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 Akár három gyárat is bezárhat a Volkswagen a németországi tíz üzeméből, de azok sem lélegezhetnek fel, akik maradhatnak a cégnél. Hatalmas megtakarításra van szükség. Még négymilliárd A Volkswagen Csoport jelenleg futó tízmilliárd eurós megtakarítási programja mellett további négymilliárdot kell megspórolni ahhoz, hogy elérjék a kitűzött pénzügyi célokat. Bár ez a szám már korábban is kiszivárgott a cég köreiből, most a szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során több részlet is napvilágot látott. Így többek között kiderül az is, hogy a korábban meglebegtetett kettő helyett, már három német gyár bezárására készülnek – ez a hír már megszülte az első figyelmeztető megmozdulásokat is a vállalat több telephelyén, így a villanyautókat gyártó Emdenben és a központban, Wolfsburgban is. Az Automotive News Europe összefoglalója szerint összesen 50 ezer dolgozó gyűlt össze a különböző gyárakban a szakszervezeti vezetők beszédeire. Ez nem jelenti azt, hogy a többi hét gyáregységhez nem nyúlnak, itt is csökkenteni akarják a foglalkoztatottak számát, illetve a fizetéseket is, de az is felmerült, hogy korábban kulcsfontosságúnak tartott területeket helyezhetnek át külföldre, vagy külső szolgáltatókhoz. Minden terítéken van Hogy pontosan mely üzemekre kerülhet lakat, az még nem derült ki, de a szakszervezet szerint már nem arról van szó, hogy csak olyan kisebb gyárak, mint az osnabrücki, vagy a drezdai vannak terítéken, felmerült Emden neve is, mert az ID.4-et és ID.7-et is gyártó üzem nincs rendesen kihasználva. A szakszervezet képviselői szerint a tárgyalásokon azzal is szembesültek, hogy több szakterületet – feltételezzük olcsóbban üzemelő – külföldi leányvállalatokhoz helyezhetnek át, vagy akár szervezhetnek teljesen ki a cégtől. Itt állítólag tízezer német állás van veszélyben. Összesen a 140 ezer német munkavállaló tíz százalékáról lehet szó a Bloomberg információi szerint. A megmaradó gyáregységek dolgozóinak is megszorításokkal kell szembenézniük. Így bedobtak egy 20 százalék körüli fizetéscsökkentést is, de állítólag ez inkább csak egy fenyegetés, amihez képest kisebbnek tűnhet majd a végleges szám – írja az Automobilwoche. A fizetési csomagok megvágása mellett 2025-ben és 2026-ban a fizetésemelések is elmaradhatnak, tudta meg a Bloomberg, és felfüggesztik a szolgálati időhöz kötött egyszeri prémiumok kifizetését is. Thomas Schäfer, a Volkswagen márka igazgatója arról is beszélt október 28-án, hogy jelenleg nem keresnek elég pénzt az autókon és ez nem mehet tovább. A vállalat működési nyeresége a korábbi 4 százalék körüli szintről idén 2 százalékra csökkent, miközben a befektetőknek 2026-ra 6 százalék feletti számot ígértek. Schäfer szerint a német gyárak egyszerűen nem elég költséghatékonyak, kétszer olyan drágán termelnek, mint a cég más helyszínei. A Volkswagen holnap, október 30-án jelenti majd be harmadik negyedéves üzleti eredményeit és a várakozások a helyzet további romlását vetítik elő – írja az Automotive News Europe. Nem lehet tovább foltozgatni Az Automobilwoche német szaklap egy friss elemzése úgy fogalmaz, hogy mostanra már világossá vált mindenkinek, Oliver Blume nemcsak a jelenlegi bértárgyalások miatt rajzol ilyen sötét képet, hanem radikális reformokat kell végrehajtania. Az írás az egyik jellemző példaként emlegeti Osnabarücköt, amely jól mutatja, milyen káros tud például lenni a cégnél tapasztalható politikai befolyás. (A Volkswagen egyik tulajdonosa a német Alsó-Szászország szövetségi tartomány). 2009-ben a gyár a Karmann GmbH-hoz tartozott, amely egy több mint 100 éves autóipari vállalat volt, a Magnához hasonlóan bérgyártást végzett több nagy autógyártónak. Volkswagen Osnabrück Forrás: Volkswagen Ag (Friso Gentsch / eye-work.com) A cég 2010-ben jelentett végleg csődöt, ám a politika már egy évvel korábban látta az út végét, és hogy megmentsék a gyárat, az akkori tartományi miniszterelnök nyomást gyakorolt a Volkswagenre, hogy vegyék át az üzemet. Ez meg is történt, ám a gyár azóta sem kapott igazán átgondolt szerepet a cég életében. Így itt csak olyan kisebb szériák kaptak helyet, mint a Volkswagen T-Roc kabrió, illetve a Porsche 718, Boxter és Cayman kiegészítő gyártási helye volt még a város, amelyet akkor használtak, ha a fő gyártósorok elérték teljes kapacitásukat. T-Roc kabrió az osnabrücki gyár udvarán. Mindehhez azonban 2300 főt kénytelenek a szakszervezeti bértárgyalásokon kialkudott tarifával foglalkoztatni, miközben ezek a modellek összesen nem tesznek ki évi 40 ezer példányt. Összehasonlításképp a Mercedes-Benz Factory 56 nevű üzeme 1500 fővel készít 100 ezer autót évente. Ez a gyáregység tehát soha nem volt igazán életképes, ám a vállalat kínai eladásai olyan nyereséget termeltek, hogy belefért a hazai munkaerő dotálása. Csakhogy időközben Kínában jelentősen visszaestek a vállalat számai, főleg azért, mert nem elég versenyképesek az elektromos modelljeik, amelyek már a kínai piac harmadát teszik ki. Így már nehéz finanszírozni a magas német béreket az alacsony kihasználtságú helyszíneken. A lap információi szerint például a szalag mellett dolgozó legmagasabb kategóriába tartozó (22-es szint), tapasztalt munkaerő akár havi 8320 eurót is kereshet prémiumok nélkül. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!