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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Porsche bejelentette, hogy kereskedéseiben, valamint a Porsche Museum boltjában elérhetővé vált a Porsche Unseen című könyve, mely kötelező olvasmány a márka minden igazi rajongója számára. A 978-3-667-11980-3 ISBN számmal jelzett iromány 328 oldalon keresztül mutat be olyan tanulmányautókat a 2005 és 2019 közötti időszakból, melyeket a Porsche végül soha nem mutatott meg a közönségnek, azaz egészen idáig csak a vállalat munkatársai láthatták. Összesen 15 autót válogattak össze a németek, melyek az agyagmodell, vagy az első prototípusok megépítése után lettek félredobva, de az érdeklődők nem csupán az eddig titokban tartott érdekességekről olvashatnak, hanem betekintést kapnak a formatervezés teljes folyamatába, az első vázlatrajzoktól kezdve a sorozatgyártás előtti utolsó tollvonásokig.

Hibrid 919 Street 1:1 agyagmodell 2017-ből

Akit csak a képek érdekelnek, annak a Porsche weboldalát érdemes követni, ahol több sorozaton keresztül bemutatkoznak az elmúlt 15 év legizgalmasabb koncepciói. Az első részt ma tette közzé a Porsche, amelyben a 2017-es hibrid 919 Streetről, a 2019-es Vision Spyderről, valamint a 2018-ban megalkotott Vision Renndienstről láthatunk fotókat. Hármójuk közül az utóbbi a legizgalmasabb, nemcsak azért, mert ennek aljába tisztán elektromos meghajtást épített be a Porsche, hanem mert a hatszemélyes kisbusszal egy teljesen ismeretlen szegmenst indultak el felfedezni a tervezők.

A neve arra utal (Renndienst = versenyszerviz), hogy a Porsche főként a versenysportba szánta villanyautóját csapat-, vagy személyzetszállító járműnek, de az utasteret úgy tervezte, hogy a középre helyezett vezetőülés mögött egy család is kényelmesen utazhasson.

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

Az Autoweek magazin által készített interjúból a Porsche vezető tervezőjével egy másik érdekességre is fény derült, mégpedig a márka jelenleg kapható egyetlen villanyautójával, a Taycannal kapcsolatban. Michael Mauer elárulta, hogy a Taycan, pontosabban az azt megelőző Mission E tanulmány is egy be nem mutatott koncepcióból született. A 960 Turismo Concept mögött az az elképzelés állt, hogy a Porsche legyen az első olyan autógyártó, mely nagyjából a 918 Spyder dimenzióival, de négy üléssel készít hipersportautót.

Porsche 960 Turismo Concept, Forrás: Autoweek

Az agyagmodell megépült, de a fejlesztők tudták, hogy az autó hagyományos meghajtással sosem fog gyártásba menni, ezért félretették, s akkor vették elő újra, amikor felmerült a cégen belül az elektromosítás gondolata. A hatalmas motorblokk hiánya, és az egyéb bonyolult szerkezetektől és mozgó alkatrészektől való megszabadulás ugyanis megadta azt a szükséges szabadságot a tervezőknek, hogy megtartsák a tanulmány drámai arányait, így született meg aztán a Mission E tisztán elektromos hajtással. A Taycan formaterve tehát már jóval azelőtt létezett, hogy maga az autó megalkotását, vagy a villanyautó-gyártást elhatározta volna a vállalat.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.