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
auto
2024. 07. 27. szombat

November 1-jén Németországban töltés közben füstölni kezdett egy tisztán elektromos Opel Ampera-e. A tűzoltók megpróbálták áramtalanítani és vízsugárral hűteni az autót, azonban az akkumulátor lángra kapott és az egész autó kiégett. A sajnálatos eseményről a múlt héten mi is beszámoltunk. A cikkben azt is megemlítettük, hogy az Ampera-e amerikai testvére, a Chevrolet Bolt több példánya kiégett már az Egyesült Államokban, ezért a közlekedési hatóság (NHTSA) vizsgálatot indított.

Kiégett egy Opel Ampera-e Németországban

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

A General Motors tegnap bejelentette, hogy visszahívják a 2017 és 2019 között gyártott autókat (az Electrek információi szerint összesen 68.677 példány érintett). A közleményben arról tájékoztatják a tulajdonosokat, hogy a tűzveszély oka az LG Chem nagyfeszültségű akkumulátoraival kapcsolatos probléma. Hangsúlyozzák, hogy a GM és a Chevrolet csapata folyamatosan dolgozik a probléma vizsgálatán, de a végleges megoldás megtalálásáig november 17-től visszahívják az autókat egy szoftverfrissítésre, amely 90%-ra korlátozza az akkumulátor maximális töltöttségi szintjét. Az eddigi információk szerint a tűzveszély a teljesen, vagy közel teljesen feltöltött akkumulátorokat fenyegeti, így a töltöttségi szint korlátozása jelentős mértékben csökkenti a kockázatot.

A visszahívásig arra kérik a tulajdonosokat, hogy ne töltsék fel teljesen az autók akkumulátorát. A 2017-2018-as modellekkel ez az ún. Hill Top Reserve funkció bekapcsolásával valósítható meg legegyszerűbben (ez a funkció eredetileg azért került az autóba, hogy a hegyvidéken élő tulajdonosok a töltés utáni elinduláskor is kihasználhassák a regeneratív fékezés előnyeit, azáltal, hogy nem töltik 100%-ra az autó akkuját). A 2019-es modellekben beállítható a maximális töltöttségi szint, így a 90%-os érték beállítását kérik a tulajdonosoktól.  A beállítás módját a fenti linken egy videóban is bemutatják.

Amennyiben valakinek nem sikerül végrehajtani a javasolt korlátozásokat, tőlük azt kérik, hogy ne parkoljanak az autóval garázsba vagy carportba, amíg végrehajtják a szoftverfrissítést. Természetesen a 90%-os töltési korlátozást nem végleges megoldásnak szánják, ezzel csak ideiglenesen kívánják minimalizálni a tűzveszély kockázatát, amíg megtalálják a végleges megoldást, amit 2021-re remélnek.

A GM a probléma gyökereként az LG Chem koreai ochangi üzemében gyártott cellákat nevezte meg. A visszahívás egyelőre csak a Chevrolet Bolt modelleket érinti, az Európában forgalmazott Opel Ampera-e típus visszahívásáról eddig nem érkezett hír. Magyarországon az Opel Ampera-e modellt nem forgalmazták, használt importban azonban került már néhány példány hazánkba.

Elképzelhető, hogy a Bolt és Ampera-e modellek azonos akkumulátor-cellákat használnak, mint amilyeneket a Hyundai Kona 64 kWh-s változatába szereltek, ugyanis a közelmúltban hasonló tűzesetekben volt érintett néhány Kona példány is. Elsősorban Dél-Koreában történtek tűzesetek, ahol a mai napig legalább 14 autó gyulladt ki, melyek mindegyikébe szintén LG Chem gyártmányú akkumulátor-cellákat építettek be. Úgy tudjuk, hogy a hazai piacra készült Konák kisebbik részébe az SK Innovation által gyártott cellák kerültek, melyek közül a hírek szerint még egyetlen példány sem gyulladt ki. A Hyundai világszerte körülbelül 77 000 autót hív vissza szoftverfrissítésre.

Minden századik Konában akkut cseréltek a visszahíváson

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.