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
auto

A Mahle hőszivattyúval javítaná a téli hatótávot

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

A hagyományos autók belsőégésű motorja annyi felesleges hőt termel, hogy azzal télen kényelmesen fel lehet fűteni az autó utasterét, de a villanyautók rendkívül hatékony hajtáslánca által termelt hő erre kevés lenne. Az elektromos autókban éppen ezért máshogy kell megoldani a kabin fűtését. Sok autónál ezt egyszerű, ámde rendkívül rossz hatásfokú fűtőszállal oldják meg, az energiatakarékos hőszivattyús fűtés egyelőre még csak a magasabb felszereltségű modellek kiváltsága. Pedig ez a technológia az alacsonyabb fogyasztásának köszönhetően jelentősen megnöveli a hatótávot, és a komfortérzetet is javítja, ráadásul a légkondicionáló miatt a szükséges technológia szinte teljes egészében be van építve az autókba.

A nagy német autógyártók sorra jelentik be elektromobilitási terveiket, ehhez alkalmazkodva a beszállítóknál is egyre több a villanyautókat célzó fejlesztés. A minap a ZF jelentkezett kétfokozatú sebességváltóval, melyet villanyautókhoz fejlesztett, most pedig a Mahle bizonyította a gyakorlatban egy kísérlettel is, hogy a hőszivattyús fűtés akár 20%-kal is megnövelheti a téli hatótávot.

 

Kompakt hőszivattyús rendszert elsősorban kis méretű villanyautókhoz ajánlja a Mahle (forrás: Mahle)

A Mahle ITS egy félhermetikus hűtőkör, amely hűtőből, i-kondenzátorból, hőtágulási szelepből és elektromos meghajtású kompresszorból áll. A Mahle azt ígéri, hogy a rendszer jól alkalmazkodik majd a jövőbeli jármű-architektúrákhoz.

A hőszivattyús fűtés gyakrabban hiányzik a kevesebb szabad hellyel rendelkező, alacsonyabb áron megvásárolható kis autóknál. A Mahle azt ígéri, hogy a hőszivattyú az alapfelszereltség része lehet a kisautókban is a hagyományos ellenállásfűtés helyett.

A hőszivattyú működési elve. 1: meleg oldali hőcserélő; 2: fojtószelep; 3: hideg oldali hőcserélő; 4: kompresszor. Forrás: Homer Landskirty

A stuttgarti székhelyű autóipari beszállító egy gyakorlati kísérlettel is bizonyította, hogy új hőszivattyús rendszere kis méretű villanyautókban is működik. A kísérletben használt hagyományos elektromos ellenállásfűtéssel felszerelt jármű eredetileg 100 kilométeres hatótávolságra volt képes. Miután felszerelte a járművet az ITS-el, a hatótáv 116 km-re emelkedett. „A MAHLE ITS segítségével 7 – 20 százalék közötti mértékben javíthatjuk a villanyautók hatótávolságát, különösen hosszabb útvonalaknál csökkenthető a veszteség.” – mondta Laurent Art, a Mahle hőmenedzsment fejlesztési vezetője.

Alapvetően az i-kondenzátor és a hűtő funkciója megegyezik a hagyományos hűtőköröknél alkalmazott kondenzátor és elpárologtató funkciójával, azonban a hűtőközeg a hőt a levegő helyett a második hűtőközegnek adja át. A Mahle hőszivattyús rendszerében R1234yf gázt alkalmaznak. Az új megoldás alkalmazási költségeiről egyelőre nem nincs információ.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás