PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9lbGVrdHJvbW9zYXV0b3Njc2FsYWRpbmFwLmh5dW5kYWkuaHUvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2VsZWt0cm9tb3NhdXRvc2NzYWxhZGluYXAuaHl1bmRhaS5odS8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1lZ3llYi1yZW5kZXp2ZW55ZWstZXZjc2FsYWRpbmFwLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyLTE5NDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUtZWd5ZWItcmVuZGV6dmVueWVrLWV2Y3NhbGFkaW5hcC12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lci0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Bemutatkozott az új Smart EQ Fortwo és Forfour EV

Ahogyan az várható volt, a Frankfurti Autószalon előtt bemutatta az elektromos Smart modellek legújabb generációját a Daimler, mely immáron a márka történetében először kizárólag kibocsátásmentes hajtáslánccal jelenik meg. A belsőégésű változatok elkaszálása a németek számára egyet jelent a gyökerekhez való visszatéréshez, ugyanis egy városi mobilitásra tervezett radikális technológiát hordozó gépjármű gondolata már 1972-ben, jóval a Smart megszületése előtt megjelent, azonban a városlakók igényeit ténylegesen kielégítő tisztán elektromos meghajtás csak 2007-ben került be az autóba – azóta pedig valamennyi generáció kérhető villanyosként.

Az új Fortwo és a Forfour EV látványosan átalakult külsőre, mégis sikerült megőriznie smartos vonásait. Ezt a formatervezők egy nagyon egyszerű trükkel oldották meg: lejjebb tették a hűtőrácsot és a fényszórókat, így egy sportosabb, modernebb maszkot adva az autóknak. Ez az első alkalom azonban, hogy a kétüléses és a négyüléses villanyautó eltérően néz ki elölről. Míg a Forfour egy dinamikus A-alakú nyílással rendelkezik, addig a Fortwo egy némileg barátságosabb, ismerősebb arccal néz ránk. A Daimler a fényezésbe is vitt némi újítást: most először a hűtőrács megkapta az autó színét, és nem valami kontrasztos árnyalatban pompázik. Változott továbbá a fényszórók kialakítása és a kibocsátott fények karakterisztikája, valamint a teljesen LED-es fényszórókhoz opcionálisan választható egy a sofőrt üdvözlő fényjáték.

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

Ami az utasteret illeti, a Smartok még mindig verhetetlenek, ha az autó külső dimenzióihoz viszonyított beltérről van szó. Ráadásul a gyártó még ezen is finomított, és a jobb helykihasználás érdekében egy teljesen új központi konzolt tett a kocsikba, és nagyobb helyet kaptunk a műszerfal környékén pakolni. Megújult továbbá az infotainment rendszer, okosabbak lettek az autók, immáron gyorsabban és egyszerűbben összekapcsolhatók okoseszközeinkkel, és a Smart EQ Control mobilapplikáció is új dizájnt kapott.

Ami kimaradt viszont az új generációból, és sokakban csalódást válthat ki, az a hajtáslánc komolyabb fejlesztése. A Daimler ugyanis inkább a könnyű és környezetbarát mivoltát emelte ki a kisautóknak, vagy csupán nem akarta jelentősen megemelni az árakat egy nagyobb tudású hajtáslánc miatt, így továbbra is egy igen szerény hatótávra kell számítanunk: a 96 darab HV cellából felépülő 17,6 kWh-s aksi 159 kilométerre elegendő energiát képes magával vinni, a Daimler azonban továbbra is a NEDC mérést használja, így a valós hatótáv ennél sokkal kevesebb. A motor teljesítménye 60 kW (82 lóerő) és 160 Nm nyomatékot generál, így 60 km/h-ra 4,9 és 5,2 másodperc alatt gyorsul fel a két modell álló helyzetből. A végsebesség 130 km/h. A kis akku előnye a gyorsabb feltölthetőség, az opcionálisan választható 22 kW-os fedélzeti töltővel 40 perc alatt 10%-ról 80%-ra ugorhatunk AC hálózatra csatlakozva, de egy átlagos napi használathoz szükséges energiamennyiség fali töltő nélkül, egy 230 voltos konnektorba bedugva is mindössze 3,5 óra alatt begyűjthető a Daimler szerint. DC töltési lehetőségünk viszont nincs. A kisautók árai egyelőre nem ismertek, de a nagyobb fejlesztések elmaradása miatt túl nagy áremelkedésre reményeink szerint nem kell számítani.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.