A Jaguar a villanyautózás reneszánszára készül

A briteket erőteljesen megcsapta a változás szele, amely a közlekedési szokásokban és technológiákban beköszöntött, és a Jaguar Land Rover ezt egy maximálisan az elektromobilitás köré épített stratégiával köszönti. Az úgynevezett Reimagine stratégia egy teljesen új korszakot nyit a vállalatcsoport életében, amely során kiemelt hangsúlyt kapnak a jövő technológiái. A vezetőség elképzelései szerint ez nemcsak a bolygó számára fenntartható működést eredményez majd, hanem jobb pénzügyi mutatókat, illetve az autógyártó lehetőségeinek jobb kihasználását is segíteni fogja.

A teljes elektromosítás a Tata Motors tulajdonában lévő cégcsoport egyik brit márkáját sem kíméli: más technológiákkal és más ütemben ugyan, de a Jaguar és a Land Rover jövőjét is alternatív meghajtású modellek érkezése jellemzi. A Jaguarnál olyannyira gyors lesz az átalakulás, hogy 2025-re tisztán elektromos márkává válik, azaz egyetlen modelljében sem dolgozik többé belsőégésű motor. Jelenleg a Jaguar kínálatában egyetlen villanyautó, az I-Pace, és két plug-in hibrid, az F-Pace, valamint az E-Pace várja a csendes és tiszta üzemű járműveket kereső vásárlókat.

A Land Rovernél az első villanyautóig 2024-ig kell várni, ám ezt követően az égből is villany-divatterepjárók potyognak majd, mivel a következő öt éven belül összesen 6 tisztán elektromos modellt ígér a márka. Ez egyébként nagy hátralépés a korábbi értesüléseinkhez képest, ugyanis egy Road Rover néven emlegetett villanyos SUV-t már az idei évre vártunk. A Land Rover nem válik meg olyan hamar a fosszilis alapú rendszertől, habár 2030-ra minden modelljéből lesz teljesen elektromos, a cég 60%-os értékesítési arányt prognosztizál ezek számára. A végső cél a nettó nulla széndioxid-kibocsátás 2039-ig, mely a termékekre, a cégcsoport működésére, és a beszállítókra egyaránt érvényes.

Ami az elektromosítás technológiai alapjait illeti, a két márka két különböző irányból fut neki az átállásnak. A jövő Jaguarjai kizárólag elektromos autók alá tervezett, új padlólemezre kerülnek. Ezzel szemben a Land Rover kétféle platformmal számol: az egyik a Modular Longitudinal Architecture (MLA) legújabb változata, amely elektromosított belsőégésű motoros, és tisztán elektromos modellekkel gazdagítja a kínálatot. A másik a villanyautók alá tervezett Electric Modular Architecture (EMA), amely bár kifejezetten zéró kibocsátású járművekhez készül, szintén képes lesz elektromosított belsőégésű motoros rendszerek befogadására.

A Reimagine stratégia érdekes eleme, hogy a már tesztelés alatt álló elektromos Jaguar XJ egyáltalán nem lesz része, ezt a modellt végleg elkaszálta a gyártó, így most nem tudni, hogy mikor jön újabb villanyautó a Jaguarhoz. A cég hozzáteszi, hogy maga a modellnév még visszatérhet, de nem feltétlenül zászlóshajóként funkcionáló luxusszedánként.

A bejelentés alátámasztja továbbá a JLR növekvő érdeklődését a hidrogénhajtás iránt, melyet korábban a Project Zeus kapcsán emlegetett. Az első üzemanyagcellás prototípusok közúti tesztelése várhatóan egy éven belül megkezdődik.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.