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
auto

Már elkezdtek leállni az autógyárak

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

Már december közepén elkezdték kongatni a vészharangot a világsajtóban, hogy gond lehet egyes autómárkák év eleji gyártási terveivel, mert hiány alakult ki néhány elektronikai komponensből. Akkoriban úgy nézett ki, a probléma leginkább a VW csoportot érintheti, mert talán elszámolták magukat a rendelésekkel.

Az év elején aztán már több más márka neve is felmerült, mostanra pedig már le is álltak az első üzemek.

Sok kicsi

A probléma alapvető oka a koronavírus járvány, de nem pont úgy ahogy elsőre gondolnánk. A legtöbb autógyár ugynevezett just-in-time rendszerben dolgozik, ami azt jelenti, hogy nem tartanak túl sok raktárkészletet az alkatrészekből, hanem a beszállítóik mindig a megfelelő időben szállítják le a következő rövid időszakhoz szükséges mennyiséget. Ez egyrészt gazdasági okokra vezethető vissza, hiszen így nem áll több hónapnyi alkatrészben a cég pénze, másrészt kevesebb raktárat kell üzemeltetniük.

Forrás: Bosch

Bizonyos alkatrészeknek azonban nagyon hosszú a szállítási idejük, és már hónapokkal korábban le kell adni a megrendeléseket. Így van ez az elektronikában, a félvezetők esetében is, és úgy néz ki ebben számolta el magát a VW és pár másik nagy gyártó is. A tavalyi évben ugyanis jelentősen visszaestek a megrendeléseik a koronavírus miatt és eléggé bizonytalan volt, hogy mikor áll helyre a gazdaság, ezért óvatosak voltak a 2021-es rendelésekkel. Idő közben azonban már az előző negyedévben is a vártnál gyorsabban talált magára a piac, csakhogy mostanra elkezdtek elfogyni a beszállítók és az autógyártók készletei is.

VW, Nissan, Honda, Renault, GM, Daimler…

A Volkswagen csoport úgy számolt már decemberben is, hogy pár százezerrel csökkentenie kell az első negyedéves gyártási terveit. A legnagyobb beszállítóik, mint a Continental és a Bosch, ugyanis nehézségekbe ütköztek a szükséges elektronikai eszközök beszerzésénél. 

Január elején aztán már azt jelentette a Financial Times, hogy a Nissan és a Honda is hasonló gondokkal küzd. Előbbinél a Note, utóbbinál több típus gyártása került veszélybe. Ekkorra már a Continental és a Bosch mellé a Valeo is becsatlakozott, és alkatrész ellátási gondokról beszéltek. Ez a három vállalat az autóipar legjelentősebb beszállítói közé tartozik, és az ő gondjaik áttételesen szinte mindenkire kihatnak. Így már érthető, hogy miért jelzett problémát a Renault, a GM és a Daimler is. (Utóbbi decemberben még azt nyilatkozta, hogy nem tud ellátási gondokról…)

A kérdéses áramköri lapkák rendelési ideje általában 6-9 hónap, ráadásul a nagy számítástechnikai márkákat előrébb sorolják a chip gyártók, mert többet fizetnek értük. Nem segítette a helyzetet az sem, hogy a villanyautók a vártnál gyorsabb előretörése újabb szállítmányokat kötött le az akkumulátor vezérlők (BMS) és a villanymotorok elektronikája miatt.

Elemzők szerint akár 10-20%-os visszaesés is várható a termelésben

Elkezdődött

Múlt hét közepén aztán el is kezdődtek az előre nem tervezett gyárleállások. A Toyota leállította kínai gyártósorait, a FiatChrysler munkásait Kanadában és Mexikóban küldték haza, a Ford pedig ideiglenes az amerikai Kentucky államban zárta be a gyárát.

A VW csoport figyelmeztetett, hogy amerikai, kínai és európai gyártása is veszélybe kerülhet, és egy héttel később, a mai napon bejelentette, hogy a németországi Braunschweig városában található 7000 fős alkatrészgyárának egyes részegységeit február végig bezárja. Ez pedig súlyos következményekkel járhat, mivel ez a gyár a központi wolfsburgin túl több külföldi VW összeszerelőüzembe is szállít. A Business Insider birtokába került belsős dokumentumok szerint ugyanakkor a német cégnél már nem egyszerűen az elektronikai komponensek hiánya, de a kereslet visszaesése is problémát okoz.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás