZHN1aWh4cXJqY2trZGJ2bGkvc3RwYXJhbT1xamxsbGxqb2hxL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUdyYW5kbGFuZC1hbHdheXNvbi1WTi1HcmFuZGxhbmQtUFJPTU8tRElTLVJFUy1SRSZ1dG1fdGVybT0yMDI0JnV0bV9jb250ZW50PTEzMDB4NjAwIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2dkZWh1LmhpdC5nZW1pdXMucGwvaGl0cmVkaXIvaWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9YnhzZ2RxaWJydW5kc3VpaHhxcmpja2tkYnZsaS9zdHBhcmFtPXFqbGxsbGpvaHEvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PS91cmw9aHR0cHM6Ly93d3cub3BlbC5odS9hamFubGF0b2svb3NzemVzL29wZWxlbGVrdHJvbW9zdGFtb2dhdGFzLmh0bWw/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249R3JhbmRsYW5kLWFsd2F5c29uLVZOLUdyYW5kbGFuZC1QUk9NTy1ESVMtUkVTLVJFJnV0bV90ZXJtPTIwMjQmdXRtX2NvbnRlbnQ9MTMwMHg2MDAnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL29wZWwtZ3JhbmRsYW5kLTY1MHgzMDAtMjQxMTI2LmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvb3BlbC1ncmFuZGxhbmQtMTMwMHg2MDAtMjQxMTI5LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvb3BlbC1ncmFuZGxhbmQtMTMwMHg2MDAtMjQxMTI5LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+PElNRyBTUkM9Imh0dHBzOi8vZ2RlaHUuaGl0LmdlbWl1cy5wbC9fW1RJTUVTVEFNUF0vcmVkb3QuZ2lmP2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPWxoeHZ6bXZscGZ5em13a3h4eWx5dGNxa2R2cWUvc3RwYXJhbT13aG5vZXJmZmNhL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0iIC8+DQo= Az akkucserét a Nio hozta újra divatba, és bár Európában egyelőre még csak kevés állomásuk van, a biatorbágyi üzemmel ezen változtatni fognak. Bár az elsőre jól hangzó megoldás körül több kérdőjel is van, Kínában már két másik autógyártó csatlakozott hozzájuk a szolgáltatás bővítése céljából. Most a Stellantis jelentette be, hogy az amerikai Ample hasonló rendszerét fogja használni Európában. Ezt is kipróbálják Az Ample egy amerikai, akkucsere megoldásokat fejlesztő cég, amely elsősorban San Francisco térségében aktív, de az ottani 12 állomásuk mellé már Madridba is telepítettek négyet. Megoldásuk lényege a modularitás, amely kapcsán azt mondják, az általuk standardizált cipősdoboz méretű akku-építőkockák bármely elektromos autóval kompatibilisek tudnak lenni. A vállalat egyik videója alapján úgy tűnik, hogy ezalatt azt kell érteni, hogy különböző akkuméretű autók alá különböző számú ilyen doboz kerülhet be, de ezt nehéz máshogy elképzelni, minthogy az autó eredeti akkupakkját eltávolították, és a helyére egy Ample-kompatibilis fogadórendszert helyeztek. Ennek előnye az lehet, hogy nem kell minden márka egyedi akkuméretét készleten tartani az állomáson, hátránya viszont, hogy minden autót előzetesen át kell alakítani.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 A Stellantis a napokban bejelentette, hogy elektromos Fiat 500-asokból álló madridi autómegosztó flottájában kipróbálja ezt a rendszert, amelynek segítségével öt perc alatt egy teljesen feltöltött akku kerülhet az autók alá. A cég úgy nyilatkozott, hogy stratégiájuk, hogy minden lehetőséget megvizsgáljanak az e-mobilitás kapcsán, és az akkucsere egy lehetséges eszköz lehet arra, hogy minél több autóst átállítsanak a villanyautózásra. Van értelme? Az akkucsere rendszerek egyik fő problémája, hogy ebben a felállásban nem elég villanyautónként egyetlen akkupakkal számolni, hiszen az állomásokon plusz készletet kell tartani az oda behajtó autósok gyors kiszolgálása érdekében. Ez nem tűnik túl észszerűnek akkor, amikor az elektromos átállás szűk keresztmetszete a cellák elérhetősége, illetve fokozott figyelem irányul a nyersanyagok észszerű felhasználásra is. A rendszer az autógyártó, vagy a csereállomás üzemeltetője részéről is extra befektetést igényel, mivel az állomáson várakozó akkumulátorokban elég sok pénz áll, amelynek megtérülése csak magas cseredíjak esetén gazdaságos. Ráadásul az ott tárolt – a Nio esetén például 13 – akkupakkal eladhattak volna 13 komplett autót is, ami az elektromos átállást is gyorsíthatta volna, és a gyártónak is azonnali hasznot generál. Nyolcszorosára nőtt az akkupakkok volumetrikus energiasűrűsége 12 év alatt Az Ample megoldása kapcsán az is joggal felmerülhet, hogy miközben a villanyautó-gyártás afelé halad, hogy az akkupakkok tömegének és a gyártás komplexitásának csökkentése érdekében elhagyják a modulokat, illetve az akkupakk külön szerkezetét is a cell-to-pack, illetve strukturális akkupakkok segítségével, itt a külön-külön kis dobozokba csomagolt modulok mennyi plusz súlyt jelentenek és mekkora volumetrikus illetve gravimetrikus energiasűrűséget kell feladni miattuk. Két fontos újítást jelentett be a világ legnagyobb akkugyártója Az akkucsere koncepciójának legnagyobb ellensége azonban valószínűleg nem is ez, hanem az akkutöltés rohamosan növekvő teljesítménye és csökkenő ideje. A piac ezen a téren vezető típusainál már most 20 perc alatt járunk a 80 százalék eléréséhez, a CATL pedig a következő fejlesztéseivel az 5-7 perces időtartamot célozta meg. Ezzel elvileg szembehelyezhető a villámtöltéshez szükséges teljesítmény kiépítésének problémája, de, ha egy forgalmas csereállomáson, a Nióhoz hasonlóan mondjuk 13 darab 100 kWh-s akkupakk van, és azokból, a következő kuncsaftok érkezéséhez igazodva, folyamatosan készleten kell lennie 100 százalékra töltött példányoknak, akkor már itt is jelentős töltési teljesítmény adódik össze. A kínai vállalat például akkupakkonként 20-80 kilowattról beszél, ami a darabszámmal beszorozva 260-1040 kW töltési teljesítmény közé lövi be a csereállomás energiaigényét. Kisteherautókon is tesztelik Japánban az akkumulátorcserét 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!