Tűzveszélyes elektromos autókat hív vissza a GM
November 1-jén Németországban töltés közben füstölni kezdett egy tisztán elektromos Opel Ampera-e. A tűzoltók megpróbálták áramtalanítani és vízsugárral hűteni az autót, azonban az akkumulátor lángra kapott és az egész autó kiégett. A sajnálatos eseményről a múlt héten mi is beszámoltunk. A cikkben azt is megemlítettük, hogy az Ampera-e amerikai testvére, a Chevrolet Bolt több példánya kiégett már az Egyesült Államokban, ezért a közlekedési hatóság (NHTSA) vizsgálatot indított.
A General Motors tegnap bejelentette, hogy visszahívják a 2017 és 2019 között gyártott autókat (az Electrek információi szerint összesen 68.677 példány érintett). A közleményben arról tájékoztatják a tulajdonosokat, hogy a tűzveszély oka az LG Chem nagyfeszültségű akkumulátoraival kapcsolatos probléma. Hangsúlyozzák, hogy a GM és a Chevrolet csapata folyamatosan dolgozik a probléma vizsgálatán, de a végleges megoldás megtalálásáig november 17-től visszahívják az autókat egy szoftverfrissítésre, amely 90%-ra korlátozza az akkumulátor maximális töltöttségi szintjét. Az eddigi információk szerint a tűzveszély a teljesen, vagy közel teljesen feltöltött akkumulátorokat fenyegeti, így a töltöttségi szint korlátozása jelentős mértékben csökkenti a kockázatot.
A visszahívásig arra kérik a tulajdonosokat, hogy ne töltsék fel teljesen az autók akkumulátorát. A 2017-2018-as modellekkel ez az ún. Hill Top Reserve funkció bekapcsolásával valósítható meg legegyszerűbben (ez a funkció eredetileg azért került az autóba, hogy a hegyvidéken élő tulajdonosok a töltés utáni elinduláskor is kihasználhassák a regeneratív fékezés előnyeit, azáltal, hogy nem töltik 100%-ra az autó akkuját). A 2019-es modellekben beállítható a maximális töltöttségi szint, így a 90%-os érték beállítását kérik a tulajdonosoktól. A beállítás módját a fenti linken egy videóban is bemutatják.
Amennyiben valakinek nem sikerül végrehajtani a javasolt korlátozásokat, tőlük azt kérik, hogy ne parkoljanak az autóval garázsba vagy carportba, amíg végrehajtják a szoftverfrissítést. Természetesen a 90%-os töltési korlátozást nem végleges megoldásnak szánják, ezzel csak ideiglenesen kívánják minimalizálni a tűzveszély kockázatát, amíg megtalálják a végleges megoldást, amit 2021-re remélnek.
A GM a probléma gyökereként az LG Chem koreai ochangi üzemében gyártott cellákat nevezte meg. A visszahívás egyelőre csak a Chevrolet Bolt modelleket érinti, az Európában forgalmazott Opel Ampera-e típus visszahívásáról eddig nem érkezett hír. Magyarországon az Opel Ampera-e modellt nem forgalmazták, használt importban azonban került már néhány példány hazánkba.
Elképzelhető, hogy a Bolt és Ampera-e modellek azonos akkumulátor-cellákat használnak, mint amilyeneket a Hyundai Kona 64 kWh-s változatába szereltek, ugyanis a közelmúltban hasonló tűzesetekben volt érintett néhány Kona példány is. Elsősorban Dél-Koreában történtek tűzesetek, ahol a mai napig legalább 14 autó gyulladt ki, melyek mindegyikébe szintén LG Chem gyártmányú akkumulátor-cellákat építettek be. Úgy tudjuk, hogy a hazai piacra készült Konák kisebbik részébe az SK Innovation által gyártott cellák kerültek, melyek közül a hírek szerint még egyetlen példány sem gyulladt ki. A Hyundai világszerte körülbelül 77 000 autót hív vissza szoftverfrissítésre.