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 Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy hosszú idő után először betekintést engedett a Tesla a buffaloi Gigafactory 2 napelemgyár kulisszái mögé, ahol az új Tesla cserép készül. A kaliforniai vállalat New York állambeli üzemében egyébként a Panasonickal közösen gyártanak hagyományos napelemeket is. Most újabb biztató hírek érkeztek a gyárból. Lila akác köz A vállalat 2 éve, 2016. október végén mutatta be a speciális cserepek prototípusát és mint mindig, akkor is látványosan oldották meg a prezentációt. Hollywoodban, a Született Feleségek díszletei, azaz a Lila Akác köz házai kapták meg az első Tesla cserepeket, amelyek energiáját természetesen minden házban Powerwall illetve egy vagy több Tesla tárolta. Megmutatták hogy néz ki egy igazi Tesla háztartás, ahol a napfény hajtja az autót és táplálja a hűtőszekrényt is. Az utóbbi két évben azonban nem nagyon indult el a sorozatgyártás. Mint a cég időnként csepegtetett információiból és pletykákból tudni lehetett, folyamatosan iterálták, finomították a technikai megoldásokat. Az eredeti dizájn túl komplexnek bizonyult, nehézkes (drága) volt a telepítés, speciális szaktudás kellett hozzá és a gyártás sem skálázódott megfelelően. Ekkor döntöttek úgy, hogy bevonják a hagyományos napelemekben profi Panasonicot, a két cég pedig azóta, immár az akkumulátor üzletágon túl, a napelemek terén is szoros és eredményes szövetséget kötött. Musk vendégházának teteje volt az egyik első teszt helyszín. Forrás: Tesla Eleinte Elon Musk és pár Tesla vezető kaliforniai házának tetején vetették be az újfajta cserepeket, később elindítottak egy programot, ahol mér pár száz ügyfél házára szerelték fel a megoldást. Közben folyamatosan finomították a dizájnt, hogy minél olcsóbb és egyszerűbb legyen a telepítés és garantálni lehessen a 30 éves napelem teljesítményt és a ház élettartamára szóló szerkezeti garanciát. Indul a nagyüzem Szóval ennyit lehetett tudni eddig, most viszont az Inverse.com jóvoltából új információkat tudtunk meg. Többek között az is kiderült, hogy az eredeti dizájnt személyesen Elon Musk vétózta meg még a 2016-os bemutató előtt mindössze két héttel. Ez, Muskot ismerve kicsit sem meglepő, hajlamos pár sakklépéssel előbbre járni és fejben lemodellezni, hogy egy technikai megoldás mennyire életképes. Ha pedig úgy érzi, vakvágányon van, akkor képes 180 fokos fordulatot venni, kerül amibe kerül. Így történik most ez egyébként a SpaceX-szel is, ahol a napokban jelentették be, hogy radikálisan áttervezik a Marsra szánt BFR, azaz azóta már Starship (csillaghajó) névre hallgató rakétát. A Tesla cserepek specifikációi. Forrás: Tesla A Tesla cserepek esetében több mint 74 verzió tesztelése után idén tavasszal véglegesítették a technológiát. A cég saját maga által kikísérletezett 184 x 365 mm-es üveglapok közé egy szendvics szerkezetbe kerülnek a Panasonickal közösen fejlesztett napelem cellák, majd erre kerül a napfény nagyobb részét átengedő speciális színezőanyag, amivel elérik a kívánt esztétikai hatást. A cserép megkapta az Amerikában elérhető legmagasabb szél, tűz és jégállóságot igazoló tanúsítványokat és az alábbi videón látható tesztek szerint egy 160 km/h-ás sebességgel utazó jégdarabnak is ellenáll a palával és a cseréppel/betonnal szemben. Most először arról is kaptunk becslést, hogy immár 11.000 előrendelése van a Teslának a speciális