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 A hosszadalmas és bürokratikus német engedélyeztetési eljárás jár némi előnnyel is azoknak, akik a Tesla gyár építését követik, illetve akiket érdekelnek a műszaki részletek. Nyilvánosak az aksigyár építési tervei. Itt készül a 4680-as Akit nem riaszt el nagyon-nagyon sok oldalnyi német műszaki szöveg, és szeretne csemegézni annak már linkeljük is a dokumentumokat, amelyek sok érdekes részletet elárulnak a Giga Berlin bővüléséről. The revised documents for #GigaBerlin are now online athttps://t.co/jjNLUcwI2J This is the new site layout: pic.twitter.com/B90wwD05Td — Tobias Lindh (@tobilindh) June 17, 2021 Először is, úgy néz ki igazak voltak a pletykák, miszerint Musk legutóbbi helyszíni látogatása több volt egyszerű formaságnál, mivel a módosuló részletek megegyeznek azokkal a változásokkal, amelyeket a korábbi értesülések a cég vezetőjének tituláltak. Így, mint kiderült, a fő szerelő csarnokban a két párhuzamos gyártósor helyett egy óriási lesz inkább, és bővül a hatalmas présgépek befogadására kiszemelt hely is, ezért itt még egy sornyi erősített alapozás is készül. Emellett a legfrissebb módosítások szerint még több minden fog helyben készülni – a Giga Berlinnek saját műanyagos része lesz, itt készülnek majd a lökhárítók és a visszapillantó tükrök házának elemei. The new drawings for the lobby now also show the rooftop party location. pic.twitter.com/3HyHDx7Kow — Tobias Lindh (@tobilindh) June 18, 2021 A műszaki rajzokból az is kiderül, hogy a strukturális akkupakkal ellátott karosszéria összeszerelése meglepően hasonló a a gördeszka alapúéhoz. A hatalmas első és hátsó présöntvényt összeszerelik az oldalsó vázzal, ajtókeretekkel, majd az akkupakk és hajtáslánc a festés után kerül a kocsi alá. A különbség az, hogy a váz a pakk nélkül nem érné el a megfelelő szilárdságot, ehhez az egész struktúrának egyben kell lennie. I always thought the structural pack would be part of the body in white. But it seems like the front and rear underbody will only be connected by door sills and the battery would be added after painting. It seems to still be a skateboard design that even includes the front seats. pic.twitter.com/LjFPFFUids — Tobias Lindh (@tobilindh) June 18, 2021 Ennél persze sokkal érdekesebb az akkugyártás. Ahogyan ezt sejteni lehetett, az első ütem részeként először elkészült hajtáslánc és akkupakk üzem mögötti részen nem egy egyszerű raktárépület készül. Ez csak egy ideiglenes megjelölés volt, hogy egy újabb előzetes engedéllyel megkezdhessék a földmunkákat. A Tesla most az épület átminősítését kérte, és így már érthető mire fel a megerősített vasbeton alapozás a területen: itt épül meg a 4 emeletes akkugyár, ahol kezdetben évente 50 GWh összteljesítményben 500 millió cella készül majd. Később 100, majd akár 200 GWh-ra is bővülhet Berlin kapacitása, ahogy egyre több modell gyártását kezdik meg a helyszínen. Így készül a 4680-as A tervek arról is elég sok részletet elárulnak, hogyan készülnek az új cellák. A földszinten újabb nehéz gépek kerülnek beszerelésre, ezek készítik majd az akkucella hengeres acélházát. Ami a lényegi elemeket illeti, a Tesla saját maga fogja előállítani az épület első emeltén mind az anódot, mind a katódot. Anode and cathode production in the 1st floor pic.twitter.com/tOoV4b3Iur — Tobias Lindh (@tobilindh) June 18, 2021 A por formájában érkező alapanyagokból kikeverik a megfelelő elegyet, a minőséget pedig a helyszíni laborban ellenőrzik majd folyamatosan. Az emeleti gyártósorokon az anódot egy réz fóliára, a katódot pedig alumíniumra viszik fel, és hogy ezek a por szemcsék meg is tapadjanak, a fóliákat vékonyan bevonják egy ragasztóval. Kicsit olyan ez mint a töltött, feltekert pékárú, vagy piskóta készítése. This is the simplified diagram of the cell production process pic.twitter.com/YXybNwXQW6 — Tobias Lindh (@tobilindh) June 17, 2021 A kész fóliákat lézerrel vágják megfelelő méretűre, az anód, az elválasztó réteg és a katód ezután kerülnek egymásra, majd az egészet feltekerik, és a földszinten gyártott acélhenger–cellákba helyezik. Some details of the assembly production in the 3rd floor of the cell production building at #GigaBerlin pic.twitter.com/Ju7W9Fv6PD — Tobias Lindh (@tobilindh) June 18, 2021 Fontos megjegyezni, hogy ez nem szilárdtest akku, hanem egy száraz elektródás gyártási technológia, amely gyártása rengeteg hely és energia megtakarítással jár, hiszen nem kell hatalmas és áramzabáló szárítókemencékben elpárologtatni a kemikáliákat, a száraz por egy ragasztó réteg segítségével marad meg a fólián. De, ettől még az elektronok áramlásához szükség van elektrolitra, így a cella súlyának 10%-át kitevő folyadékkal töltik fel az acél hengereket, mielőtt lezárják azokat. At the cell production building the can stamping machines will be at the location of the deep pit. At the location with a lot of rebar is the anode and cathode production.Now I think the reason for the big foundation slab is the size of the building, with production on 4 floors. pic.twitter.com/TZDA44mTpY — Tobias Lindh (@tobilindh) June 18, 2021 Ezt követően 10 napon át formázzák az akkukat, ami annyit tesz, hogy különböző hőmérsékleteken és áramerősséggel töltik-merítik azokat, mielőtt alkalmasak lennének a használatra. A kész cellákat ezután egy újabb helyszíni labor ellenőrzi le, és ha minden rendben van, mehetnek a szomszédos épületbe, ahol a strukturális pakkba szerelik őket. Mint mindig, most is köszönte Tobias Lindhnek, aki nem csak az építkezésről készít rendszeres drón videókat, de a fenti dokumentumokat is emészthető formába hozta. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!