Mit vettünk az állami támogatásból?

2020-ban a részben vagy teljesen elektromos autók aránya Európa legtöbb országában rekord magasságba emelkedett, és szerencsére ezúttal Magyarország sem lógott ki a sorból. Amikor az elektromos autó eladásokat próbáljuk követni irigykedve nézünk azokra az országokra, ahol online valós időben elérhető a forgalomba helyezett típusok statisztikai adatai. Különböző forrásokból azonban a hazai adatokról is összerakhatunk egy viszonylag pontos képet.

2020-ban összesen 128.031 új személygépkocsit értékesítettek Magyarországon, amelyből 3046 darab, vagyis az összes 2,38%-a volt tisztán elektromos. Zöld rendszámot ennél több új jármű kapott, ugyanis buszok és teherautók is jogosultak erre a különleges azonosítóra.

Magyarországon tavaly összesen 5134 darabbal bővült a zöld rendszámos tisztán elektromos autók állománya, amelyből 3177 volt újként regisztrálva, tehát kb. 1957 olyan tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba, amely használtan érkezhetett hazánkba. Ez a teljes, 130.431 darabos használt importnak 1,5%-a.

A 3177 új járműnek körülbelül felére volt elegendő a 27 óra alatt elfogyó idei állami támogatás (és egy részük valószínűleg még a 2018-as programból elhúzódva kaphatott idén támogatást és zöld rendszámot). Sajnos az állami támogatással vásárolt autókról egyelőre nincsenek pontos adataink, azt viszont megoszthatjuk olvasóinkkal, hogy melyik típusból hány példányt adtak el új autóként Magyarországon. A 3177 darabos értékesítésen összesen 23 gyártó 37 modellje osztozott, a legjobbak 10% feletti szeletet hasítva a tortából.

Az első helyezett olvasóink számára nem meglepetés, néhány napja ugyanis beszámoltunk róla, hogy a legnagyobb példányban eladott tisztán elektromos autó Magyarországon a Kia e-Niro volt, amelyből 374 példány talált gazdára 2020-ban. Az állami támogatás benyújtását követő felmérésünk adatainak ismeretében ezen nem is lepődtünk meg, hiszen a kérdőívünket kitöltő taxisok 100%-a Kia e-Niro vásárlását tervezte.

A Renault Zoe mindössze 4 autóval maradt le a dobogó első helyéről, 370 db példány talált gazdára a típusból, amely az említett felmérésünk szerint a magánszemélyek között egyértelműen a legnépszerűbb típus lett a 11 millió alatti kategóriában.

A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Nissan LEAF (358 db) állhatott fel, amely különösen szép eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy bár többször megújult, alapjaiban véve mégis egy 10 éves modellről van szó, és nagyon sokan morgolódnak a hűtést nélkülöző, hosszabb utakon több villámtöltést követően felmelegedő akkumulátor miatt. Az idő és a vásárlók úgy tűnik igazolták a Nissan döntését, fontosabb a kedvező vételár és a megbízható konstrukció, mint az akkumulátorhűtés.

A magyar eladási lista negyedik helyén egy régi-új modell, a Volkswagen e-UP áll (274 db). Az autó ugyan már 2016-tól piacon van és az autómegosztó flották kedvence Budapesten is, 2020-ban azonban megújult a típus. A legfontosabb újdonságot a kétszeresére növelt hatótáv és akkumulátor kapacitás jelenti.

Ötödik helyen a Hyundai Kona áll (226 db), hatodik pedig szintén egy a forgalmazás évei során több akkumulátorméret növekedésen átesett típus, a BMW i3 található (187 db).

A bajorok villanyautójától hajszállal lemaradva hetedik lett a kifutó Volkswagen e-Golf (185 db). A típus gyártását 2020 végén Drezdában leállították, hogy átadja helyét az ID.3 gyártósorának, így 2021-ben esetleg még néhány raktáron maradt példányt helyezhetnek forgalomba.

A lista nyolcadik helyét a Mazda MX-30 (153 db) szerezte meg, amely kifejezetten jó eredmény tekintve, hogy az autó csak szeptemberben érkezett meg a magyar piacra. A Mazda sikereihez minden bizonnyal hozzájárult a 11 millió Ft alatti elektromos autó kínálatban kiemelkedő minőségű belső kialakítása, és az év végi akciók is, decemberben ugyanis több MX-30-at helyeztek forgalomba, mint az azt megelőző három hónapban összesen.

