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
auto
2024. 11. 24. vasárnap

Rekordokat döntött a Tesla – így sikerült a második negyedév

elektromos autó piac
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

Bár azt már vasárnap sejthettük, hogy a Teslának sikerült elérnie a kitűzött 5000 autó/hét darabszámot a Model 3 gyártásával, hétfőn megkaptuk a részletes negyedéves adatokat is. Nézzük, hogy áll most a kaliforniai gyártó szénája.

Exponenciális növekedés

Már a vasárnapi szivárogtatások után nyilvánvaló volt, hogy több jelentős mérföldkövet ért el a Tesla, és több sokat hangoztatott ellenérv dőlt meg a cég bukására játszók arzenáljából.

Az adatok forrása: Tesla

Elon Musk még vasárnap gratulált a cég alkalmazottainak a sikerekhez. Rövid Twitter üzenetéből kiderült a vállalat nagyjából 7000 autót gyártott le egy hét alatt, ami természetesen abszolút rekord. Mint a mai hivatalos közleményből aztán megtudtuk, ez 5031 Model 3-at és 1913 S/X-et jelentett. Ez már csak azért is lényeges információ, mert a medvék, azaz a cég bukására spekuláló befektetők egyik gyakran ismételt mantrája volt az elmúlt hetekben, hogy a fél S/X gyártósort átirányították a 3-ashoz, hogy mesterségesen, de elérjék a rekordot. Nos a General Assembley Line 1-en (GA1) összeszerelt S és X már évek óta heti 2,000 körül készül, tehát ezzel szemben a kis Tesla rekordja változatlan nagyautós termelés mellett valósult meg.

A fremonti gyárban így a második negyedévben összesen 53,339 autó készült. Csak összehasonlításképpen, 2015-ben a cég teljes éves termelése volt ennyi. Mivel a negyedév során 11 hétig folyt a gyártás (2×1 hét leállás volt a kapacitás bővítése végett), az elkészült 24,761 S és X megfelel a közös gyártósor elméleti optimális kihasználtságának. Az igazán fontos hír persze a legyártott 28,578 Model 3 volt. Emlékeztetőül ez a szám az első negyedévben ennek mindössze harmada volt.

A munkások a gyár udvarán ünneplik a rekord eredményt. Forrás Tesla

Mint a közlemény kiemeli, nemcsak elérték a heti 5 ezres ütemet, de a terveknek megfelelően halad a további bővítés is. Augusztus végére tervezik a 6 ezres mérföldkövet, amihez a 3-as és az új 4-es összeszerelősort fogják használni. (Hogy mi történik eközben a GA 2 nevű gyártósorral arról lehet találgatni).

Értékesítés és profit

A fenti adatok a gyártásról szóltak, de természetesen fontosak az értékesítési számok is. Ezeket a Teslánál helyénvalóbb lenne kiszállítási számoknak hívni, hiszen szinte az összes autó megrendelésre készül. Ez azt jelenti, hogy mivel más gyártókkal ellentétben elsősorban nem raktárkészletre gyártanak, így minden gyártásba kerülő autó már el is van adva. Így a gyártás és az értékesítés közötti különbség, mindössze a logisztikai kihívásokon múlik.

Ezzel együtt a 40,740 leszállított jármű elsőre kicsit kevésnek tűnik, még akkor is, ha ez is új rekord. Ha jobban megnézzük az adatokat, látszik, hogy abnormálisan sok, mintegy 15 ezer autó volt „kiszállítás alatt” a negyedév utolsó napján. Ebből kevesebb mint 4 ezer volt S/X, ami normálisnak mondható és 11 ezer volt Model 3, ami már nem annyira.

Forrás: Tesla

A hivatalos magyarázat szerint, mivel a 3-as gyártása csak az utolsó pár hétben ugrott meg, már nem volt idő átadni az autókat. A nem hivatalos verzió inkább a 200 ezres eladási küszöb átlépésének elódázását sejteti. Ez utóbbiról jelenleg is folyik a találgatás. Az InsideEVs például meg van győződve, hogy már júniusban elérték a mérföldkövet, miközben a szokásos fórumokon többen még reménykednek, hogy csak a következő napokban jutunk el ide. A tét nem kevés, több ezer vásárló eshet el a villanyautó vásárlási támogatás egy részétől az amerikai rendszer sajátosságai miatt.

Akárhogy is, a részvényesek és a cég jövője számára jóval lényegesebb profit kérdésében a Tesla ismét megerősítette, hogy a 3. és 4. negyedévben nyereséget vár. Azokat a pletykákat is megunhatták, miszerint tömegesen mondják vissza a foglalásokat a türelmetlen vásárlók, így megerősítették, hogy az eddig leszállított majd 30 ezer Model 3-as mellett még 420,000 előrendelésük van jelenleg.

Hatalmas küzdelem a tőzsdén

A fentiek alapján azt várhattuk volna, hogy megugrik a cég papírjainak árfolyama a tőzsdén, hiszen elérték a kitűzött célokat. A cég profitlabilitási küszöbének tartott termelési határ ugyanakkor kevésnek bizonyult a tegnapi frontális támadás kivédéséhez – de ezzel már egy következő cikkünkben foglalkozunk.

Elon Musk az elmúlt napokban több utalást is tett rá, hogy hamarosan csúfos véget érhet a vállalat részvényeinek zuhanására játszás, ezért többen várnak még további bejelentéskét. Szinte biztos, hogy napokon, vagy legfeljebb egy pár héten belül megtudjuk hol és mikor épül meg a Tesla kínai gyára és a legfrissebb pletykák szerint több nagy Tesla Energy bejelentés is jöhet a napokban.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.