PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök

Kiakadt a német szakszervezet a Teslára

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

Érdekes színfolttal gazdagodott a Tesla épülő német gyárának története: átigazolt a Merci berlini üzemének vezetője.

A szakszervezet meg kiakadt.

118 év

Az 1902-ben nyílt berlini Daimler-gyár a konszern legrégebb óta üzemelő egysége, és manapság 2500 embernek ad munkát. A telephelyen motorokat és váltókat gyártanak a vállalatcsoport autói számára. Mi sem mutatja jobban, hogy mennyire a környék része a Daimler gyár, minthogy a mellette lévő utca és így a hivatalos cím is Daimlerstraße.

Forrás: Daimler

Már egy ideje szó van róla a helyi médiában, hogy a gyáregység a cég költségcsökkentési programjának áldozatává válhat. Eleinte csak további befektetéseket nem akartak itt eszközölni, később már a potenciális bezárás is felmerült.

Forrás: Google Maps

Naivan azt gondolhatnánk, hogy ezek után remek hír a helyiek szempontjából a légvonalban 28 kilométerre épülő Tesla gyár. A Giga Berlin jelenleg az első fázisnál tart és valamikor jövő év közepén kezdi meg a működését, de mire teljesen kiépül – a tervek szerint – akár 10 ezer embernek is munkát adhat majd. Természetesen egy az egyben nem lehet átültetni a benzin és dízelmotorok összeszerelésben szerzett tapasztalatot a villanyautó-gyártásra, de biztosak vagyunk benne, hogy az amerikai gyártónál szívesen látják majd a képzett német munkaerőt, akik pedig el fognak boldogulni az átképzés kihívásaival.

Nem így látja azonban az IG Metall német szakszervezet.

Hazaárulás

Gyakorlatilag hazaárulásnak minősítette ugyanis a szakszervezet vezetője, hogy a napokban a Teslához igazolt René Reif, a berlini Daimler-üzem vezetője.

Forrás: Daimler

Az 57 éves szakember szinte pontosan 4 évig vezette a berlini gyárat, korábban pedig a Daimler kínai vegyesvállalatának volt a tervezésért és gyártásért felelős első embere. Reif egyébként egész karrierjét a német órásvállalatnál töltötte és 30 évnyi Daimler tapasztalatot visz most át a Teslához. (Ég veled illesztési hézag?)

Az IG Metall tegnapi közleményben úgy fogalmaz, hogy az eset felzaklatta a gyár dolgozóit, ezért ma 13 órára megmozdulást szerveznek a gyár elé,

december 9-én pedig „tűzbe fog borulni Berlin felett az ég”, akkora tüntetés lesz.

Mint írják, egyértelművé akarják tenni, hogy harcolni fognak a berlini Daimler-gyár megmaradásáért.

A szakszervezet haragjából mindenkinek kijut. Reifet „lélektelen” managernek titulálják – ilyenekkel nem lehet jövőt építeni, írják. A szakember munkahely-váltását egyenesen árulásnak nevezik, és felmerül bennük a gyanú, hogy vajon nem hazugságokat hallottak-e tőle eddig is. Nem értik azt sem, hogy, mint fogalmaznak, egy ilyen nagy hagyományokat őrző és innovatív német vállalat „hogyan kapitulálhat az amerikai versenytársa előtt”. Készek bevonni a helyi politikai vezetőket is a vitába. Furcsállja a szakszervezet azt is, hogy most, hogy 10 ezer munkahelyet teremt a Tesla a közelben, hirtelen már nem akarnak a Daimler vezetői a gyár fennmaradásáért harcolni és a bezáráson gondolkoznak.

A Giga Berlin legfrissebb készültségi szintje. Forrás: Tobias Lindh / Youtube

A fentieket még csak-csak értjük, de a közleményből süt az ellenszenv az amerikai autógyártóval szemben, amelyet a német prémium márka veszejtőjének tekintenek. Pedig, ha jobban belegondolunk, négyszer annyi jövőbiztos munkahely váltja az előző száz év technológiájára épített üzemet, ami rendkívül kedvező a munkások számára. A gond talán inkább az lehet, hogy Elon Musk nem rajong túlzottan a szakszervezetekért, ezért mind Kaliforniában, mind a Grohmann felvásárlásakor korábban Németországban is olyan (anyagi) ajánlatot tett a dolgozóknak, hogy azok úgy döntöttek, nem lépnek be a szakszervezetekbe, mert így jobban járnak. Utóbbi esetben éppen az IG Metall volt, aki a rövidebbet húzta.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.