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
auto

Bár a hosszú távú tapasztalatok alapján a Tesla akkumulátorai nagyon megbízhatóak, és sokkal kevésbé fáradnak el az idő során, mint attól sokan tartottak, a korai szériáknál ott is akadt probléma.

Az igazi gond pedig az, hogy ezeket elég arrogánsan is kezelték.

Mrs. Tűzvolte

Mint arról 2019-ben már beszámoltunk, pár kínai tűzeset után a Tesla úgy döntött, hogy elővigyázatosságból korlátozza bizonyos korai, 85 kWh-s akkuval szerelt Model S-ek és X-ek töltési teljesítményét. Volt, aki arról számolt be, autója a frissítés óta csak maximum 50 kilowattal hajlandó tölteni. A legtöbb esetben az autók maximális hatótávját (az akkumulátor maximális töltési szintjét) is korlátozták.

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

Csökkent a hatótáv, perlik a Teslát

Bár az intézkedés csupán átmenti volt, és egy későbbi frissítés sokat javított a helyzeten, van aki azt tapasztalta, hogy azóta sem állt teljesen helyre a korábbi állapot. Ráadásul, nem először, a Tesla ezt az ügyet is nulla kommunikációval kezelte, a felháborodott tulajdonosok pedig magukra lettek hagyva, hogy pereskedjenek, ha nem tetszett nekik a helyzet.

A fenti cikkben taglalt 2019. augusztusi amerikai per azóta sincs lezárva, a legfrissebb, 44-es számú, e havi határozat szerint továbbra is mediáció alatt van.

Norvégiában sem olyan forró a kása

„Bűnösnek találták a Teslát, több ezer tulajdonosnak kell egyenként 16 ezer dollárt fizetnie” – szól az Electrek friss szalagcíme. Az írás szerint az eset Norvégiában is nagy port kavart, és 30-an közös pert indítottak a cég ellen. Dániában 75 tulajdonos perel. A lap szerint ezeket a típusokat anno több ezer ember vásárolta meg ezekben az országokban, így ha mindenkinek fizetniük kell, sokba fájhat ez az eset a Teslának. A döntés az Electrek szerint még nem jogerős, és a Tesla meg sem jelent a tárgyaláson. Június 17-ig van lehetőségük fellebbezni.

Amit a villanyautós oldal azonban nem írt meg, azt a kommentekben az olvasóik hozzátették.

Az eredeti Model S

Per ugyanis nem volt, és nem ért bírósági szakaszba az ügy. Egy békéltetőtestületi döntés született, amelynek tárgyalásán a Tesla nem képviseltette magát, így ilyenkor automatikusan a maximális összeget ítélik meg a panaszosnak. De ez még nem jelenti azt, hogy minden Tesla-tulajdonosnak csekket kellene kiállítaniuk, különösen, mivel nem tudunk róla, hogy ez a probléma minden 2016 előtt gyártott autót érintene.

Az elővigyázatosságból korlátozott töltési teljesítmény, vagy hatótáv nem új keletű dolog, és nem Tesla-specifikus eset. Legutóbb például a Hyundai is hasonlóan járt el a Konák kapcsán, a BMW és a Ford pedig tavaly arra kérte egyes plug-in modelljeinek tulajdonosait, hogy inkább ne töltsék autóikat konnektorról, amíg nem zajlik le a visszahívás. A különbség itt az, hogy a Tesla – már megint – nem kommunikál, és a tulajdonosok sötétben tapogatóznak, aztán megunják, és perelnek.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.