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 Szombaton reggel indul az országjáró túránk a Totalcar 5 évvel ezelőtti referencia útvonalán, hogy kiderítsük mennyit fejlődött az elektromobilitás 2016 óta. Egy 64 kWh-s Kia e-Soullal a tervek szerint két nap alatt teljesítjük azt a távot, amit annak idején ennek az autónak a 27 kWh-s elődjével az akkori töltőhálózat mellett 5 nap alatt sem sikerült (két alkalommal is vontatni kellett az autót, hogy elérjen a következő töltőhöz). Az aktuális pozíciónkat a Villanyautosok.hu főoldalának a tetején látjátok majd, az alábbi térképen pedig a már megtett útszakaszokat jelöljük. A nap során minden fontosabb mozzanatot rögzítünk, képekkel, beszámolókkal és élő videókkal bővítjük ezt az oldalt. Érdemes lesz gyakran visszalátogatni ide. Szombat, 5:55: Veresegyház-Budapest-Veresegyház Az első szakasz talán egy kis magyarázatra szorul. Törzsolvasóink bizonyára tudják, hogy Tibor Veresegyházán él, Szöcske pedig Miskolcon, így Veresegyházról az M3 autópályán kelet felé indulni lett volna logikus. Azonban a Totalcar csapata Budapestről indult, ezért úgy korrekt, ha mi is a teljes kört megtesszük. Ezért Tibor (még egyedül) megcsinál egy Veresegyház-Budapest-Veresegyház kört, Szöcske viszont ez alól felmentést kért, mert nem szeretett volna hajnal 4-kor kelni, hogy ideérjen Miskolcról. Szombat, 7:05: Veresegyház-Kunmadaras Egyesült a csapat, indulás az első valódi szakaszra. A Totalcar első megállója a Hungaroring volt, ahol akkoriban működött egy CHAdeMO töltő. Nekünk erre természetesen nincs szükségünk (és talán nekik sem feltétlenül lett volna). Az e-Soul még 86%-on áll a 64 kilométeres budapesti kör után, amit 50 perc alatt sikerült megtenni, 16,6 kWh/100 km átlagfogyasztással. Az első etap 150 kilométer. Töltésre nem lesz szükségünk. Szombat, 7:49-8:09 MOL Plugee, Rekettyés pihenő Az M3 autópályát 2 éve még töltősivatagként emlegettük. A TC csapata által használt töltő a Hungaroringen sajnos már nem használható, cserében viszont elhaladtunk három 50 kW-os DC töltő mellett is az autópályán (MOL Plugee – Kerekharaszt, Hatvan – Decathlon – Mobiliti, Nagyfüged – Nova Futura), de töltésre még nem volt szükségünk. A negyedik lehetőségnél még mindig 62%-on volt az autónk, de mi reggelire és kávéra vágytunk, így tartottunk egy rövid szünetet, amely alatt a Kia is 74%-ra töltődött. A TC e-TAP2 túrán a srácok Szolnok felé haladtak, mert csak ott tudtak tölteni, mi viszont tempósan haladhattunk az autópályán, igaz már csak néhány kilométert, majd Tiszafüred felé vettük az irányt Dormándod át. A lehajtónál megcsodáltuk a Hétvezér csárdát, amely a régi villanyautósok számára egy nagyon vágyott helyszín, rengetegen lobbiztak a tulajdonosnál (a mai napig sikertelenül) töltőtelepítésért, hiszen körülbelül félúton helyezkedik el Budapest és Debrecen között, Miskolc és Nyíregyháza felé közlekedve is ideális, mivel az étterem nagyon közel van az autópályához. Szombat, 9:05-9:35 Kunmadaras repülőtér 210 kilométer megtétele után zökkenőmentesen* megérkeztünk a kunmadarasi repülőtér bejáratához, amely a TC e-TAP2 első megállója volt. Sajnos bejutni nem tudtunk, mert ehhez előre engedélyt kellett volna kérnünk, így a bejáratnál videóztunk, fotóztunk egy fél