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 Úgy néz ki a globális autóipari chip hiány eddig elkerülte a Teslát, mivel ők nem fogták vissza a tavaly leadott rendeléseiket, és idén is kaptak alkatrészeket a beszállítóiktól. A texasi rendkívüli időjárás azonban Kaliforniában is érezteti hatását – az austini áramszünetek miatt le kellett állítani a fremonti gyárat. 2 nap, vagy 2 hét A hírt egyik rendszeres internetes forrásunk, Sawyer Merritt jelentette először, freemonti Tesla alkalmazottakra hivatkozva, a nap folyamán később a Bloomberg is erről számolt be, végül Elon Musk is reagált Twitteren a leállás hírére. https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1364764665188917251 Merritt eredeti beszámolóját egyesek úgy értelmezték, hogy 2 hétre leálltak a gyártósorok Fremontban és egyetlen autó sem készül most ott – a Bloomberg is hasonlóan írt és sok más médium is ezzel a szalagcímmel vette át az információt. Azonban Musk ezt nem erősítette meg. Fremont shut down for two days (parts shortages) & restarted yesterday — Elon Musk (@elonmusk) February 25, 2021 Elon Musk tegnapi reakciója mellett az Electrek is megszellőztetett egy belső körlevelet, ami nem támasztja alá a több hetes leállás hírét. We are experiencing some parts supply issues, so we took the opportunity to bring Fremont down for a few days to do equipment upgrades and maintenance. Fremont production is back up and running as of yesterday and will speed up rapidly to full Model 3/Y production over the next few days. Eszerint alkatrészhiány miatt 2 napra valóban teljesen leállt a gyár – ezt az időt arra használták, hogy előre hoztak tervezett karbantartási és fejlesztési munkálatokat. Tegnap óta azonban újra folyik a termelés, és pár nap alatt vissza akarnak állni a korábbi darabszámra. Merritt értesülései szerint egyébként napi 800 Model 3 készülhet most, mi még mindig heti 5600 autó, tehát a kiesés nem lesz túl nagy. Mi történt? De mégis hogyan ért el a texasi fagyok hatása a napos Kaliforniáig? Mint azt olvasóink jól tudják, évek óta minden Teslába be van építve az Autopilothoz, illetve a későbbi teljes önvezetéshez szükséges hardver. 2019 áprilisa óta ennek a rendszernek a „lelke” a cég saját fejlesztésű számítógépe és processzora, amelyet a Samsung texasi gyára állít elő a cég számára. Az austini üzem Texas állam legnagyobb energiafogyasztója, így amikor elkezdődtek a bajok, a helyi áramszolgáltató figyelmeztette őket, hogy lekapcsolják az ipari fogyasztókat a hálózatról. A chipgyártás rendkívül érzékeny folyamat – egy szilícium ostya, amiből a mikrochipek készülnek, akár 45-60 napig is gyártás alatt lehet, a gyártósorokat pedig hetekig tart újra üzembe helyezni, mivel csak szigorú ellenőrzések után, megfelelő technológiai sorrendben lehet újra beindítani őket. A Samsung illetékesei elmondták, hogy mivel előre figyelmeztette őket a szolgáltató, így a nagyobb károk elkerülésével sikerült leállítani a berendezéseket, tehát egy nem tervezett, de kontrollált leállítás történt, ezért amint visszakapcsolják az áramot, igyekeznek a lehető leggyorsabban újraindulni. A legfrissebb hírek szerint már újra működik az elektromos ellátás a gyárban, de egyelőre még állnak a gépsorok, mivel ilyenkor minden berendezést újra kell kalibrálni és ellenőrizni. Egyes források szerint a Samsung helyi versenytársai úgy számolnak, nagyjából 1-2 hét lehet, mire újra 100%-on üzemelnek majd az ő gyáraik is. Szerencse a szerencsétlenségben Ha emlékszünk még rá, tavaly a koronavírussal kapcsolatos gyárleállás a lehető legrosszabbkor érte a Teslát. A Fremonti üzem március 23 – májust 11 között tartott zárva, és ez gyakorlatilag hazavágta a második negyedéves tengerentúli – zömmel európai – gyártást, ami normál esetben a negyedév első 6 hetében történik. Ha ránézünk a cég tavalyi eladási adatira, akkor látjuk, hogyan éktelenkedik a grafikonon a kiesés, hiszen az április eleje és május közepe között gyártott autókat május-júniusban kellett volna kiszállítani Európában. A Model 3 2019-es és 2020-as eladásai nagyjából ugyan azon a szinten voltak. Kivételt csak a tavalyi második negyedév képezett, amikor a fremonti gyár bezárása miatt jelentős termeléskiesés hátráltatta a szállításokat. Forrás: Troy Teslike / Twitter Ez javarészt elmaradt, és a szokásos 6-9 hajó helyett csak 2 érkezett Európába, amelyek június második felében futottak be Zeebrugge kikötőjébe. A raktárkészletek kimerítésével tudott némileg kompenzálni a cég, de ezt a következő időszakban azért vissza is kellett tölteni. Most elég nagy szerencséje van a Teslának, mivel a tengerentúli gyártás már éppen véget ért, mikor a leállás megtörtént. Az észak-amerikai eladások ugyanakkor nem kizárt, hogy megérzik majd a kiesést, a 2 nap teljes leállás akár 3000 autót is érinthetett, a továbbiak pedig leginkább a Samsungtól függenek. Nem lepődnénk meg, ha előbb-utóbb a texasi chipgyár mellé is akkus energiatárolók kerülnének, mivel a mostani leállás elemzők szerint több száz millió dollárjába kerülhet a koreai cégnek. Viszik az új Model S-t és X-et Musk egyébként a belső levélben arról is beszélt, hogy mostanra szinte teljesen kész az új Model S/X gyártósor és a következő negyedévtől teljes sebességre kapcsol itt is az üzem. A sorok között olvasva azért egyértelmű, hogy az átalakítás tovább tartott mint tervezték. Musk azt is hozzátette, hogy akkora a kereslet az autókra, hogy vissza kell állniuk a 2 műszakos termelésre, ezért kér mindenkit segítsen az új munkaerő toborzásában. Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting. Mint ismeretes a Model S-ből és X-ből korábban összesen évi 100.000 példány fogyott, de az utóbbi két évben, részben az elhalasztott modellfrissítések, részben a Model 3 és Y sikere miatt közel a felére csökkent az értékesített darabszám. A 3 műszakos termelést kezdetben a gyártósorok optimalizálásával, mindössze 10% kapacitáscsökkenés árán, 2 műszakra csökkentették, azonban az utóbbi időben már csak 1 műszak dolgozott. Ha a kereslet a mostani megemelkedett szinten marad, nem kizárt hogy ismét évi 90 ezres ütemről fogunk beszélni (ami azért nem jelenti automatikusan 90 ezer autó leszállítását, főleg úgy, hogy mire beindul a gyártás már negyedév elúszott). Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!