A kilencedik helyezett a VW e-UP! Škoda márkajelzéssel értékesített ikertesója, a Citigo (142 db). Mivel a két autó alapvetően azonos, ha összeadjuk a két típus eladásait magasan nyerhettek volna, ugyanis 416 db fogyott a két miniből. Az autót SEAT Mii néven is gyártották, hazánkban azonban ezt a változatot nem értékesítik.

Tizediknek az örökös fogyasztásbajnok Hyundai Ioniq (134 db) tisztán elektromos változata futott be a versenyben.

Az első tíz helyezett mindegyikéből létezett 11 millió forint alatti kivitel, így az állami támogatásnak fontos szerepe lehetett az autók eladásaiban. A két következő típusról ez már nem mondható el, 11. ugyanis a Nissan e-NV200 (89 db), amelyből nincs információnk arról, hogy hány példányt adtak el 5 vagy 7 üléses személyautó kivitelben és mekkora részt hasított az eladásokból a kétszemélyes kisteherautó változat.

A Volkswagen újdonsága az ID.3 (88 db) eladásai a 12. helyhez voltak elegendőek. Ez az adat egyáltalán nem meglepő, hiszen már 1,5 éve tudtuk, hogy a 1st Edition kivitelből Magyarországra mindössze 80 db jutott a leggyorsabb előrendelőknek. Az állami támogatás vélhetően akkor sem pörgette volna fel a típus eladásait jelentős mértékben, ha jutott volna nekünk több példány, mivel a 11 millió Ft alatti sávban egyelőre nem kapható, a magánszemélyek számára 11-15 millió között elérhető félmillió forintos támogatás nem volt különösebben népszerű, a taxisok, akik 15 millióig kérhettek 55%-os támogatást, pedig inkább az e-Nirot választották.

A Mini Cooper SE (75 db) 13. helyezése sem jelent meglepetést, egy prémium kisautóról van szó, bár az S felszereltségi szint becsúszott a 11 milliós határ alá.

A Tesla Model 3 (57 db) a 14. helyen végzett, megelőzve az Opel Corsa-e (55 db) és a Mercedes-Benz EQC (52 db) modelleket. Az eladási lista 17. helyezettje a Smart ForTwo (50 db), a legnagyobb meglepetés pedig számomra a 18. helyezett Porsche Taycan (47 db). Őszintén szólva nem gondoltam volna, hogy olyan modelleket utasít maga mögé a prémium villanyautó, mint a Peugeot e-208 (35 db), Peugeot e-2008 (35 db) vagy a Honda e (31 db).

A 22. helytől a listát kezdik a teherautók uralni. A Renault Kangoo (30 db), a Volkswagen e-Crafter (25 db) és a Mercedes-Benz e-Vito (24 db) megelőzték a Smart ForFourt (23 db).

A nagy SUV kategóriában hajszállal a Tesla Model X (10 db) nyert az Audi e-Tron (9 db), és a Jaguar i-Pace (9 db) előtt. A személyautók listáját a DS 3 Crossback e-Tense (6 db) és a Tesla Model S (5 db) zárja.

Típus darab
Kia e-Niro 374
Renault Zoe 370
Nissan LEAF 358
Volkswagen e-UP 274
Hyundai Kona electric 226
BMW i3 187
Volkswagen e-Golf 185
Mazda MX-30 153
Skoda Citigoe iV 142
Hyundai Ioniq electric 134
Nissan e-NV200 89
Volkswagen ID.3 88
Mini Cooper SE 75
Tesla Model 3 57
Opel Corsa-e 55
Mercedes-Benz EQC 52
Smart ForTwo 50
Porsche Taycan 47
Peugeot e-208 35
Peugeot e-2008 35
Honda e 31
Renault Kangoo Express 30
Volkswagen e-Crafter 25
Mercedes-Benz e-Vito 24
Smart ForFour 23
Tesla Model X 10
Audi e-Tron 9
Jaguar i-Pace 9
Piaggio Porter 8
DS 3 Crossback e-Tense 6
Tesla Model S 5
Mercedes-Benz e-Sprinter 4
Goupil G4 2
MAN TGE 2
Renault Master 1
ATX3 1
Opel e-Vivaro 1
Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.