A Ford színes belső világítással növelné a villanyautók hatótávolságát

Az elektromos autók meghajtásának hatásfoka lényegesen jobb a hagyományos autókénál, így míg egy benzines autóban az utastér kellemesen melegen tartható a motorban képződő felesleges hővel, addig egy villanyautóban az utastér fűtésére az akkumulátorban tárolt energiát kell „pocsékolni”. Minél nagyobb egy autó utastere, annál több energiát kell felhasználni az utastér felmelegítésére és melegen tartására. A hatótáv növeléséhez a legtöbb elektromos autó lehetőséget biztosít arra, hogy beprogramozzuk vagy mobiltelefonos távvezérlő alkalmazással bekapcsoljuk a hűtést vagy a fűtést már az indulás előtt néhány perccel, amikor az autó még csatlakozik az elektromos hálózathoz, így a leginkább energiaigényes felfűtésre nem az akkumulátorban lévő energiát kell felhasználnunk. A hőmérséklet megtartása hőszigeteléssel lenne javítható, ez azonban egyrészt felesleges súly beépítését jelentené, másrészt értékes helyet venne el az utastérből, ezért ezzel a megoldással óvatosan szoktak bánni a tervezéskor.

A Ford most egy igazán egyedi ötlettel állt elő: szakértők szerint a megfelelő színválasztás befolyásolja a hangulatunkat, érzéseinket, és nem kivétel ez alól a hőérzet sem. Ez persze nem újdonság, már lakásunk falainak színválasztásakor érdemes figyelembe venni melyek a hideg és melyek a meleg színek. A Ford innovatív ötlete azzal segítheti elő a hatótáv növelését,  hogy télen meleg színű belső megvilágítást alkalmaznak, nyáron pedig hideg színeket használnak, ezzel kissé becsapják az utasok hőérzetét, így azonos hőérzethez valójában néhány fokkal alacsonyabb hőmérsékletre elég fűteni télen az autót, nyáron pedig a légkondicionáló használatával takarékoskodhatunk.

A kék belső világítással hűvösebbnek érezzük a belső teret, így nyáron takarékoskodhatunk a légkondicionáló használatával

A Ford kísérletében egy akkumulátoros elektromos Transit Smart Energy Concept kisbuszban alkalmaznak változtatható színű belső megvilágítást az utasok hőérzetének javításához. Télen piros megvilágítással teszik melegebbé, nyáron pedig kék fényekkel hűvösebbé az autó belső terét, így csökken a fűtés és hűtés energiaigénye, a megtakarított energiát pedig a hatótáv növeléséhez használhatjuk fel.

EZT OLVASTAD MÁR?  Dízelbotrány és villany-kisbusz: új reklámot indított a Volkswagen

Az Egyesült Államokban a Nemzeti Megújuló Energia Laboratórium által végzett kutatások arra az eredményre jutottak, hogy télen a fűtés egy akkumulátoros elektromos járműben akár 50%-kal csökkentheti a hatótávolságot. Egy nagyobb utastérrel rendelkező jármű, például mikrobusz esetén a belső hőmérséklet fenntartása akár ennél is több energiát igényelhet.

A piros fény becsapja a hőérzetünket, ezért kevesebb energiát kell a fűtésre felhasználni

„A színek többféle módon megváltoztathatják a hangulatunkat. Ebben az esetben piros belső világítást kell használni az autóban, hogy az emberek melegebbnek érezzék a belső teret, a kék világítással pedig elérhetjük, hogy az emberek hűvösebbnek érezzék azt. A légkondicionáló energiafelhasználásának csökkentése jelentős mértékben megváltoztathatja a jármű hatótávját.”- mondta Lioba Müller, a Ford Europe mérnöke.

A Ford az új 10 üléses koncepció buszban próbálta ki a módszert Kölnben, a Környezetvédelmi Tesztközpontban. A teszt során a járművezető az utasülések hőmérsékletét folyamatosan ellenőrizte az autó képernyőjén, miközben az utasokat 0°C-os téli napot szimuláló, és 30°C-os nyári hőmérsékletnek vetették alá, és felkérték, hogy értékeljék a komfortot, mikor érezték túl melegnek vagy túl hidegnek az autó belső terét. A környezeti megvilágítás mindkét esetben csökkentette a légkondicionáló rendszer energiafelhasználását: hűtés esetén 3,3 százalékkal, fűtés esetén pedig 2,5 százalékkal.

A Ford a belső világítás színeinek változtatásával kísérletezik

A Transit Smart Energy koncepció jármű a színes belső világítás mellett számos további újítást is tartalmaz az energiafelhasználás optimalizálása és a hőveszteség csökkentése érdekében:

  • A busz tetejére hat napelemet szereltek, amely az ülésfűtést, az utastér világítást és a fedélzeti elektromos rendszerek energiaellátást biztosító 12 voltos akkumulátort tölti.
  • Innovatív hővisszanyerő rendszer, amely felhasználja a hajtáslánc alkatrészeinek, a külső levegőn és az utastér levegőjének hulladékhőjét, így 20%-kal képes megnövelni a jármű hatótávolságát.
  • Hőszigetelt dupla üvegezésű ablakok
  • Szigetelt hátsó padló és tető, amelyek tovább csökkentik az utastér hőveszteségét
  • A hőveszteség csökkentése érdekében félig is nyitható az elektromos tolóajtó.
  • A fűtő-, szellőztető- és légkondicionáló-ventilátor automatikusan kikapcsol, amikor az ajtó nyitva van
  • Polikarbonát elválasztó panel az utas ajtaja és az ülőhely között, amely tovább csökkenti a hőveszteséget az utasok be- és kiszállásakor, valamint megvédi az utasokat az időjárás viszontagságaitól
  • A jármű fűtőpanelekkel és ülésfűtéssel is rendelkezik, amelyek lehetővé teszik minden utas számára, hogy saját környezetük hőmérsékletét szabályozzák, természetesen a járművezető ellenőrizheti az egyes ülések fűtését és hűtését, hogy kikapcsolhassa az éppen nem használt ülések fűtését vagy hűtését, melyet elősegít az ülésekbe épített utas jelenlét érzékelő is (ami a légzsákok vezérlése miatt már eleve be van építve az ülésekbe).
EZT OLVASTAD MÁR?  Így robbant be a Model 3 az amerikai piacra
Ford Tourneo Custom PHEV 2019

A Ford hamarosan megkezdi a Transit Smart Energy Concept közúti tesztelését is. A kutatási projekt része a Ford azon törekvésének, hogy minden járműből kínáljon elektromos opciót a vásárlók számára. A Ford bejelentette, hogy Európa számára megkezdte a Transit teljesen elektromos változatának fejlesztését, amely várhatóan 2021-ben kerülhet piacra dobásra. A teljesen elektromos változatot megelőzve már 2019 végén piacra kerül a Ford Transit Custom Plug-In Hybrid változata.

Elektromos autót használsz?