Ilyen lesz a Mazda első tisztán elektromos autója
A Mazda viszonylag kis gyártóként nem tartozott azok közé, amelyek az elektromobilitás újkori megjelenésekor mindent félredobva rohantak, hogy megjelenjenek a piacon. Sőt, azok kevés gyártó közé tartoznak, amelyek semmilyen elektromosított modellt sem kínálnak a jelenlegi palettájukon. De természetesen a Mazda vezetői is tudják, hogy a túléléshez, és nem utolsó sorban a világszerte szigorodó környezetvédelmi előírások teljesítéséhez szükség van tisztán elektromos és plugin hibrid modellekre is, amikből legalább annyit el tudnak adni, amivel flotta szinten elérhető Európában például a 2020-tól érvényes 95 g/km-es széndioxid kibocsátási átlag. Mivel Európa mellett Amerikában és Japánban is hasonló módon szigorodnak az előírások, a Mazda sem tologathatja tovább az első elektromos autójának a bemutatóját. Ennek megfelelően nemrég meg is kaptuk az első fotókat egy tisztán elektromos koncepcióautóról, amit a napokban részletesebben is bemutattak a világ minden tájáról a norvég fővárosba invitált újságíróknak és vloggereknek.
Az autót Mazda e-TPV néven emlegetik, ami azonban nem az októberben Tokióban bemutatni tervezett elektromos Mazda fantázianeve, ez csupán az autó prototípus voltára utal (e-TPV: electric-Technology Prove-out Vehicle)
A bemutatott e-TPV prototípus tulajdonképpen egy Mazda CX-30, ami alá a Mazda vadonatúj, de még fejlesztés alatt álló elektromos platformját építették. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a széria autó egy elektromos CX-30 lesz, sokkal valószínűbb, hogy a technológia először egy kompakt autóban jelenik meg, de később nagyobb autókba is beépíthetik. A platformot úgy alakították ki, hogy nem kizárólag tisztán elektromos autóhoz legyen alkalmas. Az első változat valószínűleg a tisztán elektromos lesz, később viszont készülhet ugyanezeken az alapokon soros hibrid, konnektoros hibrid és hatótávnövelő (Range Extender) benzinmotorral ellátott elektromos autó is. A hibrid és REX változatba a Mazda Wankel motort tervez, amivel az összes autógyártó közül talán a legtöbb gyakorlati tapasztalattal rendelkezik. A bolygódugattyús motor autó hajtására nem a legideálisabb, azonban állandó fordulatszámú áramtermelőként használva a Mazda szerint egy Otto motornál gazdaságosabban működhet. A bemutatott modell elsőkerék meghajtással rendelkezik, de a platform alkalmas összkerék meghajtásra, sőt, elvben akár hátsókerék meghajtású autók építésére is. A bemutató során hangsúlyozták, hogy az elektromos modell tervezése során az emberközpontúság a legfontosabb tényező.

A prototípus és a tervek szerint jövőre gyártásba kerülő tisztán elektromos autó egyaránt 35,5 kWh akkumulátort tartalmaz, de hogy ez a bruttó vagy a nettó kapacitás, az még nem derült ki. A japán gyártó a tömeg alacsonyan tartása céljából ragaszkodik a kis akkukapacitáshoz. Ha az autó tényleg könnyű lesz, akkor ez a kapacitás akár 200 km hatótávra is elegendő lehet, ami ha elhagynánk a városi forgalmat, akkor nagyban függ az autó légellenállásától is. A villanyautók akkumulátora nehéz, ami kétségtelenül növeli a fogyasztást, azonban alacsonyra kerül az autó tömegközéppontja, ami kifejezetten jótékony hatással van az autó stabilitására. A Mazda ráadásul rendelkezik egy G-Vectoring Control (GVC) nevű továbbfejlesztett menetstabilizátor megoldással, amely elektromos meghajtással kombinálva még a korábbiaknál is hatékonyabb lehet.

A Tokiói Autószalonon bemutatni tervezett autónak még a méreteit sem ismerjük, így egyelőre természetesen a fogyasztása, valamint a várható hatótávolsága is rejtély. A villanymotor teljesítménye 105 kW (140 Le), forgatónyomatéka 265 Nm. Az autó a mai villanyautókhoz hasonlóan vezethető lesz kizárólag a gyorsítópedál használatával is, de a Mazda a többi villanyautóhoz képest még használhatóbb élményt ígér. Az autóba 50 kW teljesítményű DC villámtöltési lehetőséget és 6,6 kW-os fedélzeti töltőt (AC) terveznek építeni, ami a viszonylag kis akkumulátor méretet figyelembe véve elegendő lehet.
A Mazdától már megszokhattuk, hogy mindent kicsit másképp csinál, mint a többiek. Az elektromos autókban az idei évtől kötelező a gyalogosok védelme érdekében zajkeltő eszközt szerelni. A japán gyártó kicsit tovább gondolta a feladatot, és az autóban a villanyautókban megszokott csend helyett részben felerősített villanymotor hang, részben generált hang hallható, amely a motor fordulatszámától függően változik.

A kis tömegen túl a 35,5 kWh-s akku választását környezetvédelmi okokkal magyarázzák. A Mazdánál úgy gondolják, hogy az elektromos autó kibocsátását nem csak a használati fázisban, de már a gyártásnál is minimálisra kell szorítani, ezért kisebb CO2 lábnyomú akkucsomaggal terveznek. Ennek jótékony hatása persze az alacsonyabb fogyasztáson keresztül a használat során is megjelenhet. Persze a legtöbb autóvásárló még sűrű töltőhálózat mellett is 1000 km hatótávot szeretne, ezért tervezi a Mazda a későbbiekben a konnektoros hibrid és a hatótávnövelő benzinmotorral ellátott változatok piacra dobását is. A Mazda 160 000 kilométerenként akku cserével tervez, így a kis akkuval és hatótávnövelő benzinmotorral ellátott autó széndioxid kibocsátása számításaik szerint alacsonyabb lehet, mintha egy gyártó nagyobb, pl. 95 kWh akku kapacitást építene egy tisztán elektromos autóba. A számításnál egy nemzetközi akadémiai folyóiratban publikált fenntarthatósági tanulmányt és a 2016-os európai áramtermelési energiamixet vették figyelembe.

A Mazda első tisztán elektromos autója jövő hónapban ugyan már bemutatkozik Tokióban, de a gyártás csak 2020 második felében indul, így az autó a vevőkhöz legkorábban 2020 végén, 2021 elején érkezhet meg.