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 Természetesen a fenti cím enyhe költő túlzás, de tekintve, hogy Németország 25-50%-kal növelte a már eddig is nagyvonalú támogatási rendszerét és még ÁFÁ-t is csökkent, helytálló. Már tegnap éjjel beszámoltunk a legújabb német tervekről, amelyek szerint kötelező lesz az elektromos töltőoszlop minden benzinkúton, de a koalíciós pártok itt nem álltak meg és több új módosítással készülnek újabb lendületet adni az elektromos autók terjedésének. A tervezet ki is verte a biztosítékot a sajtó egy részénél – régen láttunk ennyire manipulatív támadást a villanyautók ellen. Több mint 3 millió forint, sőt A német villanyautó támogatási rendszerrel már többször foglalkoztunk, hiszen Európa vezető gazdaságáról, az Unió meghatározó politikai erejéről van szó. Ami Berlinben fontos, az előbb-utóbb máshol is megfontolás tárgya lesz. Jó példa erre az elektromos autók támogatási rendszere, ahol a német két szintű szisztéma nemrég megjelent a hazai pályázatban is. Új állami támogatással olcsóbb a villanyautó A német koalíciós pártok most tovább növelnék mind a támogatási összegeket, mind az autók árának felső értékhatárát, de az ÁFÁ-hoz is hozzányúltak. A bruttó 40 ezer euró, azaz nagyjából 14 millió forint alatti kategóriában eddig 4 ezer euró volt az állami támogatás összege, amit most 50%-kal 6 ezerre növeltek és továbbra is életben van a rendszer azon eleme, hogy ezt ki kell egészítenie a kereskedőnek. Így összesen 9 ezer euró, tehát 3,1 millió forint lehet a támogatás. A 40-60 ezer eurós kategória felső értékhatárát megnövelték 65 ezerre, tehát most már 22,5 millió forintig jár az állami pénz. Ennek összege a kereskedői résszel együtt 7500 euró, azaz 2,6 millió forint. Ahol talán megmutatkozik az autóipari lobbi ereje, az az, hogy a hibridek is további kedvezményeket kaptak. Az alsó kategóriában 6750, a felsőben pedig 5625 euró jár majd, ami 2,3 millió, illetve 2 millió forintnak megfelelő összeg. Úgy néz ki viszont, hogy a szocdemek tiltakozására kivették a tervezetből azt a passzust, amely a belsőégésűekre is kiterjesztette volna a támogatást, noha úgy hírlett a CDU támogatta volna ezt. Arról egyelőre nincs új hír, hogy mi lesz a környezetszennyező autók lecserélésére ösztönző roncsprémium-tervezet sorsa. Ha megvalósulna az ötlet, akkor a villanyautók további 5000, a hibridek 3250 euró támogatást kaphatnának. Tehát ha a vásárló kivon a forgalomból egy a környezetszennyező kategóriába sorolt régi belsőégésű autót, akkor további 1,1-1,7 millió forinttal csökkenhetne a vételár. Azonban a fenti változások hatására valószínűsíthető, hogy ez az elem már nem valósul meg. ÁFA és adócsökkentés De nem csak a támogatáshoz, az adókhoz is hozzányúlhat a kormány. Az ÁFA az év végéig a jelenlegi 19%-ról 16%-ra csökken és bár ez nem csak a villanyautókra vonatkozik, német sajtóértesülések szerint az autógyárak elkötelezettek amellett, hogy ezt a kedvezményt teljes egészében a fogyasztónak adják – ezzel generálva keresletet. Így a német áfa már 11%-kal lehet kevesebb mint a magyar. Változtatnak a cégautó adón is, tovább tágítva a kedvezményes adózású villanyosok körét. Az eddigi felső korlát 40 ezer eurós vételár volt, amit most 60 ezerre emelnek – így például már az eddig 43 ezer eurós Model 3 is belefér, de a jövőre a Giga Berlinből kigördülő Model Y is megkaphatja ezt az előnyt. Ez egy jelentős tétel a vásárlási döntéseknél, hiszen Németországban is olyan adózási rendszer működik, miszerint, ha egy alkalmazott céges autót kap, akkor ezután külön adót kell fizetnie. A korábbi értékhatár miatt, véletlenül pont kimaradt a 0,25%-os kedvezményes adókulcsból Európa legnépszerűbb villanyautója, most pedig miután gyárat épít a Tesla Németországban, véletlenül pont belekerült. Erre mondják, hogy szerencse is kell az élethez. Gőzerővel épül a német Tesla gyár. Vajon véletlen az adóváltozás? Forrás: the_wolfpack_berlin/Youtube