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
auto
2024. 04. 27. szombat

Megmutatta forradalmi újdonságát a BMW, amit hazánkban fog gyártani

elektromos autó

Ma délelőtt a BMW leleplezte az elektromos átállás felé vezetű út legnagyobb jelentőségű modelljének koncepció változatát: a Vision Neue Klasse tanulmányautó előrevetíti számunkra azt a villanyautót, amelytől nem kevesebbet vár a bajor autógyártó, mint önmagának újrafeltalálása. Dizájnban, gyártásban, stratégiában, technikában egyaránt.

Ahogy az iFACTORY-k kapcsán cikkeinkben már többször is emlegettük, a német prémium autómárka jövője három alappillére épül: elektrifikáció, digitalizáció és körforgásos gazdaság. Az elmúlt években két olyan tanulmány is született, amelyek ezt a három pillért hirdetik, 2021-ben a BMW i Vision Circular, idén pedig a BMW i Vision Dee prezentálta, mit is jelent a cégnél a digitalizáció, fenntarthatóság, és elektromosítás új szintje.

Ezeket követi a sorban a 3-as BMW szedán méretű Neue Klasse tanulmány, ami abban különbözik két másik testvérétől, hogy ebből már egy sorozatgyártású modell is születik. Ez pedig a Debrecenben épülő gyárban fog legelőször gyártósorra kerülni.

Az elektromos tanulmányautók gyakran futurisztikus megjelenésűek, de ez a fajta megközelítés a BMW új generációs villanyautóinak gyártásba kerülő változatain is megjelenik majd.

“A Neue Klasse modellgeneráció formanyelve összetéveszthetetlenül BMW-s, és olyannyira progresszív, mintha átléptünk volna egy nemzedéket” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője.

Az erőteljes kerékjárati ívek legalább annyira jellegzetes BMW-stílusjegyek, mint a meredeken előrenyúló „cápaorr”. A 21” méretű, motorsport ihlette aerodinamikai keréktárcsák a klasszikus felnik keresztküllő-dizájnja előtt tisztelegnek, miközben az első-hátsó bemélyedésekkel és nagyméretű üvegfelületekkel dolgozó, szinte megbonthatatlanul egységes járműsziluett merőben új esztétikai élményt teremt – olvasható a BMW közleményében.

Aki abban reménykedik, hogy a jármű ennél sokkal hagyományosabb megjelenést fog kapni a gyártáshoz, inkább ne tegye: Oliver Zipse vezérigazgató nemrég elmondta, hogy a tanulmány meglehetősen közel áll a végleges formájához.

A tervezők a BMW Vision Neue Klasse tanulmány utasterében minimálisra csökkentették az analóg gombok és kapcsolók számát. Az ember és autó közötti interakció oroszlánrésze a BMW Panorámakivetítőn, a központi kijelzőn és a kormánykeréken elhelyezett multifunkciós gombokon keresztül történik.

A Panorámakivetítőre forradalmi újdonságként hivatkozik a vállalat, ami az információkat a vezető ideális magasságú látósávjába vetíti, most először a szélvédő teljes szélességében. Az autó a vezetőnek és első utasának egyaránt felkínálja a lehetőséget arra, hogy interakcióba lépjen a BMW Panorámakivetítőn megjelenő információkkal, egyfajta közös felhasználói élményt létrehozva ezzel. A vezető a központi kijelzőn megjelenő tartalmakat egy egyszerű gesztussal a BMW Panorámakivetítőre helyezheti. Ezt a sorozatgyártású modellekben továbbfejlesztett BMW Head-Up kijelző is kiegészíti. A felhasználói élményt a hangutasításokkal vezérelhető BMW Intelligent Personal Assistant teszi teljessé.

A 2025-ben piacra kerülő újdonságról sajnos még most sem árult el konkrét műszaki adatokat a BMW, mindössze az eDrive elektromos hajtásrendszer hatodik generációjának általános jellemzése hangott el, miszerint „30 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolság, 30 százalékkal gyorsabb járműtöltés, mindezekkel együtt pedig 25 százalékkal nagyobb abszolút hatékonyság” várható az ötödik nemzedékhez képest.

A Vision Neue Klasse a szeptember 5-én kezdődő IAA kiállításon mutatkozik be élőben a közönség előtt.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.