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
auto
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

Akik azt hitték, hogy a Formula-E az egyetlen utcai pályákon zajló elektromos autós bajnokság azok úgy tűnik, tévedtek. A tisztán elektromos I-Pace gyártója a Jaguar egy vadonatúj versenysorozatot indított a villanyautózás és egyben saját akkumulátoros autójának népszerűsítésére. Tehát itt nem félig nyitott kerekű formaautókról van szó, hanem a szériaautókkal majdnem megegyező sport változatokról. A sorozat neve pedig

Jaguar I-Pace eTrophy

amely a Formula-E számára kialakított városi pályákon zajlik, egyfajta árnyékként követve az elektromos autósportok királyát. Sajnos nem minden FE futam után lesz I-Pace verseny, mert ebben a sorozatban csak 10 futamos az évad, de a szaúd-arábiai helyszínen elrajtoltak a széria közeli Jaguárok is. A vállalat egyébként komoly versenysport tapasztalatokkal rendelkezik, elsőként vettek részt az elektromos formaautó bajnokságon is gyári csapatként. A december eleji szaúdi kezdés után a következő verseny csak több, mint két hónappal később, február 16-án lesz Mexikóvárosban. A FE ez alatt az idő alatt további két helyszínen Marrákesben és Chilében is meg fog fordulni. Ezeken kívül még a svájci futam lesz az, amit az I-Pace-ek kénytelenek kihagyni. A teljes versenynaptár így néz ki:

Jaguar_i_pace_etrphy_calendar_2019_jaguarracing.com

Jaguar I-Pace eTrophy versenynaptár. Forrás: jaguarracing.com

Az I-Pace eTrophy-ban minden csapat egyforma autókkal versenyez, ezért főleg a pilóták képességei és a csapatok taktikája döntik el a versenyzők sorrendjét. Természetesen nem a gyártósorról legördülő autókkal köröznek a pályákon, hanem egy picit átalakított verzióval, amely sokkal inkább megfelel a versenykörülményeknek. Ennek ellenére az alvázba ugyanaz 90 kWh-ás akkumulátor és ugyanaz a két villanymotor került amelyek összteljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig majdnem 700 Nm (696). A karosszériaelemek alumíniumból vannak és a kocsi hátulját megfejelték egy vasalódeszka nagyságú hátsó légterelővel, amivel némi leszorítóerő képződik a hátsó kerekeken. A belső térből kidobáltak minden nem oda illőt, például kárpitokat, hátsó üléseket, műszerfal burkolatot és mindenféle kényelmi berendezést a súlycsökkentés érdekében. Helyettük versenyülés, sport kormány és böszme nagy nyomógombok kerültek, amelyek mind a pilótát szolgálják a legjobb köridő elérésében. A kocsiknak 4,5 másodpercre van szükségük a százas sprinthez, amivel nem érne egy Tesla Model S közelébe sem, de ezt teljesítményt a teljes 25 perces verseny alatt folyamatosan tudják hozni.

A következő promóciós videóból kiderül, mi vár azokra a nézőkre akik követik a sorozatot:

Az autókat terelgető pilóták, csakúgy mint a Formula E-be, a világ minden tájáról érkeznek. Van köztük új-zélandi, amerikai, német és még sok egyéb náció tagja és az eTrophy végre egy olyan autóverseny ahol nem csak férfiak (vagy csak nők) alkotják a mezőnyt, hanem vegyesen, egymás ellen versenyeznek mindkét nem képviselői.

Az évadnyitó verseny tehát már december 15-én lezajlott. Sajnos magyar nyelvű közvetítés nincs de a motorsport.tv weboldalán néhány euro ellenében megnézhetjük az összes futamot. A következő rövid, egy perces összefoglalóból ízelítőt kaphat a néző az I-Pace eTrophy-ból és az is kiderül, kik végeztek az első három helyen a szaúd-arábiai futamon.

Még több elektromos autókkal kapcsolatos újdonságért látogass el a villanyautosok.hu főoldalára, a Formula-E és a Jaguar I-Pace eTrophy világának híreiért és a futamok beszámolóiért pedig keresd a formula-e kategóriát itt az oldalon!

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!
Összehasonlítás