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
auto
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

Élő közvetítésben mutatta be egyedi, saját építésű versenyautóját a Volkswagen vasárnap délután, amelyet a június 24-én az amerikai Colorado államban megrendezett népszerű Pikes Peak International Hill Climb futamon indít el Romain Dumas versenyzővel a volán mögött. A tisztán elektromos meghajtású szuperautó az I.D. R Pikes Peak nevet viseli, utalva egyrészt a gyártó többi, hamarosan megjelenő elektromos modelljeit felvonultató sorozatra, másrészt a megépülésének céljára, azaz a „Race to the Clouds” (Verseny a felhőkbe) néven emlegetett hegyi versenyre, az „R” pedig a teljesítményautó voltára utal. A Le Mans-i versenyautókra emlékeztető dizájn már nem újdonság számunkra, hiszen egy hónappal ezelőtt a Volkswagen mutatott néhány számítógéppel készített képet a kocsiról, az élő közvetítés azonban mégis tartogatott egy kis meglepetést, mégpedig az autó színét illetően. A korábbi képeken látható ezüstös borítás helyett a villanyautó talpig feketében mutatkozott be, egyfajta ellenmondást nem tűrő, félelmetes démon bőrébe bújva. Azon túl, hogy az egész világ láthatta, hogy mivel készül világrekordot dönteni a Volkswagen az Egyesült Államokban, és a fényképészek csinálhattak néhány látványos fotót a magazinok számára, a műsorból és a gyártó honlapján közzétett sajtóanyagból kiderült néhány érdekesség és műszaki adat is, amelyet eddig nem osztottak meg velünk a németek.

A villanyautót sikerült úgy megépíteni, hogy 1100 kilogrammnál kevesebbet nyomjon, beleszámolva Romain Dumas tömegét is. A két villanymotor együttesen 680 lóerős teljesítménnyel fogja mozgatni az autót a hegyen, mind a négy kereket munkába állítva, 650 Nm forgatónyomatékkal. Ez elegendő arra, hogy az I.D. R mindössze 2,25 másodperc alatt felgyorsuljon 0-ról 100 km/h-s sebességre, azaz gyorsabb, mint a Formula 1 és Formula E versenyautók. A jármű pontos végsebességét nem tudtuk meg, de a 156 kanyarból álló pályán, ahol egyetlen hiba következtében a hegy legalján találja magát a sofőr, annyira nincs is szükség eget rengető max sebességre. Bár a VW büszkén dicsekszik a jármű teljesítményével, állítja, hogy az I.D. R Pikes Peak fejlesztése során a hangsúlyt nem a lehető legnagyobb erő kinyerése kapta, mint ahogyan az általában történik a versenyzésre tervezett kocsiknál, hanem sokkal inkább az ideális egyensúly megtalálása az energia-kapacitás és a súly között. Azt nem pontosította a gyártó, hogy az autó meghajtását biztosító lítium-ion akkumulátorok mennyi elektromos áram eltárolására képesek, azt viszont elárulta, hogy gyorstöltéssel 30 perc alatt tölthetők fel. A lényeg viszont valójában nem is ez, hanem az energia-visszanyerés hatékonyságának maximalizálása, ugyanis a versenyhez szükséges áram durván 20%-át a vezetés során visszanyeri a kocsi a fékezéssel.

Ahogy a Volkswagen korábban is említette, a versenyjárgány megépítésének célja nem kizárólag az új-zélandi Rhys Millen 2016-ban felállított 8 perc 57,118 másodperces rekordjának megdöntése az elektromos autók kategóriájában, hanem a fejlesztés során szerzett tapasztalatok felhasználása a jövő villanyautóinak tervezése során. A verseny időpontja azonban vészesen közeledik, így a németek most minden erejükkel azon vannak, hogy bizonyítsák az amerikaiak és az egész világ számára, hogy az elektromos motorsportot is komolyan gondolják, és jók is benne. Az I.D. R Pikes Peak franciaországi bemutatójával egy új szakaszába lépett a program: indulhat a tesztelés. Ez azonban nem olyan egyszerű, mint sokan gondolják, hiszen a coloradoi útvonal egésze közútnak minősül, ahol tilos a tesztelés, még hivatalos engedéllyel is csak néhány rövid szakaszon engedélyezett kipróbálni a versenygépeket. A tesztköröket ezért versenypályákon fogják futni a versenyben induló autók, melyek közel sem tudják visszaadni az egyik legveszélyesebb versenynek titulált futamon uralkodó zord körülményeket.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.