Bemutatkozott az új Smart EQ Fortwo és Forfour EV

Ahogyan az várható volt, a Frankfurti Autószalon előtt bemutatta az elektromos Smart modellek legújabb generációját a Daimler, mely immáron a márka történetében először kizárólag kibocsátásmentes hajtáslánccal jelenik meg. A belsőégésű változatok elkaszálása a németek számára egyet jelent a gyökerekhez való visszatéréshez, ugyanis egy városi mobilitásra tervezett radikális technológiát hordozó gépjármű gondolata már 1972-ben, jóval a Smart megszületése előtt megjelent, azonban a városlakók igényeit ténylegesen kielégítő tisztán elektromos meghajtás csak 2007-ben került be az autóba – azóta pedig valamennyi generáció kérhető villanyosként.

Az új Fortwo és a Forfour EV látványosan átalakult külsőre, mégis sikerült megőriznie smartos vonásait. Ezt a formatervezők egy nagyon egyszerű trükkel oldották meg: lejjebb tették a hűtőrácsot és a fényszórókat, így egy sportosabb, modernebb maszkot adva az autóknak. Ez az első alkalom azonban, hogy a kétüléses és a négyüléses villanyautó eltérően néz ki elölről. Míg a Forfour egy dinamikus A-alakú nyílással rendelkezik, addig a Fortwo egy némileg barátságosabb, ismerősebb arccal néz ránk. A Daimler a fényezésbe is vitt némi újítást: most először a hűtőrács megkapta az autó színét, és nem valami kontrasztos árnyalatban pompázik. Változott továbbá a fényszórók kialakítása és a kibocsátott fények karakterisztikája, valamint a teljesen LED-es fényszórókhoz opcionálisan választható egy a sofőrt üdvözlő fényjáték.

Ami az utasteret illeti, a Smartok még mindig verhetetlenek, ha az autó külső dimenzióihoz viszonyított beltérről van szó. Ráadásul a gyártó még ezen is finomított, és a jobb helykihasználás érdekében egy teljesen új központi konzolt tett a kocsikba, és nagyobb helyet kaptunk a műszerfal környékén pakolni. Megújult továbbá az infotainment rendszer, okosabbak lettek az autók, immáron gyorsabban és egyszerűbben összekapcsolhatók okoseszközeinkkel, és a Smart EQ Control mobilapplikáció is új dizájnt kapott.

EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó ellenőrzése vásárlás előtt

Ami kimaradt viszont az új generációból, és sokakban csalódást válthat ki, az a hajtáslánc komolyabb fejlesztése. A Daimler ugyanis inkább a könnyű és környezetbarát mivoltát emelte ki a kisautóknak, vagy csupán nem akarta jelentősen megemelni az árakat egy nagyobb tudású hajtáslánc miatt, így továbbra is egy igen szerény hatótávra kell számítanunk: a 96 darab HV cellából felépülő 17,6 kWh-s aksi 159 kilométerre elegendő energiát képes magával vinni, a Daimler azonban továbbra is a NEDC mérést használja, így a valós hatótáv ennél sokkal kevesebb. A motor teljesítménye 60 kW (82 lóerő) és 160 Nm nyomatékot generál, így 60 km/h-ra 4,9 és 5,2 másodperc alatt gyorsul fel a két modell álló helyzetből. A végsebesség 130 km/h. A kis akku előnye a gyorsabb feltölthetőség, az opcionálisan választható 22 kW-os fedélzeti töltővel 40 perc alatt 10%-ról 80%-ra ugorhatunk AC hálózatra csatlakozva, de egy átlagos napi használathoz szükséges energiamennyiség fali töltő nélkül, egy 230 voltos konnektorba bedugva is mindössze 3,5 óra alatt begyűjthető a Daimler szerint. DC töltési lehetőségünk viszont nincs. A kisautók árai egyelőre nem ismertek, de a nagyobb fejlesztések elmaradása miatt túl nagy áremelkedésre reményeink szerint nem kell számítani.

EZT OLVASTAD MÁR?  Mindent tud majd, amit a Teslák, de fele annyiba fog kerülni a VW új villanyautója

Elektromos autót használsz?