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
auto
2024. 12. 03. kedd

Ilyen lesz a Mazda első tisztán elektromos autója

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

A Mazda viszonylag kis gyártóként nem tartozott azok közé, amelyek az elektromobilitás újkori megjelenésekor mindent félredobva rohantak, hogy megjelenjenek a piacon. Sőt, azok kevés gyártó közé tartoznak, amelyek semmilyen elektromosított modellt sem kínálnak a jelenlegi palettájukon. De természetesen a Mazda vezetői is tudják, hogy a túléléshez, és nem utolsó sorban a világszerte szigorodó környezetvédelmi előírások teljesítéséhez szükség van tisztán elektromos és plugin hibrid modellekre is, amikből legalább annyit el tudnak adni, amivel flotta szinten elérhető Európában például a 2020-tól érvényes 95 g/km-es széndioxid kibocsátási átlag. Mivel Európa mellett Amerikában és Japánban is hasonló módon szigorodnak az előírások, a Mazda sem tologathatja tovább az első elektromos autójának a bemutatóját. Ennek megfelelően nemrég meg is kaptuk az első fotókat egy tisztán elektromos koncepcióautóról, amit a napokban részletesebben is bemutattak a világ minden tájáról a norvég fővárosba invitált újságíróknak és vloggereknek.

Az autót Mazda e-TPV néven emlegetik, ami azonban nem az októberben Tokióban bemutatni tervezett elektromos Mazda fantázianeve, ez csupán az autó prototípus voltára utal (e-TPV: electric-Technology Prove-out Vehicle)

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

A bemutatott e-TPV prototípus tulajdonképpen egy Mazda CX-30, ami alá a Mazda vadonatúj, de még fejlesztés alatt álló elektromos platformját építették. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a széria autó egy elektromos CX-30 lesz, sokkal valószínűbb, hogy a technológia először egy kompakt autóban jelenik meg, de később nagyobb autókba is beépíthetik. A platformot úgy alakították ki, hogy nem kizárólag tisztán elektromos autóhoz legyen alkalmas. Az első változat valószínűleg a tisztán elektromos lesz, később viszont készülhet ugyanezeken az alapokon soros hibrid, konnektoros hibrid és hatótávnövelő (Range Extender) benzinmotorral ellátott elektromos autó is. A hibrid és REX változatba a Mazda Wankel motort tervez, amivel az összes autógyártó közül talán a legtöbb gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. A bolygódugattyús motor autó hajtására nem a legideálisabb, azonban állandó fordulatszámú áramtermelőként használva a Mazda szerint egy Otto motornál gazdaságosabban működhet. A bemutatott modell elsőkerék meghajtással rendelkezik, de a platform alkalmas összkerék meghajtásra, sőt, elvben akár hátsókerék meghajtású autók építésére is. A bemutató során hangsúlyozták, hogy az elektromos modell tervezése során az emberközpontúság a legfontosabb tényező.

A platformot úgy alakították ki, hogy nem csak tisztán elektromos autó, hanem soros hibrid, konnektoros hibrid és REX változat is épülhessen ugyanerre az alapra

A prototípus és a tervek szerint jövőre gyártásba kerülő tisztán elektromos autó egyaránt 35,5 kWh akkumulátort tartalmaz, de hogy ez a bruttó vagy a nettó kapacitás, az még nem derült ki. A japán gyártó a tömeg alacsonyan tartása céljából ragaszkodik a kis akkukapacitáshoz. Ha az autó tényleg könnyű lesz, akkor ez a kapacitás akár 200 km hatótávra is elegendő lehet, ami ha elhagynánk a városi forgalmat, akkor nagyban függ az autó légellenállásától is. A villanyautók akkumulátora nehéz, ami kétségtelenül növeli a fogyasztást, azonban alacsonyra kerül az autó tömegközéppontja, ami kifejezetten jótékony hatással van az autó stabilitására. A Mazda ráadásul rendelkezik egy G-Vectoring Control (GVC) nevű továbbfejlesztett menetstabilizátor megoldással, amely elektromos meghajtással kombinálva még a korábbiaknál is hatékonyabb lehet.

A prototípus CHAdeMO töltőcsatlakozóval rendelkezik, azonban az európai piacra a tervek szerint CCS Combo 2 töltőaljzattal érkezik majd az elektromos Mazda.

A Tokiói Autószalonon bemutatni tervezett autónak még a méreteit sem ismerjük, így egyelőre természetesen a fogyasztása, valamint a várható hatótávolsága is rejtély. A villanymotor teljesítménye 105 kW (140 Le), forgatónyomatéka 265 Nm. Az autó a mai villanyautókhoz hasonlóan vezethető lesz kizárólag a gyorsítópedál használatával is, de a Mazda a többi villanyautóhoz képest még használhatóbb élményt ígér. Az autóba 50 kW teljesítményű DC villámtöltési lehetőséget és 6,6 kW-os fedélzeti töltőt (AC) terveznek építeni, ami a viszonylag kis akkumulátor méretet figyelembe véve elegendő lehet.

A Mazdától már megszokhattuk, hogy mindent kicsit másképp csinál, mint a többiek. Az elektromos autókban az idei évtől kötelező a gyalogosok védelme érdekében zajkeltő eszközt szerelni. A japán gyártó kicsit tovább gondolta a feladatot, és az autóban a villanyautókban megszokott csend helyett részben felerősített villanymotor hang, részben generált hang hallható, amely a motor fordulatszámától függően változik.

A Mazda Wankel motorral kiegészített soros hibrid, konnektoros hibrid és hatótávnövelős autók közül a REX megoldást tartják leginkább környezetbarátnak

A kis tömegen túl a 35,5 kWh-s akku választását környezetvédelmi okokkal magyarázzák. A Mazdánál úgy gondolják, hogy az elektromos autó kibocsátását nem csak a használati fázisban, de már a gyártásnál is minimálisra kell szorítani, ezért kisebb CO2 lábnyomú akkucsomaggal terveznek. Ennek jótékony hatása persze az alacsonyabb fogyasztáson keresztül a használat során is megjelenhet. Persze a legtöbb autóvásárló még sűrű töltőhálózat mellett is 1000 km hatótávot szeretne, ezért tervezi a Mazda a későbbiekben a konnektoros hibrid és a hatótávnövelő benzinmotorral ellátott változatok piacra dobását is. A Mazda 160 000 kilométerenként akku cserével tervez, így a kis akkuval és hatótávnövelő benzinmotorral ellátott autó széndioxid kibocsátása számításaik szerint alacsonyabb lehet, mintha egy gyártó nagyobb, pl. 95 kWh akku kapacitást építene egy tisztán elektromos autóba. A számításnál egy nemzetközi akadémiai folyóiratban publikált fenntarthatósági tanulmányt és a 2016-os európai áramtermelési energiamixet vették figyelembe.

A Mazda számításai szerint 160 000 km-ig kevésbé környezetszennyező a kisebb akkus elektromos autó. Érdekes kérdés, hogy egy 95 kWh akkut valóban cserélni kellene 160 000 km futás után?

A Mazda első tisztán elektromos autója jövő hónapban ugyan már bemutatkozik Tokióban, de a gyártás csak 2020 második felében indul, így az autó a vevőkhöz legkorábban 2020 végén, 2021 elején érkezhet meg.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.