cserepekre, ami minimum több száz millió dolláros, ha nem milliárdos biznisz. Jó hír a sorban állóknak, hogy most már több műszakban, heti 7 napon és napi 24 órában folyik a cserepek gyártása és úgy tervezik jövőre jelentősen megnövelik a kiszállításokat. Prémiumra árazva Természetesen a Tesla cserép költsége nem vethető össze egy hagyományos, pláne valami olcsó palatető árával. A cég szándékai szerint, ha valaki valami prémium mondjuk Toszkán cserepet rakna fel és venne rá külön napelemeket meg Powerwallt a házba, azzal viszont már (amerikai viszonyok között) versenyképes az ár, az eredmény pedig sokkal esztétikusabb. El lehetne viselni… Tesla háztartás. Forrás: Tesla Az újfajta cserép egyébként 930 Euró foglaló fejében Magyarországra is (elő)rendelhető, de arról nem tudni, Európában mikor kezdődik a kiszállítás, és hogy itthon ki tudja telepíteni. A Tesla által megadott árban egyébként benne van a teljes bontási, építési és anyagköltség is. Ha szeretnénk legalább a költségek nagyságrendjével tisztában lenni, akkor egyelőre kicsit trükköznünk kell az amerikai Tesla oldalon, és egy a lakásunkhoz hasonló földrajzi adottságokkal rendelkező helyszínre tudunk kalkulációt kérni. Én példaként kiválasztottam Pittsburgh városát, ami a Wikipedia szerint Budapesttel nagyjából egálban van a napsütéses órák számában (éves szinten). Gondolatkísérletnek jó lesz. Alapterületnek egy 100 négyzetméteres, azaz 1076 négyzetlábas 2 szintes házat vettem és az egyszerűség kedvéért elfogadtam a Tesla által saccolt 740 négyzetlábas, azaz 70 négyzetméteres tetőt hozzá. Még két paraméter állítható be. Az egyik a havi villanyszámla nagysága – ez egyébként meglepő módon olyan 34 forint/kW áron van a városban, tehát egészen összehasonlítható velünk – én ezt hagytam a javasolt 60 dolláron. Egy családi házban szerintem nálunk is reális lehet a nagyjából 17 ezer forint. A másik a napelemes cserepek aránya. Itt érdemes megjegyezni, hogy a Tesla javaslatában nem a tető 100%-át fedjük be napelemes cseréppel, csak amennyi az energia szükségletünk és a földrajzi adottságaink keresztmetszete szerint szükséges az áramtermeléshez. Természetesen a tető többi részei is külsőre ugyan olyan Tesla cserepet kap, csak ezekben nincs napelem így jóval olcsóbbak. Ezért a napelemes cserepek aránya nagyban befolyásolja a végösszeget. Nekem a havi 60 dollárra, azaz 500 kWh fogyasztásra 70%-os napelemes cserép lefedettséget javasolt a kalkulátor. Nekem ezt dobta a gép. Forrás: Tesla A cserepek ára így nálam 24 ezer dollárra jött ki ami 7 millió forint. Ehhez jön még egy 10 ezer dolláros Powerwall is, ez így összesen majd 10 millió forint. Ha viszont mellérakok egy villanyautót és azt feltételezem, hogy mondjuk havi 400 kWh-t elautózok vele és mindig otthon töltöm, akkor már 100 négyzetméteres tető kell 70% napelemes cseréppel az ára pedig, ennek megfelelően 35 ezer dollár, tehát nettó 10 millió forint. A Powerwall még 2 millió mellé. Mondjuk ezért a pénzért kapunk cserepeket, napelemet és egy Powerwallt és benne van a régi tető elbontása és az új tető építése is. https://www.tesla.com/tesla_theme/js/app/EnergyHomePage/57ccc24eff1fb4a8556d0cf5978e9779.mp4 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTEtZW5lcmdpYS0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvdmlsbGFueWF0b3Nva2h1LW5vdi0xMzAweDYwMC0xLWVuZXJnaWEtMjAyNC0xMS0wOC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!