PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Elindult a MOL NEXT-E közbeszerzési eljárása

2019. június 10-én ismét kiírta a NEXT-E projekt keretében Magyarországon telepítendő elektromos autó villámtöltők telepítésére a közbeszerzési eljárást a MOL. A részben az Európai Unió által finanszírozott program során összesen hat kelet-európai országban (Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Magyarország és Románia) helyi energiaszolgáltatók és üzemanyag-kereskedő cégek, illetve a Nissan és a BMW konzorciuma összesen 222 darab 50+22 kW-os villámtöltőt és 30 darab legalább 150 kW-os ultranagy teljesítményű töltőt telepít 2020 végéig. A 2017-ben megítélt támogatásból a környező országokban már javában zajlik a munka, de Magyarországon a folyamat tavaly elakadt.

NEXT-E töltő Horvátországban

A tervek szerint az első 11 helyszínre 2018 végéig tervezték telepíteni az 50+22 kW teljesítményű (DC+AC) töltőket, amihez pont egy évvel ezelőtt írták ki a nyílt közbeszerzési eljárást. A tenderre a magyar jogszabályok szerint az EU-s források miatt van szükség, de hasonló volt a helyzet Csehországban is. A másik négy érintett országban a szállítók kiválasztása kevésbé kötött, így Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban és Romániában sokkal hamarabb elindulhattak a telepítések, mint ebben a két országban. A tavaly kiírt magyarországi eljáráson végül az Elektromotive Hungaria Kft-t hirdették ki nyertesnek (darabonként nettó 6.849.675 forintos vételáron kínált DBT töltővel), de szerződéskötésig valami oknál fogva nem került az ügy. A MOL kénytelen volt idén év elején új közbeszerzési eljárás kiírásába kezdeni.

Mivel  tavalyi kaland legalább egy éves késlekedést okozott a projektben, idén már nem csak 11, hanem mind az 59 töltő szerepel a kiírásban. Az ajánlattevőnek a töltőt a telepítés helyére leszállítva, beemelve, beüzemelve és tesztelve kell árat adnia, aminek ráadásul tartalmaznia kell a jótállási időszak alatt szükséges karbantartások díjait is. Mivel a töltőket és az elvárt szolgáltatási szintet nagyon pontosan definiálni tudták, a legalacsonyabb árat adó ajánlattevő nyer. A MOL az ajánlatokat 2019. július 8-án délelőtt 10 óráig várja, a kiértékelés 2 órával később, aznap délben indul. Eredményt várhatóan egy hónapon belül, augusztus közepéig hirdetnek. Ha a szerződéskötésre is sor kerül még augusztusban, akkor a 40 munkanapos szállítási határidőt figyelembe véve akár október végére elkészülhet októberben indulhat és 3-4 hónap alatt teljesen elkészülhet a NEXT-E magyarországi szakasza. Az optimizmusra az ad némi okot, hogy a MOL az autópálya menti helyszínek jelentős részén már elvégezte a szükséges teljesítménybővítést és kábelezési munkákat, így sok helyen csak a készülék felszerelése és beüzemelése van hátra.

A most kiírt közbeszerzési eljárásban az üzemanyag-kereskedő óriás 54 helyszínre kért 50 kW DC + 22 kW AC teljesítményű töltőt, míg a 150 kW-os töltőkből 2 helyszínre külön szekrényes, 3 helyszínre pedig egybeépített töltőt szeretne vásárolni. A NEXT-E honlapja szerint Magyarországon az alábbi helyszíneken lesznek a hálózatnak töltői:

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.