órát. A Soul EV 2016-ban itt már annyira le volt merülve, hogy töltőoszlop hiányában a kisérőautóval vontatással töltöttek az akkuba annyi energiát, amivel sikerült e,ljutni Szolnokra a környék egyetlen DC töltőjéhez. Nekünk az e-Soullal nincs ilyen problémánk, még 240 kilométert tippel az autó (akku 62%-on), amivel kényelmesen visszaérünk Budapestig, ahol egy ebédet tervezünk (nyilván az autót is megetetjük majd). * A zökkenőmentesség csak elektromobilitás szempontjából igaz, valódi zökkenő bőven volt: az alföldi utak annyira rossz minőségűek, hogy rendszeresen mellékattintok a laptopon. Szombat, 10:31-10:45 Szolnok A kátyús sokadrendű utakról végre megérkeztünk a simább 4-es főútra és 56 perccel később Szolnok belvárosába. Szolnokon már 5 db DC töltő található, így az átutazóknak nem szükséges beautózni a belvárosba. 2016-ban még megkerülhetetlen helyszín volt ez az oszlop, aki az Alföld és Budapest között utazott egy akkor korszerű, de ma már kis akkus elektromos autóval, csak itt tudott tölteni. Ha a töltő foglalt volt, sorakozott. Ha nem működött, nagy bajban volt. Július 31-én bejelentettem az applikációban, hogy nem működik az oszlop. Augusztus 18-án kaptam választ, megköszönték, ki fogják vizsgálni. Nekünk töltésre ezúttal nem volt szükségünk, mert az e-Soul még 182 kilométert tippel (46%), az ebédet pedig Budapest környékére tervezzük, ahol rengeteg töltőoszlopból válogathatunk. Tulajdonképpen megérte volna itt is töltőre tenni az autót, hiszen annyival kevesebbet kellene később tölteni, de mikor megálltunk úgy gondoltuk 2 percet fogunk itt állni, aztán a videózás és fotózás, kis nosztalgiázás után meglepetten vettük észre, hogy 14 perc telt el, amely alatt bő 10%-kal nőtt volna az akku töltöttsége. Most a szigetszentmiklósi Ionity töltőt célozzuk meg, talán a déli harangszóra sikerül is megérkeznünk, bár Cegléden még egy kis kitérőt teszünk, hiszen a TC e-TAP2 egyik esti szálláshelye ott volt. Szombat, 11:15-11:25 Cegléd A Totalcar túra első napja Cegléden ért véget, 330 km megtétele és 3 töltés (plusz egy vontatás) után. Mi eddig egy kávézás idejére tettük töltőre az autót, amikor 9,43 kWh-t kaptunk, de igazából anélkül is kényelmesen visszaérkeznénk Budapestre, ahol az ebédet terveztük. Szombat, 12:04-12:29 Szigetszentmiklós, IONITY, ebéd??? 50 km (14%) maradékkal érkeztünk Szigetszentmiklósra, ahol az Ionity töltőn az e-Soul azonnal 71 kW teljesítménnyel kezdett tölteni, majd pár perc videófelvétel után már 30%-nál jártunk, 74 kW-os töltési teljesítménnyel. Kezdtünk aggódni, hogy nem érünk vissza az ebédből, mire tele az akku, de a KFC megoldotta: a mai napon technikai okokból csak kiszállítással lehet náluk ebédelni. Pedig ma már maszk nélkül mehettünk volna be. Elgondolkoztunk, hogy rendeljünk tőlük ételt a töltőoszlophoz, de kis hezitálás után úgy döntöttünk, hogy átszáguldunk a Bábolna közelében lévő Ionity töltőhöz és ott folytatjuk a töltést, remélhetőleg ott enni is kapunk. 