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
auto
2024. 05. 01. szerda

Sikeresen elvégezte a forgalmi vizsgát egy önvezető Hyundai

önvezetés

Sokan szkeptikusak az önvezető járművekkel szemben. Talán a temérdek sci-fi film hatására, valamint az életben adódó váratlan helyzetek miatt az emberek egy része (Amerikában 73 százalékuk) úgy gondolja, a maguktól közlekedő gépek inkább veszélyt jelentenek, mintsem megoldást – még ha az eddigi statisztikák szerint kevesebb balesetet okoznak is, mint az emberek. Erre igyekszik rácáfolni a Hyundai legújabb sikere, melyben egy Ioniq 5 robotaxi tette le a vezetési vizsgát teljesen önállóan, sofőr, és mindennemű egyéb segítség nélkül, a történelem során először.

A tesztre Las Vegasban került sor, ahol egy közforgalomtól elzárt, de haladó járművekkel és különféle veszélyhelyzetekkel tarkított környezetben kellett helytállnia az elektromos autónak. Habár szimulált pályáról van szó, úgy alakították ki, hogy az teljes mértékben a valódi élet replikája legyen. Meglepő módon a jármű egyetlen hibapont nélkül teljesítette a feladatokat, így tulajdonképp érvényes vezetői engedélyt szerzett.

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

Persze igazából nem kapja meg a jogosítványt, ám a vizsgabiztos, aki 25 éves pályafutása alatt több mint harmincezer teszt – és temérdek bukás – részese volt, meglepődve tapasztalta, milyen könnyedén abszolválta az Ioniq 5 robotaxi a „küldetést”. Ez persze nem csoda, ugyanis a járművek több mint 1,3 millió kilométert futottak önállóan különböző helyszíneken és körülmények között a próbák során, és váltak így megbízhatóan 4-es szintű önvezetésre képessé.

A koreaiak az autonóm vezetéstechnikai cég, a Motional segítségével fejlesztették és tökéletesítették a rendszert, amely harminc szenzort és kamerát alkalmaz azért, hogy mindent valós időben, azonnal lásson és érzékeljen, ezzel pedig azonnal képes legyen reagálni a különböző helyzetekre. A megoldást először 2022 végén mutatták be Las Vegasban, majd egy évvel később szállították le az első járműveket, melyek képesek a videón látható manőverek végrehajtására.

Ettől függetlenül a közúton haladó példányoknál továbbra is megkövetelt a hús-vér sofőr jelenléte, aki lereagálja, ha valami nem úgy sülne el, mint kéne. A Hyundai terve az, hogy Las Vegas után először Los Angelesben bővíti ki önvezető fuvarszolgáltatását, majd egyéb amerikai nagyvárosokban is szerencsét próbál.

Kőrössy Balázs