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 Donald Trump amerikai elnök április 2-re ígérte a végleges tarifák meghatározását, de jelenleg 25 százalékos vámban gondolkodik az amerikai kormányzat az Európából importált autók kategóriájában. Vajon itt is csak tárgyalási taktikáról van szó? Fenyegetés vagy ígéret? Az Európai Unió jelenleg 10 százalékos vámot alkalmaz az amerikai autókra, míg az Egyesült Államok csak 2,5 százalékot számol fel az európai importra – ezt nehezményezi Donald Trump amerikai elnök. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az USA-ban nagyon népszerű pickupokra már most is 25 százalék a vám, de ez inkább a távol-keleti gyártókat érinti, az európai autóiparnak ez a kategória nem a fő profilja. Trump már a beiktatása után azonnal 10 százalékos általános, a normál tarifákon felüli vámtételt vetett ki minden kínai árura, majd nemrég pedig bejelentette, hogy március 12-től 25 százalékot vetett ki az acél és alumínium importjára. A legnagyobb visszhangot kiváltott pengeváltás Mexikóval és Kanadával volt – előbbinél minden árura, utóbbinál az energiahordozókon kívül minden másra azonnali hatállyal 25 százalékot határozott meg az elnök. A hivatalos indoklás az volt, hogy a két országgal szemben hatalmas kereskedelemi deficitje van az USA-nak, azaz sokkal többet vásárolnak tőlük, mint amennyit déli és északi szomszédjuk importál viszonzásul. A Mexikó és Kanada elleni gazdasági hadüzenet azonban úgy tűnik, inkább csak a tárgyalási pozíció javítását szolgálta. Trump ugyanis 24 órán belül egy hónapra felfüggesztette ezeket, amig a tárgyalások folynak a korábban, még az ő első elnöksége alatt megkötött kereskedelmi megállapodás újratárgyalásáról. Ezt akkor Amerika valaha megkötött legnagyszerűbb üzletének titulálta az elnök, most viszont már hátrányosnak gondolja országára nézve. Az Egyesült Államok jelentős mennyiségű fosszilis energiahordozót importál Kanadából, Mexikóból pedig többek között autókat és gépeket hoznak be – több nagy amerikai autógyártónak van ott üzeme, így például a Ford Mustang Mach-e, de több GM modell is Mexikóban készül. Nem kizárt, hogy az Európának belengetett 25 százalékos vám is csak egy tárgyalási taktika, amelyet több amerikai energiahordozó, vagy egyéb árucikk vásárlásához kötve lejjebb fognak vinni a következő másfél hónapban. Az Eurostat adatai szerint 2023-ban az EU 40 milliárd euró értékben exportált autókat az USA-ba, miközben az onnan érkező import a 8 milliárd eurót sem érte el. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!