2021 Magyarország: a villanyautó töltés kevésbé problémás, mint ebédet venni. Szombat, 13:22-14:16 Bábolna, IONITY, ebéd!!! A bábolnai Ionity töltőhöz érkezve sokkolt a tömeg, a fűben ülve mindenhol utazók piknikeznek, pedig az ő autójukat csak 1000 kilométerenként kell 1 perc alatt megtankolni. A négy Ionity oszlop közül kettő foglalt, igaz csak parkolónak, nem töltésre. Az e-Soul töltése ezúttal csak 66 kW-tal indult, az akkumulátor hőmérséklete az OBD olvasó szerint 33-36 ºC (az előző alkalommal csak 30-32 ºC volt, talán ezért ment az előző töltes 71-74 kW-tal ugyanebben a tartományban.) KFC helyett McDonalds, hosszú sor. Háromnegyed óra alatt végeztünk az ebéddel, a Kia 82%-on, indulunk tovább Győrbe, ahol meglepetéssel vár minket Németh Ági! A tippelőóra 307 kilométert mutat, nekünk pedig még kb. 304 km van hátra a zalakarosi érkezésig, vajon sikerül további töltés nélkül célba érnünk? Szombat, 14:37-14:53, Győr, Decathlon A villanyautósok már csak ilyenek, a töltőoszlop mellett találkoznak akkor is, amikor épp nincs szükség töltésre. Ottó, Ági és Erik egy nagy tányér palacsintával várt minket. Ezúton is köszönjük! Szombat, 15:31-15:53 Pápa Pápán két helyszínt is meglátogattunk, az egyik egy zárt kapuk mögött lévő privát használatú töltő, amely nemrégiben a régió egyetlen villámtöltője volt és 5 éve a Totalcar csapata csak itt tudott tölteni. A másik egy nyilvános töltőoszlop, amely a Plugshare szerint még építés alatt áll, de néhány bejelentkezés szerint már működőképes. Természetesen szerettük volna kipróbálni, így egy rövid élő videós bejelentkezés alatt kaptunk is 7 kWh energiát. Szükség is volt rá, mivel a palacsintához a Győr-Pápa-Győr szakaszra sofőrt is kaptunk. Az ELMŰ-ÉMÁSZ DC villámtöltője Pápán Szombat, 16:33-16:43 Győr Ági visszahozta magát Győrbe a Decathlonhoz és persze megint nem 1 perces lett a megálló, így ismét jelentős mennyiségű energiát nem töltöttünk az autóba. Irány Zalakaros, Club Karos Spa, a mai szakasz vége. A Totalcar csapata ekkor már harmadik napja úton van, amelyre azt a feladatot kapták, hogy töltés nélkül jussanak el Győrből Zalakarosra. Nekik erre maximum 27 kWh energia állt rendelkezésükre. Nekünk, 5 évvel később, jóval könnyebb a dolgunk. Győri töltések nélkül is 65%-kal indulunk, ami bő 40 kWh energiát jelent. Azt hiszem túl könnyű dolgunk van. Szombat, 17:25 – ha túl könnyen megy, nehezítsd meg magadnak Annyira könnyű dolgunk volt a mai napon, hogy a végére egy kis izgalmat intéztünk, az M86 autóúton haladva kellemesen elbeszélgettünk, elnéztünk egy lehajtót, így 5 perc és 15 kilométer extra utazást nyertünk. Szombat, 19:07 Zalakaros Az elnézett lehajtó ellenére rendes tempóban, spórolás nélkül 17% maradékkal érkeztünk Zalakarosra, azaz a Pápán betöltött +8%-ra nem volt szükség. A szállásunk a Club Karos Spa, ahol reményeink szerint éjszaka töltőre is tudjuk tenni az e-Soult, így reggel tele akkuval vághatunk neki a Soul-túra második napjának. Az első nap számokban: 782 km, 13 óra indulástól érkezésig, 9 és fél óra menetidő, 3 és fél óra állásidő, amelyet videózással, cikkírással, beszélgetéssel, ebéddel töltöttünk, és ebből 1 óra 37 percig az autó is töltődött. Túl vagyunk a tervezett út nagyobb felén, a holnapi nap lazábbnak tűnik. Kövessetek minket holnap is itt a villanyautosok.hu honlapon, illetve a Villanyautosok Facebook oldalán igyekszünk holnap is rövid élő videókkal bejelentkezni. Ha valaki esetleg nem látta a mai videóinkat, gyorsan pótolja. Vasárnap, 8:14 – Zalakaros-Kalocsa A Club Karos Spa mélygarázsában kétféle