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
auto

Game on: Elon Musk kihívta a Porschét! Nico Rosberg lesz a sofőr?

Természetesen a héten az egész internet a Porsche Taycan premierjétől volt hangos. Megint felütötte a fejét az autós újságírók szürkeállományát megtámadó, igen súlyos és krónikus teslakilleritis betegség és lépten-nyomon fel lett emlegetve, hogy a Taycan milyen remekül teljesített a Nürbugringen, bezzeg, mindenki tudja, hogy a Model S egy kör után kifújt volna. No, Elon Musknak sem kellett több.

A holló odacsap

És valóban, a Tesla Model S nem a versenypályákra lett kitalálva. Bár villanymotorja és hatalmas aksija a gyorsulási versenyek királyává tették a P100D-t, de az autó hajtáslánca és fékei nem bírják a kemény hajtást több körön át. Egyszerűen nem erre lettek kitalálva.

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

Utcai villanyautó révén a fékeket „élettartamra”, de legalábbis több százezer kilométerre tervezték, mivel a kocsi legtöbbször inkább visszatölt, mintsem, hogy a betéteket koptassa. Versenykörülmények között azonban hamar túlmelegszik és csökken a hatás. A felfüggesztés is inkább a több mint 2,2 tonnás, 7-es BMW méretű szedán utasainak kényelmét, mint a sportos úttartást szolgálja. A motorok is a hatékonyságra vannak inkább kihegyezve, ráadásul anno, amikor a Tesla 2011-12-ben megalkotta őket, kb. annyi volt az egész program költségvetése, amennyit a Porschénél évente fánkra költenek.

Illetve… a fentiek inkább csak idén áprilisig voltak igazak, ekkor jelentették be ugyanis a Tesla Raven kódnevű programjának gyümölcseként a megújult S-t és X-et. A külcsín maradt, a belbecs viszont érdemben változott. Megjött a Model 3-tól kölcsönzött új első motor, és javult mind ennek, mind az akkumulátornak a hűtése, a csapágyazás és az energia visszanyerés is. Az autó új adaptív légrugókat és új mintázatú gumikat is kapott. Az első példányokat a nyáron szállították ki, a várakozások szerint pedig a fenti fejlesztések javítottak az autó német autópályás és versenypályás teljesítményén is.

Most ugrik a majom

Szóval a Raven, azaz holló erejében bízva, a sok kekeckedést megelégelve, Elon Musk ismét Twittert ragadott:

Bár konkrétan nem párviadalra hívta ki a Porschét, nehéz ezt nem eszerint értelmezni. A Taycan nemrég döntötte meg a Nürburgring 4-ajtós villanyautós rekordját 7 perc 42 másodpercet autózva. Természetesen mindenki ehhez fogja mérni az eredményt.

De vajon mekkora esélye van a Model S-nek a sikerre? Az új Roadster valószínűleg könnyebben versenyezne a Porschéval, de az S nem erre van tervezve. Vagy mégis? Egy biztos, a két autó külső méretei elég hasonlóak, az S pedig vagy 150 kilóval könnyebb. Ráadásul Musk nem várt segítséget kaphat.

Hogy összejön-e a randi, azt még nem tudjuk, de a Forma 1-es világbajnok és jelenleg sikeres YouTuber Nico Rosberg a hír hallatán önként ajánlkozott sofőrnek, Musk pedig örömmel fogadta a segítséget. Nem ez lenne egyébként az első, hogy Rosberg a Teslával dolgozik, korábban volt már különböző megbeszéléseken a fremonti gyárban – de nem igazán mondta el miről volt szó anno 2017-ben:

Ha a Tesla sikerrel akar járni, akkor egyébként ennél a körnél kell jobbat menniük.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.