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 Bár már egy ideje rendre arról számolunk be, hogy a Tesla minden negyedévben nyereséges, és egyre több autót ad el egyre jobb haszonnal, most alaposan meglepték a piacot, mert minden várakozást felülmúló eredményt értek el. Persze mikor kijönnek a pénzügyi számok, addigra már rég tudjuk az eladási adatokat, így hatalmas meglepetés ritkán szokott lenni. De most ebben a negyedévben volt pár dolog, ami bizonytalanná tette a részleteket, így még nagyobb a meglepetés. Mutatjuk a számokat. Rekord forgalom, rekord nyereség A vállalat az idei második negyedévet majd' 12 milliárd dollár forgalommal zárta, miután eladtak 201.304 autót. Ennek megfelelően a bruttó nyereség is csúcsot döntött, illetve az adózott, az amerikai számviteli szabályok szerinti GAAP profit is új rekord, 1,142 milliárd dollár lett. A vállalat pénzügyi eredményeit több bizonytalan tényező is befolyásolta az elmúlt negyedévben. Először is, bár az időszak alatt többször is árat emeltek, ez a növekvő globális nyersanyagárak miatt volt, így nem lehetett előre tudni, mekkora volt ennek a negatív hatása. Másodszor, a CO2-kvótabevétel mindig bizonytalan tényező, de most a szokásosnál is sötétebb ló volt, mivel a Stellantis nemrég már azt nyilatkozta, immár nem lesz szüksége a Tesla flottájára, és nem fizet neki - de nem lehetett tudni ennek pontosan mi a dátuma és a súlya. A végleges szám 354 millió dollár lett, ami valóban 164 millióval kevesebb, mint az előző negyedévben volt, de a profit enélkül is az egekbe szökött. Harmadszor, az amerikai számviteli szabályok egyik furcsasága, hogy a cég Bitcoin készletei esetén, amennyiben az időszakban a vásárlási árfolyam alá esik a kriptovaluta, akkor ezt a fiktív veszteséget (paper loss) igazi veszteségként kell szerepeltetni, amennyiben viszont emelkedik az árfolyam, akkor azt nem lehet nyereségként könyvelni. Azt tudtuk, hogy a Bitcoin bezuhant az elmúlt 3 hónapban, de pontosan senki nem volt tisztában ennek a pénzügyi vonzatával. Most már ezt a számot is tudjuk, 23 millió dollárt kellett emiatt leírni, ami nagyjából ötöde, mint amit a pesszimisták vártak. Készpénz és Free Cash Flow Az FCF 619 millió dollár lett, ami több mint duplája a Q1-es adatnak. A cég készpénztartaléka 16,229 milliárd dollár, ami 912 milliós csökkenés az előző időszakhoz képest, de elég jó magyarázata van: visszafizettek 1,6 milliárdnyi hitelt. GAAP és Non-GAAP nyereség A vállalat GAAP és Non-GAAP nyeresége között, mint mindig, most is mindössze az alkalmazottak részvényben fizetett juttatása áll, amely tényleges ráfordítással nem jár a cégnek, azonban a vállalat értékét hígítja, mivel több értékpapír van a piacon. Ebben a negyedévben kisebb a különbség, mint korábban, hiszen Elon Musk juttatási csomagjának nagy részét már az elmúlt időszakban megkapta, amikor a vállalat elérte az ehhez kitűzött mérföldköveket. A jelentés további részleteit, és a ma éjjeli elemzői telekonferencia legérdekesebb részleteit a holnap reggeli cikkünkben mutatjuk be. Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!