töltési opció közül választhattunk, de az egyfázisú fali töltőhöz valószínűleg kellett volna valami RFID kártya, úgyhogy a háromfázisú ipari csatlakozó használata mellett döntöttünk. Milyen jó, hogy Szöcske elhozta a háromfázisú EVSE-jét. A maximálisan elérhető 16 A helyett 13-ra állítottuk a töltőt, így 13%-ról 7 óra 26 perc alatt értük el a teli akkut. A szálloda egyébként nagyon felkészült a villanyautósok fogadására, még az étteremben is többféle lehetőség közü lehetett választani :). Reggeli közben átterveztük a mai napot (mert túl könnyűnek tűnt), hamarosan jelentkezünk a részletekkel. Vasárnap, 9:04 Siófok Takarékos autó az e-Soul, de amikor közel 90 km-en végig 130-cal kell menni (GPS szerint), akkor azért megnő az étvágya. Vasárnap, 9:38 Tamási Az akkuban még ugyan volt 61% energia, de mi megszomjaztunk, úgyhogy beugrottunk venni egy-egy üveg vizet egy helyi boltba. Ha pedig már volt itt töltő, akkor kihasználtuk. Vasárnap, 11:34 Kalocsa Ez 5 éve még egy éjszakai megálló volt a srácoknak, és az idejutás is igazi kihívást jelentett. Nem úgy, mint nekünk. Bő három óra alatt úgy is megtettük az utat Zalakarosról, hogy közben megálltunk videózni. Néhány éve itt csak konnektorról lehetett tölteni az autót, így nem is tudtak tele akkuval indulni tovább. Ma már a Mobiliti AC töltőjén egy éjszaka alatt a teljesen lemerült nagy akkus e-Soul is kényelemesen feltölthető lenne 100%-ra. Mivel az eredeti út hátralévő része még ennél is könnyebb lenne, ezért úgy döntöttünk, hogy az akkori etapról készült eredeti beszámolónkban Tibor által javasolt útvonalon megyünk, és Gyulán ebédelünk. Zoliék öt éve messze elkerülték Szegedet és Békéscsabát, hiszen arrafelé nagyon nem voltak még töltők (bár Szegeden épp akkoriban telepítettek egy AC-t). Gyula után a Kékestető érintésével megyünk vissza a kiindulási pontra Veresegyházra. Ennél a megállónál 227 km után még 48%-on áll az akku töltöttsége, pedig az eddigi út közel felét autópályán tettük meg. Épp a videóhoz kapcsoltuk be a felszerelést, amikor ez az autó gurult be a töltőhöz: Vasárnap, 13:32, Kecskemét-Gyula Beugrottunk Kecskeméten az Auchanba venni néhány szem pogácsát, és hogy egy picit töltsünk az autón. Több mint 100 km-re volt még ugyan áramunk, de Gyula még ~150 km-re van innen, úgyhogy egy picit mindenképpen töltenünk kellett volna. Közel 37 perc alatt 24,87 kWh energia segítségével 30-ról 64%-ra töltöttünk. Mivel nem készültünk fel alaposan az útra, nem vettük észre, hogy a közelben lévő MOL kúton is van már Plugee töltő, pedig ott az ablakot lemosni egyébként is meg akartunk állni. De tulajdonképpen jó is volt így, mert a Plugee oszlopon épp egy Gyuláról Pest felé tartó villanyautós töltött. Vasárnap 15:19 Gyula Az eddigi út legunalmasabb szakasza van mögöttünk. Kecskemét után néhány km-re felhajtottunk a szinte teljesen üres M44-es autópályára, ami majdnem teljesen egyenesen hozott minket Békéscsabáig, ahonnan már csak egy ugrás volt Gyula. Unalmunkban már az utastér zajszintjét mértük (100 km/h-s tempó körül ezen az aszfalton 64 dB(A)) és a vezetői asszisztens türelmét teszteltük. Ha például kellően hosszú ideig dacolunk a figyelmeztetésekkel, akkor a rendszer a sávot tartva szépen lassan majdnem állóra fékezi az autót. Ha még