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
auto
2024. 10. 15. kedd
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

A Tesla Semi népszerűsége és az olyan vállalatok egyre növekvő száma, melyek nem szeretnének alulmaradni az elektromos teherszállítás versenyében, a Volvo kamionrészlegének igazgatóinak szemét is felnyitotta, hogy bizony óriási üzleti lehetőség van a kereskedelmi járművek csúcsidőn kívüli – azaz kora reggeli és késő esti – működésében, amennyiben azok nem fülsüketítő módon dübörögnek el a házak alatt és nyomják tele a hálószobákat koromfekete füstfelhővel. Ennek apropóján három héttel ezelőtt a Volvo be is mutatta a legelső tisztán elektromos teherautóját, a bruttó 16 tonnás FL Electric-et, most pedig a következő járműve is napvilágot látott, amivel a városi létet igyekszik valamelyest elviselhetőbbé tenni. Az új nehézgépjármű, mely az FE Electric nevet kapta (hogy még véletlenül se keverjük össze az elnevezéseket), már jóval nagyobb, maximálisan bruttó 27 tonnás, ám nagyjából ugyanazon feladatokat fogja ellátni, mint kistestvére, azaz a városi áruelosztást és hulladékgyűjtést, csak természetesen sokkal nehezebb tömeget cipelve. Az FE Electric legelső darabja kapásból meg is szerezte magának a szemétszállítás magasztos küldetését, ugyanis 2019 elejétől Hamburgban fog munkába állni, hogy megszabadítsa a kukákat a terhüktől, és várhatóan ez a feladatkör a későbbiekben is uralkodó lesz az új Volvo villanykamionok számára, hiszen maga a Faun, Európa legsikeresebb kukásautó-gyártója segédkezett a jármű kifejlesztésében.

„Hamburg, mely 2011-ben az Európai Unió Zöld Fővárosa címet is megszerezte, régóta és sikeresen dolgozik a városi fenntartható fejlődésért. Ez kiemelten igaz a közlekedési szektorra, ahol a Volvo elektromos buszai már aktívan tevékenykednek a tömegközlekedési hálózat részeként. A vállalatunk tapasztalatai és ambíciói igazán érdekes partnerré teszik számunkra Hamburg városát” – mondta el Jonas Odermalm, a Volvo Trucks két villanykamionjának gyártásáért felelős elnökhelyettes.

Dr. Rüdiger Siechau, a szemétszállító Volvo leendő üzemeltetőjének igazgatója hozzátette, hogy jelenleg mind a 300 hagyományos meghajtású kukásautójuk közel 31 300 kilogramm szén-dioxidot ereszt a légkörbe évente. Az új csapattag viszont nem csupán a városi légkört teszi tisztábbá, hanem az üzemeltetőnél megtermelt, megújuló energiaforrásokból nyert áramnak köszönhetően sehol nem okoz szennyezést. A hulladékok begyűjtésénél egyébként teljesen racionális megoldás elektromos járművet alkalmazni, hiszen lassan haladnak és gyakran fékeznek, ami elősegíti az energia visszanyerését.

Nagyobb tömeghez nagyobb teljesítmény is dukál, így az FE Electric két villanymotorral mozog, melyek maximálisan 370, folyamatosan 260 kW leadására képesek, szemben az FL Electric egyetlen motorból származó 185/130 kW-os erejével. Természetesen az akkumulátor is nagyobb, a feladatkörtől függően 200 vagy 300 kWh-s akkupakkal lesz választható. Az utóbbival közel 200 kilométeres hatótávra számíthatunk. A töltés legfeljebb 150 kW-os DC villámtöltőn lehetséges a CCS csatlakozón keresztül, a nagyobbik aksit így másfél óra alatt tudjuk 0%-ról telire tölteni, 22 kW-os AC hálózaton pedig 10 órára lenne szükségünk.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.