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
auto

A Jaguar a villanyautózás reneszánszára készül

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

A briteket erőteljesen megcsapta a változás szele, amely a közlekedési szokásokban és technológiákban beköszöntött, és a Jaguar Land Rover ezt egy maximálisan az elektromobilitás köré épített stratégiával köszönti. Az úgynevezett Reimagine stratégia egy teljesen új korszakot nyit a vállalatcsoport életében, amely során kiemelt hangsúlyt kapnak a jövő technológiái. A vezetőség elképzelései szerint ez nemcsak a bolygó számára fenntartható működést eredményez majd, hanem jobb pénzügyi mutatókat, illetve az autógyártó lehetőségeinek jobb kihasználását is segíteni fogja.

A teljes elektromosítás a Tata Motors tulajdonában lévő cégcsoport egyik brit márkáját sem kíméli: más technológiákkal és más ütemben ugyan, de a Jaguar és a Land Rover jövőjét is alternatív meghajtású modellek érkezése jellemzi. A Jaguarnál olyannyira gyors lesz az átalakulás, hogy 2025-re tisztán elektromos márkává válik, azaz egyetlen modelljében sem dolgozik többé belsőégésű motor. Jelenleg a Jaguar kínálatában egyetlen villanyautó, az I-Pace, és két plug-in hibrid, az F-Pace, valamint az E-Pace várja a csendes és tiszta üzemű járműveket kereső vásárlókat.

Már tisztán elektromosan is vezethető a legkisebb Jaguar SUV

A Land Rovernél az első villanyautóig 2024-ig kell várni, ám ezt követően az égből is villany-divatterepjárók potyognak majd, mivel a következő öt éven belül összesen 6 tisztán elektromos modellt ígér a márka. Ez egyébként nagy hátralépés a korábbi értesüléseinkhez képest, ugyanis egy Road Rover néven emlegetett villanyos SUV-t már az idei évre vártunk. A Land Rover nem válik meg olyan hamar a fosszilis alapú rendszertől, habár 2030-ra minden modelljéből lesz teljesen elektromos, a cég 60%-os értékesítési arányt prognosztizál ezek számára. A végső cél a nettó nulla széndioxid-kibocsátás 2039-ig, mely a termékekre, a cégcsoport működésére, és a beszállítókra egyaránt érvényes.

Minden Range Roverbe bekerült a villanymotor

Ami az elektromosítás technológiai alapjait illeti, a két márka két különböző irányból fut neki az átállásnak. A jövő Jaguarjai kizárólag elektromos autók alá tervezett, új padlólemezre kerülnek. Ezzel szemben a Land Rover kétféle platformmal számol: az egyik a Modular Longitudinal Architecture (MLA) legújabb változata, amely elektromosított belsőégésű motoros, és tisztán elektromos modellekkel gazdagítja a kínálatot. A másik a villanyautók alá tervezett Electric Modular Architecture (EMA), amely bár kifejezetten zéró kibocsátású járművekhez készül, szintén képes lesz elektromosított belsőégésű motoros rendszerek befogadására.

A Reimagine stratégia érdekes eleme, hogy a már tesztelés alatt álló elektromos Jaguar XJ egyáltalán nem lesz része, ezt a modellt végleg elkaszálta a gyártó, így most nem tudni, hogy mikor jön újabb villanyautó a Jaguarhoz. A cég hozzáteszi, hogy maga a modellnév még visszatérhet, de nem feltétlenül zászlóshajóként funkcionáló luxusszedánként.

A bejelentés alátámasztja továbbá a JLR növekvő érdeklődését a hidrogénhajtás iránt, melyet korábban a Project Zeus kapcsán emlegetett. Az első üzemanyagcellás prototípusok közúti tesztelése várhatóan egy éven belül megkezdődik.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.