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 A hagyományos autók belsőégésű motorja annyi felesleges hőt termel, hogy azzal télen kényelmesen fel lehet fűteni az autó utasterét, de a villanyautók rendkívül hatékony hajtáslánca által termelt hő erre kevés lenne. Az elektromos autókban éppen ezért máshogy kell megoldani a kabin fűtését. Sok autónál ezt egyszerű, ámde rendkívül rossz hatásfokú fűtőszállal oldják meg, az energiatakarékos hőszivattyús fűtés egyelőre még csak a magasabb felszereltségű modellek kiváltsága. Pedig ez a technológia az alacsonyabb fogyasztásának köszönhetően jelentősen megnöveli a hatótávot, és a komfortérzetet is javítja, ráadásul a légkondicionáló miatt a szükséges technológia szinte teljes egészében be van építve az autókba. A nagy német autógyártók sorra jelentik be elektromobilitási terveiket, ehhez alkalmazkodva a beszállítóknál is egyre több a villanyautókat célzó fejlesztés. A minap a ZF jelentkezett kétfokozatú sebességváltóval, melyet villanyautókhoz fejlesztett, most pedig a Mahle bizonyította a gyakorlatban egy kísérlettel is, hogy a hőszivattyús fűtés akár 20%-kal is megnövelheti a téli hatótávot. Kompakt hőszivattyús rendszert elsősorban kis méretű villanyautókhoz ajánlja a Mahle (forrás: Mahle) A Mahle ITS egy félhermetikus hűtőkör, amely hűtőből, i-kondenzátorból, hőtágulási szelepből és elektromos meghajtású kompresszorból áll. A Mahle azt ígéri, hogy a rendszer jól alkalmazkodik majd a jövőbeli jármű-architektúrákhoz. A hőszivattyús fűtés gyakrabban hiányzik a kevesebb szabad hellyel rendelkező, alacsonyabb áron megvásárolható kis autóknál. A Mahle azt ígéri, hogy a hőszivattyú az alapfelszereltség része lehet a kisautókban is a hagyományos ellenállásfűtés helyett. A hőszivattyú működési elve. 1: meleg oldali hőcserélő; 2: fojtószelep; 3: hideg oldali hőcserélő; 4: kompresszor. Forrás: Homer Landskirty A stuttgarti székhelyű autóipari beszállító egy gyakorlati kísérlettel is bizonyította, hogy új hőszivattyús rendszere kis méretű villanyautókban is működik. A kísérletben használt hagyományos elektromos ellenállásfűtéssel felszerelt jármű eredetileg 100 kilométeres hatótávolságra volt képes. Miután felszerelte a járművet az ITS-el, a hatótáv 116 km-re emelkedett. „A MAHLE ITS segítségével 7 – 20 százalék közötti mértékben javíthatjuk a villanyautók hatótávolságát, különösen hosszabb útvonalaknál csökkenthető a veszteség.” – mondta Laurent Art, a Mahle hőmenedzsment fejlesztési vezetője. Alapvetően az i-kondenzátor és a hűtő funkciója megegyezik a hagyományos hűtőköröknél alkalmazott kondenzátor és elpárologtató funkciójával, azonban a hűtőközeg a hőt a levegő helyett a második hűtőközegnek adja át. A Mahle hőszivattyús rendszerében R1234yf gázt alkalmaznak. Az új megoldás alkalmazási költségeiről egyelőre nem nincs információ. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!