Hogy ez mennyire fontos tud lenni, arra jó példa Hollandia, ahol a tavaly év végi hatalmas villanyautó boom oka egyértelműen az volt, hogy idén visszavettek az elektromos autók cégautó kedvezményéből. A szegények fizetik ki a Tesládat! Németországban egyébként az európai átlaghoz képest még mindig viszonylag alacsony a villanyautók piaci részesedése aminek valószínűleg sok oka van. A németek igen büszkék mérnöki tudásukra, a tökéletességig fejlesztett autóikra, amelyek a belsőégésű technológia csúcsának számítanak. Emellett igen erősen a helyi, vagy helyben gyártott márkákat favorizálják, és elvárás, hogy több száz kilométeren át lehessen 150 felett csapatni az autópályán tankolás nélkül. (Még ha a valóságban, a szakaszos korlátozások, építési munkálatok és a forgalom miatt ez a sebesség jóval alacsonyabb is). Azt is megszoktuk már, hogy a német sajtó egy része, illetve a kommentelők többsége rendkívül ellenséges a villanyautózással és már rég érvénytelen sztereotípiákat (100 kilométeres hatótáv, több órás töltési idő) pufogtatva érvel ilyenkor. Mégis, még ennek fényében is régen láttunk ennyire manipulatív cikket, mint amivel a fentiekhez forrásként használt Focus magazin operál. Az ID.3 a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be a nagyközönségnek 2019 szeptemberében Kezdjük azzal, hogy a cikk eredeti címe: „Most jön a Tesla-adó: a benzines és dízel sofőrök fizetik meg az árát”. Mindezt azért, mert így most már befér a cégautó kedvezménybe az eddig nyilvánvalóan és irányítottan kizárt márka legsikeresebb típusa. Korábban egyértelmű volt, hogy az összeghatár épp úgy született meg, hogy az Európában legnagyobb darabszámban eladott elektromos autó, a Model 3 kimaradt belőle. Persze eközben a mostani változás miatt nemcsak a Tesla, de a német márkák most megjelenő villanyautói is bekerülhetnek már, hiszem míg korábban a küszöb a Taycan és e-tron tulajdonosokon kívül csak a Tesla vásárlókat zárta ki, hamarosan már szépen jönnek pl. a jobban felszeret VW ID modellek is. Folytassuk ott, hogy a villanyautós kedvezményeket bemutató cikk illusztrációjaként a pár nappal ezelőtti Tesla baleset képét használják – ennek láttán pártállami lapok szerkesztői csettintenének elégedetten. Opel Corsa-e De az egész cikk hangvétele ellenséges és minden idézet után az elektormobilitás elleni szerkesztői véleményt fogalmaz meg, amelynek egy része már sokszor lebuktatott mítosz és konteó. Ismét előkerül, hogy a villanyautó igazából szennyez az erőműveken keresztül, miközben tudjuk, hogy még a legszennyezőbb európai elektromos hálózatokon is fele a dízel által okozott környezeti terhelésnek. Megemlítik, hogy az adókedvezménybe így beférhet már az alap e-tron és a Polestar 2 is, mégis a második pont a „Tesla-adó” címet kapta. Végül azt emeli még ki a szerző, hogy a tervezet szerint növelnék a 95 g CO2/100km feletti kibocsátású benzinesek és dízelek adóját illetve 2021-től CO2 adót vezetnek be, ami már a harmadik adó lesz a belsőégésű motoros kocsikon, miközben a villanyautó támogatást 2030 végig kitolják, mielőtt 3 véleményt ismertetne. Ebből az első kettő üdvözli a döntéseket, de a záró idézet az FDP német liberális párttól származik, amely szerint a kormány most azt az elektromos autó technológiát erőlteti rá lakosságra, amit a nép már elutasított, ráadásul a technológia előretörése és támogatása német munkahelyek ezreibe fog kerülni, és azokkal fizettetik ezt meg kik nem engedhetnek meg maguknak villanyost. A felhergelt olvasók ezután az ennek megfelelő stílusban reagáltak a kommentkben, a cikkben lévő szavazás állása pedig 133 ezer vélemény után az, hogy az emberek 67%-a semmiképpen nem venne villanyautót. Persze ha a fennmaradó 33% igen, akkor az brutális áttörés lenne az elektromos autók piaci részesedésében és minden bizonnyal további terjedésüket vonná maga után – de ezt már csak mi tesszük hozzá. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!