Ezzel az autóval forradalmasítanák az áruszállítást a britek

A brit Arrival egy ígéretesnek tűnő start-up az elektromos kistehergépjárművek piacán, ezt mi sem támasztja alá jobban, mint az, hogy a Hyundai Csoport is közös fejlesztést kezdeményezett velük, a UPS pedig 10.000 villanyautót rendelt tőlük. A cég a múlt héten megmutatta, merre tart a szimplán Van névre keresztelt elektromos furgonjának fejlesztése.

A tanulmányhoz képest a jármű teljesen átalakult, hagyományosabb, életszerűbb, és praktikusabb formatervet vett fel. A készítők elmondása szerint a koncepciót anno teljesen belülről kifelé tervezték, annak jegyében, hogy a rakteret a lehető legnagyobb mértékben maximalizálni tudják. Habár ez az irány továbbra sem változott, hivatásos futárokkal való egyeztetés után rájöttek, hogy számos más sarkalatos pontja is van egy ilyen járműnek, amely sokat nyom a latba a használhatóság terén, ezért volt szükség az újratervezésre.

A módosításoknak köszönhetően többféle méretben (négy hossz és három magasság) és akkukapacitással is elkészülhet majd a Van, tovább növelve az ügyfelek számára kínált praktikusságot. Mérettől függően a teherbírás akár 1975 kg, a rakodótér kapacitása pedig 14 köbméter is lehet, azaz jelentősen alacsonyabb teljes tulajdonlási költség mellett semmiben sem marad el a hagyományos meghajtású kisteherautóktól.

EZT OLVASTAD MÁR?  Videón a horrorbaleset: durva bukással indult az új Formula E szezon

Az akkumulátor kapacitása a műszaki dokumentáció szerint 67 és 133 kWh között mozog (ezzel szemben a sajtóanyag 44 kWh-t említ legkisebbnek), előbbi 180, utóbbi 340 kilométeres elektromos hatótávolságot ad az autónak a WLTP szabvány szerint. A töltés teljesítménye maximálisan 120 kW DC hálózaton, és 11 kW AC-n.

A sofőrök kényelme érdekében az Arrival saját elmondása szerint igyekezett olyan szintre emelni a komfortot, amelyet jellemzően a prémium személyautók vezetői érezhetnek. A kényelmi funkciók közé tartozik a fűtött ülés, a független első és hátsó felfüggesztés, a 15,6 colos érintőkijelző, valamint a digitális e-tükrök.

Az Arrival Van az alapoktól kezdve tisztán elektromosnak épül, a fejlesztők szerint hagyományosból elektromossá alakított jármű sosem fogja elérni ugyanezt a hatékonyságot. Gyártása a tervek szerint 2022 harmadik negyedévében indul a cég úgynevezett „mikrogyáraiban”, amely egy újfajta megközelítése az autógyártásnak. Tradicionális autógyár és gyártósorok helyett a start-up gyorsan felállítható, kis területet foglaló létesítményeket hoznak létre termékeik célpiacainak szívében, amelyek a helyi közösséget szolgálják. Ehhez speciális gyártóberendezéseket fejlesztettek, amelyekhez autógyár sem szükséges, elég egy raktárat megvásárolni vagy bérelni, és rövid időn belül indulhat is a kisteherautók termelése. Az első ilyen mikrogyárak már idén megszületnek az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.