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
auto
2024. 12. 02. hétfő
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

Tavaszi gumis sorozatunkban már beszéltünk róla, hogy mostanra már szinte minden gumigyártónak van speciálisan villanyautókra tervezett abroncsa, vagy legalábbis olyan terméke, amelyet ezekre optimalizáltak.

A Pirelli most mutatta be ezekből a legújabb generációt.

Zéró kompromisszum?

Az olasz gumimárka utóbbi csoportba tartozik, vagyis ők nem kreáltak egy külön sorozatot kizárólag a villanyautók számára, hanem azt mondják, hogy az ELECT jelzésű abroncsaik a már jól ismert szériákon belül az elektromos járművek igényeire lettek optimalizálva. 

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

Bár elsőre úgy gondolhatnánk, hogy ez a megközelítés rosszabb villanyautó gumit eredményez, mint egy dedikált elektromos típus, ám a számok, legalábbis papíron, egyelőre az olaszokat igazolják.

P Zero E hagyományos meghajtású Volvón – erre is jó.

Ahogy azt tavaszi sorozatunkban már megírtuk, minden gumiszéria egy bizonyos kompromisszum eredménye, egyes területeken kiemelkedő paraméterekkel rendelkezik, ám ez általában más metrikák rovására megy, hiszen a fogyasztás, a zaj, a tapadás, a tartósság, vagy éppen a vízkiszorítás sokszor egymásnak ellentmondó követelmények.

Így például gyakori, hogy az alacsony gördülési ellenállásra, és így takarékosságra, illetve alacsony zajszintre optimalizált villanyautó gumik kevésbé szerepelnek jól a vizes teszten.

A Pirelli Zero E a vállalat prémium nyárigumi sorozatának legújabb változata azonban a szabványos EU gumicímkén AAA besorolást kapott, azaz az üzemanyagtakarékosság, a vizes úton mért teljesítmény és a zajszint tekintetében is a legjobb kategóriába került.

A hazai bemutatóval egybekötött vezetéstechnikai gyakorlaton sajnos ezekről nem tudtunk meggyőződni, mivel a tesztvezetéshez biztosított autók mindegyike más-más típus volt – méretben, formámban, meghajtásban is eltértek egymástól, két megegyező nem volt a pályán. Az viszont ismét kiderült, hogy nyári gumival, legyen az bármennyire jó is, a jeges felületet imitáló vizes műgyantán legfeljebb 30 km/h-val lehet elfordulni, ám a négyévszakos abroncs ennek a duplájával is biztosan veszi az akadályt.

Pirelli P Zero E: minden méretben AAA. Nem semmi.

Így egyelőre el kell hinnünk a gyártónak a minden kategóriában kiváló eredményeket, de remélhetőleg egyszer majd ennél részletesebb tesztre is lesz lehetőségünk.

Pirelli P Zero E

Az AAA besorolással egyébként még nem merült ki a P Zero E trükkjeinek tárháza, ugyanis a PNCS zajcsökkentő hab-bélés mellett a széria megkapta a RUNFORWARD technológiát is.

A gyár képviselői elmondták, hogy a hagyományos defekttűrő megoldásoknál sok volt a kompromisszum, főleg a merevebb, rugalmatlanabb oldalfal miatt a komfort látta kárát az extra biztonságnak. A RUNFORWARD ezen kíván változtatni, megtartja a prémium kategória kényelmét, ugyanakkor 40 kilométeren át akár 80 km/h-val is mehetünk a legközelebbi gumisig a sérült abronccsal.

Pirelli P Zero E

Az új abroncs 55 százalékban bioalapú és újrahasznosított anyagokból áll.

A P Zero E forgalmazása 17 mérettel indul, 18-22 col átmérőkben érhetőek el, és ezek mindegyike ELECT, valamint AAA besorolást kapott – utóbbi már önmagában is különleges teljesítmény, hiszen általában mérettől függően változnak ezek az eredmények.

A télre készülve

Bár most még tombol a nyár, a cégnél állítólag már lassan indul a téli előrendelési szezon, amihez időzítve bemutatták a P Zero Winter második generációját is, amelynek egyes példányai szintén rendelkeznek ELECT logóval.

Az elektromos kínálat ennél az abroncsnál még nem teljes, a kínált 31 méretből csak 13 kapta meg az ELECT címkét.

Pirelli P Zero Winter 2

A P Zero Winter 2 az EU abroncscímkén – bizonyos méretekben – „A” besorolást kapott a nedves útfelület kategóriában, szintén rendelkezik PNCS zajcsökkentővel, és 50 százalékban bioalapú és újrahasznosított anyagokból készül.

Az EU abroncscímke alapján itt már jobban visszaköszönnek a gumigyártók hagyományos dilemmái. A legjobb fogyasztású két méret (255/45R20 és 285/40R20) kicsit gyengébb a vizes felületen, ami viszont nedves úton kiváló (14 méret), az fogyasztásban marad alul. Van egy olyan méret is (235/40R19), amely mindkét kategóriában alulteljesít.

Tényleg különleges gumi kell a villanyautóra?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.