PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== A német Vox csatorna után, most a brit Top Gear engedte össze a Tesla Model S-t és a Porsche Taycant, az eredmény pedig ismét nagy port kavart. Úgy néz ki a Top Gear ismét nem játszott tisztán. Komplikált kapcsolat Talán mindenki emlékszik még arra a 2011-es perre, ahol a Tesla és a brit Top Gear cimű autósműsor csapott össze egy korábbi Roadster teszt miatt. A műsorban a kocsi lerobban, lemerül és a híresen villanyautó ellenes Jeremy Clarkson rendesen le is húzta. Elon Musk ezt nem hagyta szó nélkül és beperelték a TV műsort, a per során pedig olyan érdekes részeltek derültek ki, mint hogy az adás egyik előkerült forgatókönyve már előre megírta a Roadster lerobbanását és lemerülését, felvetve a gyanút, hogy előre megrendezett lejáratással állunk szemben. Fotó: Tesla Talán az is lejutott mindenkihez, hogy a Tesla végül elvesztette ezt a pert és a 2013-as fellebbezést is, de az már valószínűleg nem annyira ismert, hogy a bíróság nem mosta tisztára a műsor reputációját. Az ítéletben mindössze azt mondták ki, hogy a bíró megítélése szerint egyetlen néző sem fogja a látottak alapján azt a következtetést levonni, hogy a Roadster a való életben is ilyen rosszul teljesítene és, hogy a történtek a bíróság szerint nem tettek kárt a Tesla hírnevében. Magyarul – és ezt már csak én teszem hozzá – szerintük mindenki érti, hogy a Top Gear igazából egy szórakoztató műsor, a videón látottak pedig inkább dramatizáció mint teszt. Infotainment és nem hírműsor. Második felvonás Ismerve a fenti komplikált múltat, annál meglepőbb, hogy most, 2019-ben ismét hasonló vitába keveredett a Tesla és a Top Gear – bár most nem az autógyártó, hanem autós csatornákat készítő Youtuberek és online lapok számoltatnák el a brit műsort. Aztán Elon Musk is kommentálta a történteket Twitteren. Történt ugyanis, hogy a Top Gear – ami persze mára már egy tök más szereplő gárdával készített műsor – összemérte a Taycan és a Model S teljesítményét és úgy néz ki legalábbis füllentett, súlyosabb esetben meg egyszerűen béna volt. A teszt egyébként nem végződött egyértelműen negatívan a Tesla számára – a teljesítményben egy hajszállal, tizedekkel, a Porsche nyert, viszont a műsor azt is megállapítja, a két autó nem ugyanabban a kategóriában játszik: az egyik egy versenypályára és örömautózásra szánt gép, a másik egy családi szedán ami amúgy piszok gyors. Csakhogy a teljesítményt illetően több furcsaság is feltűnt az egyik legnépszerűbb gyorsulási versenyekkel foglalkozó Youtubernek, a Top Gear pedig kénytelen volt elismerni, hogy csúsztatott – ráadásul szerintük a Tesla javára. Alább megtekinthető a teljes eredeti videó, de ezalatt a sztori folyatódik, tessék lejjebb görgetni. Szóval adott a fenti teszt, amiben a műsor állítása aszerint a legújabb Raven verziójú Model S 2,68 másodperc alatt érte el a 60 mérföld per órát (~97km/h) és 6,46 alatt a 100-at (~160 km/h) a negyedmérföldet pedig 11,08 alatt tette meg és a célvonalon 124 mérföldes sebességgel haladt át. És, hogy mi ezzel a gond? Nos, mindössze annyi, hogy ez hajszál pontosan megegyezik egy két évvel ezelőtti Top Gear adásban a Model S kontra Merci S teszt eredményeivel. Századra. Ismét, alább található a videó, de után a folytatjuk a történetet, távolról sincs vége. Ezen a ponton már külföldi villanyautós oldalak is rámozdultak a sztorira és Elon Musk is reagált Twitteren, igazat adva a Drag Times csatornának. Drag Race Times analysis is correct. Also, there’s a software upgrade for Model S coming out that increases peak power by 50HP, so Model S should beat Porsche Taycan Turbo S by a wider margin in 0 to 60 & 1/4 mile races. — Elon Musk (@elonmusk) October 31, 2019 A Youtube csatorna kiemeli, hogy nemcsak teljességgel valószínűtlen, hogy valaki két külön teszten századra pontosan ugyan azt az eredményt kapja, de a videón az is látszik, hogy a Model S nem úgy startol, mint az Ludicrous+ üzemmódban a startautomatikával szokásos. Ilyenkor ugyanis, a Ludicrous gomb hosszú lenyomásával egy speciális indítási eljárást aktiválunk amit az autó egy hipersebességg animációval jelez a képernyőn. Forrás: Youtube / Sean Mitchell Ezután a fék tövig nyomása és ezzel egyidejűleg a gázpedál egyszeri gyors lenyomása után az autó előmelegíti az aksit és egyéb mágiákat alkalmazva felkészül a villámrajtra, amit újabb grafikai elemek jeleznek a kormány mögötti kijelzőn. A kis autó grafikán láthatóvá válik a 2 motor, a teljesítményt jelző grafikai elem pedig zöld félkörívről lilára vált (mint a Foma 1-nél a zöldnél is jobb lila szektoroknál). Forrás: Youtube / Sean Mitchell A legárulkodóbb jel pedig, hogy ezután a féket ismét lenyomva az autó kívülről is láthatóan szó szerint befeszül, mint egy futó a rajt előtti miliszekundumban. Ezekből semmi sem látszik a Top Gear felvételein. Ami pedig az időeredményeket illeti, a Drag Times videóval bizonyítja, hogy az ő Raven tesztjeikben rendre a Top Gearben látható Taycan eredménynél jobb Model S időket mérnek negyed mérföldön – a jelenlegi rekord 10,51s. Beleálltak – nem kellett volna A vádakat a BBC műsora sem hagyhatta szó nélkül, ráadásul egészen meglepő fordulattal álltak elő. Állításuk szerint, a képernyőn megjelenő értékek valóban egy 2017-es tesztjükből valók, mivel a mostani megmérettetésen a Model S ennél csak rosszabb időket futott ezért ők a fairplay jegyében – muhaha – az általuk ismert legjobb idővel számoltak. Top Gear doubles down on Tesla vs Porsche race, claims Model S’ actual results are worse Talán nem kell túlzottan taglalni mekkora öngól ezt beismerni, hiszen nem kevesebbet mondtak ki, mint, hogy a videóban látható értékek valóban nem a mostani teszten készültek, hanem más tesztből vették kölcsön őket. Ezt persze a lebukásig nem kötötték a nézők orrára. Attól még, hogy, állításuk szerint, a hamisítással ők a Teslának kedveztek, a megoldás nem kevésbé etikátlan. A valós, még lassabb eredmények azonban felvetnek más problémákat is. Mint az a Drag Times egy későbbi Youtube kommentben le is írja és a Cleantechnika fenti cikke is megjegyzi, ezek szerint a Top Gear által tesztelt Raven lassabb mint a korábbi 2017-es Model S – aminek ellenkezőjét viszont tucatszámra bizonyítják Yotube videók, ahol ugyan azt a Vbox masinát használják időmérésre mint a brit műsor. Ráadásul, az egyik belső kamerafelvételen azt is kiszúrták, hogy a Model S „range mode”-ban volt, ami a hatótáv maximalizálása érdekében visszavesz a teljesítményből. Putting Model S in range mode is the opposite of launch mode, as it minimizes performance in favor of range. Show should be called “Low Gear”! — Elon Musk (@elonmusk) November 1, 2019 Akkor most? Én nem hiszem, hogy most tudatos, a Teslát lejáratni kívánó manipulációról van szó. Sokkal valószínűbb két dolog: a lustaság és a hozzá nem értés. A lustaság illetve slendriánság alatt azt értem, hogy bár a Top Gear újságíróinak is feltűnt, hogy valami nem kerek, az ismert számoknál jóval lassabban teljesít a náluk lévő autó, de ahelyett, hogy utánamentek volna, szimplán kimásolták egy régebbi tesztjük eredményét. Az pedig, hogy nem látszanak a speciális beállítások a videón inkább annak tudható be, hogy azok a külső és belső felvételek simán csak utólag gyártott vágóképek és nem ténylegesen a futam közben készültek. Movie magic. Ami pedig a hozzá nem értést illeti, valószínű, hogy a készítők nem ismerik annyira a Tesla launch controlját és Ludicrous+ üzemmódját és valami funkciót nem állítottak be jól. Annyit mindenképpen megért volna, hogy egyeztetnek a Teslával, biztosan minden rendben van-e a kocsival, vagy ők bénáznak-e. És persze azért Musk a sztori végére (?) is tartogatott egy csavart, amikor a fenti tweettel megerősítette, hogy a most érkező szoftverfrissítéssel a leggyorsabb Model S változatok pillanatnyi csúcsteljesítménye 50 lóerővel (!) nő meg, ami még durvább gyorsulásokat eredményez majd. Várjuk a friss teszteket. Valakinek csak sikerül most már végre normálisan összemérni a két autót (mégha nagyon sok értelme nincs is). 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!