a vészvillogót is automatikusan bekapcsolná, akkor egy rosszullét vagy elalvás esetén is jó eséllyel megvédené az utasokat és a többi közlekedőt. Gyula egyelőre még DC töltő mentes terület, így a kései ebéd idejére egy e-mobi célállomás tölőn indítottunk töltést. Az e-Soul 11 kW-os fedélzeti töltőjének hála így is értékelhető mennyiségű energiát kapunk. Az autó érkezéskor 29%-os töltöttség mellett 100 km megtehető hatótávot jósolt. Ha ezt az ebéd ideje alatt meg tudjuk duplázni, akkor az út hátralévő része már egy rövid villámtöltéssel teljesíthető lesz. Vasárnap 16:57 Gyula-Kékestető 51%-ig töltöttünk, amivel elég konzervatív módon 187 km-es hatótávot jósolt az e-Soul rendszere. A következő állomásunk a Kékestető, de előtte még Szolnokon be kell iktassunk egy rövid villámtöltést. Amíg be nem ütöttük a Waze-be, azt hittük, hogy valahol Tiszafüred felé visz majd az utunk, de nagyon úgy tűnik, hogy az Alföldön Szolnok tényleg megkerülhetetlen csomópont. Vasárnap 18:44 Szolnok A mi szerencsénk sem tarthat örökké. Szolnokon az e-mobi töltőjét választottuk, mert ott még egyikünk sem járt korábban. Bár a töltő szabad volt, úgy állítottuk be a navigációba célpontként, hogy ha nem menne, akkor onnan már nincs messze az E.ON töltője. Erre majdnem szükség is lett, mert több próbálkozásra sem sikerült elindítani a készüléket. Vagy az RFID kártyáinkat nem fogadta el, vagy a töltőfejre panaszkodott, vagy csak nem csinált semmit. Indítottunk egy Facebook élő közvetítést, hogy bemutassuk a szenvedésünket, erre a töltő egyből elindult. Végül amíg elnyaltunk egy fagyit és felvettünk egy hőkamerás felvételt, eltelt 31 perc, és 24,25 kWh energiát felhasználva 20-ról 53%-ra töltöttük fel az e-Soult. Ez már elég kell legyen nem csak Kékestetőig, de Veresegyházig is. Vasárnap 21:00 Kékestető 20%-os töltöttséggel értünk hazánk legmagasabb pontjára, ahonnan még 79 km a cél, de nekünk már csak 71 km-re elegendő áramunk van. Látszólag para, de útközben már annyi helyen lehet tölteni, hogy egyáltalán nem tűnik kihívásnak. Vasárnap 22:04 Veresegyház e-Soul túra teljesítve. Két nap alatt 1550 km, 9 töltés, 17,1 kWh/100 km-es fogyasztási átlag és egyszer se kellett spórolni. Az autó hozta a papírformát, töltés miatt egyszer sem kerültünk. Ma már tényleg nem okoz kihívást vagy nehézséget a közlekedés a magyar töltőhálózat mellett egy ekkora akkus autóval. Az első napon egyszer sem kellett várjunk az autóra, Kelet-Magyarországon azonban hiányoltuk az 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőket. Vannak még az országnak olyan területei, ahol egyelőre még nincs megfelelő sűrűségű villámtöltő hálózat, de a nagy akkus autókkal ott sem kell bajlódni a tervezéssel. A kisebb hatótávú autóknál bizonyos esetekben szükség van még egy kis odafigyelésre, de az AC töltők biztonsági tartalékként már elég sok helyen rendelkezésre állnak. Tibor útja itt véget ért, Szöcskére azonban még vár 160 km Miskolcig. Így teljesítjük az 5 éve javasolt Gyulai ebéd és Miskolci szállás ajánlást is. Köszönjük, hogy követtétek az utunkat. Osszátok meg ezt az útleírást minden kétkedővel, hogy mindenki megismerhesse a mai elektromos autók illetve a töltőhálózat valós képességeit. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!