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
auto
2024. 04. 20. szombat

Elon Musk úgy tűnik túlságosan komolyan vette az autói automata ablaktörlő rendszerével kapcsolatos felhasználói panaszokat. Már a mesterséges intelligencia alkalmazása a hagyományos ablaktörlő működési ütemezéséhez is kicsit úgy tűnik, hogy ágyúval lő a verébre, a közelmúltban benyújtott szabadalom már konkrétan „lövöldözésről” szól: lézeres tisztítórendszer járművek szélvédőjéhez és napelemekhez.

A Tesla legújabb szabadalma járművek és napelemek üvegfelületeinek lézeres tisztítására vonatkozik

Első olvasáskor kicsit ironikusnak tűnik, hogy miközben a Tesla azon dolgozik, hogy az autók saját magukat vezessék, mégis komoly erőforrást fektet a szélvédő jó átláthatóságába. Persze ha alaposabban belegondolunk egyértelmű, hogy a kameráknak még az embereknél is fontosabb a szélvédő zavartalan átláthatósága, hiszen lényegesen kisebb felületen figyel egy kamera, mint egy ember, így a kamera látószögéből nagyobb felületet takar ki akár egyetlen bogártetem is. A kamerák tisztán tartása az önvezetéshez különösen létfontosságú, hiszen amikor egy parkolóban kérjük meg az autót, hogy önállóan jöjjön oda hozzánk, akkor nincs aki át tudná venni a vezetést vagy le tudná tisztítani a kamera elé került szennyeződéseket.

A Tesla a napelemes rendszereknél is alkalmazná a lézeres tisztítórendszert

A benyújtott szabadalomból nem derülnek ki részletek, így egyelőre nem tudjuk mivel védené a gyártó az utasok és a járművezető szemét a lézerektől, talán arra az időszakra készülnek ezzel a megoldással, amikor az utasok már háttal ülhetnek a szélvédőnek, mert az autó teljesen önvezető lesz. Addig is érdekes lehet a megoldás a napelemes rendszerek tisztításánál, mivel a szennyeződések ezek esetében akár jelentősen is csökkenthetik a termelést, nem véletlen, hogy számos vállalkozás alakult a napelemek tisztítására, különösen ott lehet szükség erre, ahol kevés a természetes csapadék, ami lemosná a koszt a panelekről. A megvalósítással kapcsolatos további kérdés, hogy bár a lézer „elégeti” az üveg felületén lévő szennyeződéseket, azok maradékát ezt követően is el kell távolítani, amit a szélvédő esetén megold a hagyományos ablaktörlő (hiszen a lézerek nem az ablaktörlő helyett kerülnek az autóra, a vizet továbbra is a hagyományos lapátok fogják eltávolítani), de az oldalsó kamerák előtt vagy a napelemek felületén nincs ablaktörlő.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.