PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Musk megkaphatja a pénzét, a Tesla pedig elköltözött

üzlet
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

Hogy a két leglényegesebb szavazásra bocsátott kérdés kapcsán az igazgatótanács ajánlásának megfelelően alakulnak a voksok, az már tegnap délután világos lett.

Sikeresen vették az akadályt.

Újra

Ahogy azt már tegnap összefoglaltuk, egy január végi bírósági döntés megsemmisítette Elon Musk 2018-ban elfogadott kompenzációs tervét, amelyet anno a részvényesek több mint 70 százaléka támogatott.

Robyn Denholm, a Tesla igazgatótanácsának elnöke.

Hogy a döntéssel kapcsolatban fellebbez-e a vállalat, vagy Musk, az azonban egyelőre nem ismert, és nem is biztos, hogy szükséges.

Tegnap este ugyanis a részvényesek nagyjából háromnegyede ismét elfogadta a tervet.

A csomag természetesen nem változatlan formában került benyújtásra. A bíróság fő kifogása az eredeti változattal szemben az volt, hogy az autógyártó nem tájékoztatta részvényeseit arról, hogy Musk milyen befolyással bír az igazgatótanács felett, így a javasolt kompenzációs csomag kidolgozása sem volt független.

Elon Musk a 2024-es közgyűlésen.

Most azonban a bíróság döntésének és kritikájának ismeretében erről már mindenki értesülhetett, így a vállalat jogászai szerint nem volt akadálya az ismételt szavazásnak, a javaslathoz pedig mellékelték a bírónő által hiányolt tájékoztatásokat is.

Hogy ismét megtámadja-e valaki a csomagot, és ha igen, mi lesz annak az ügynek a vége, azt persze nem tudjuk.

Texas

Ám az is lehet, ez már nem egy delaware-i ügy lesz.

Az öt, a cég igazgatótanácsa által javasolt és szavazásra bocsátott kérdés között azonban volt most még egy technikai, ámde lényeges változást hozó is.

A Teslára még sokszor mindig úgy gondolunk, mint kaliforniai cégre, pedig a vállalat székhelye már pár éve hivatalosan is átkerült Texasba. A Giga Texas pedig nem csak az autógyártó legnagyobb üzeme, de immár a hivatalos központja is.

Az eseményt most már a Giga Texasban tartották.

A most szintén nagy többséggel elfogadott javaslat értelmében azonban a cég bejegyzésének helyét is Texasra módosították most az adóparadicsom Delaware helyett. Az autógyártó már be is nyújtotta az összes szükséges papírt, és állítólag azonnal életbe is lépett a változás.

Így nem kizárt, hogy ha ismét perel valaki Musk kompenzációja miatt, arról már egy texasi bíróság dönt, ami nagy valószínűséggel sokkal kedvezőbb lesz a cégnek.

Texas egyike azon amerikai államoknak, ahol általánosságban az állami szerepvállalás és beleszólás minimalizálása mellett teszik le a garast, és szinte elképzelhetetlen lenne egy olyan bírósági döntés, amely felülírja a részvényesek háromnegyedének akaratát.

Felügyelet

A vállalat öt pontján kívül különböző részvényesek, csoportok is benyújtottak hét javaslatot – a Tesla igazgatótanácsa egyiket sem támogatta, és azt javasolta a részvényeseknek, ők is tegyenek így.

Az ilyenkor szokásos forgatókönyvvel szemben azonban két javaslatot elfogadtak a részvényesek, ezek pedig erősebb felügyelet alá vonhatják a cég vezetését.

Az egyik szerint mostantól három helyett csak egy évre választhatják meg az igazgatótanács tagjait, akiknek így sűrűbben kell elszámolniuk a cég igazi tulajdonosai, a részvényesek felé.

A másik elfogadott javaslat pedig megszüntette a minősített többség szükségességét bizonyos kérdésekben, így mostantól egyszerűen ötven százalék plusz egy szavazat dönt a közgyűlésen mindenben.

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Sorsdöntő szavazást tartanak ma a Tesla részvényesei

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás