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 Okkal lehetett büszke Kiss Attila, az E.ON Hungária elnök-vezérigazgatója, hiszen egy olyan projektet sikerült elhozniuk Magyarországra, amely a világ négy országában indul el. Sőt, a négy országban összesen öt helyszínből kettő hazánkban található, és ezek most már üzemelnek is. Forrás: E.ON Dupla vagy semmi A megújuló energiák kapcsán a legnagyobb kihívás nem a napelemek, szélerőművek gyártása, vagy telepítése, hanem az energiaforrások integrálása a meglévő hálózatba. Itthon jelenleg 15% a megújulók aránya, és már hazánkban is előfordul, hogy otthoni napelemeink invertere váratlanul pár másodpercre-percre lekapcsol, mert a hálózati feszültség túl magasra kúszott. Ennek az az oka, hogy a környékünkön nagyon sokan telepítettek ilyen rendszert, és egy szép napsütéses napon mindenkinél a maximumot hozzák a panelek, és ezzel már-már veszélyeztetik a hálózat stabilitását. A napelemek döntik be az elektromos hálózatot? A probléma méretét jól jelzi, hogy az elmúlt 4 évben az E.ON szolgáltatási területén hússzorosára nőtt a csatlakoztatott naperőműparkok összteljesítménye. Megoldás persze erre is van, vagy otthon, vagy a szolgáltatónál akkumulátorokat kellene csatasorba állítani, amelyek ilyenkor eltárolják a felesleges energiát, majd később visszaadják azt a hálózatnak, vagy a háznak. Láttunk már erre példát szerte a világon. Bár az otthoni aksik már egy ideje elérhetők, itthon még nem feltétlenül rentábilis egy ilyen beruházás, főleg addig nem amíg ennyire erősen támogatott az áram fogyasztói ára. A szolgáltatók oldalán már nagyobb ráció van ebben, és most az E.ON rövid időn belül két helyszínen meg is nyitotta első magyarországi akkuparkjait. Az IElectrix nevű és részben az EU által finanszírozott projektben 8 ország 15 iparági szereplője állt össze, hogy mobil energiatarolókkal javítsák a hálózat stabilitását és orvosolják a háztartási kiserőművek, azaz az otthoni napelemek okozta feszültség és termelésingadozás hatásait. Valahogy rögtön sikerült is két helyszínt megcsípnünk a teszt projekt öt lokációjából, így egy 1,3 milliárd forintos beruházás keretében itthon elindult Zánka és nem sokkal később Dúzs is. A piros jelölő Zánka, a kék Dúzs. Forrás: Google Maps Kezdjük utóbbival, mert valószínűleg keveseknek van meg így elsőre a Tolna megyei település. Az E.ON választása azért erre a helyszínre esett, mert itt a napsütéses órák magas száma miatt nem csak a magánszemélyek telepítették szorgosan a paneleket, de két kisebb naperőmű is található. Ezen a helyszínen egy 250 kW teljesítményű, 500 kWh kapacitású mobil energiatárolót telepítettek, amiről egy marketing filmet is forgattak. Tegnap azonban nem itt, hanem Zánkán jártunk. A Balaton északi partján lévő település igazi üdülő paradicsom, és ez az energiaigényen is meglátszik. Mint az E.ON szakemberei elmondták, a téli és a nyári fogyasztás között háromszoros szorzó van, sok az üdülő, sok a napelem, ideális helyszín volt ez a projekthez. Itt még nagyobb, 500 kW teljesítményű, 1233 kWh kapacitású mobil energiatárolót telepítettek. A zánkai aksi. Egy tréleren elfér Bár elsőre könnyű átsiklani felette, de nem véletlenül nevezik ezeket mobil energiatárolóknak. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egyik nap Zánkán, a másik nap Szegeden találkozunk majd a berendezésekkel, hiszen ezekhez azért kapcsolódik helyi infrastruktúra, trafóállomás is. De a konténerbe szerelt aksikat úgy tervezték, hogy amennyiben változik az infrastruktúra, vagy az adott régió szükséglete, egy hatalmas daru segítségével az egészet rá lehessen emelni egy trélerre, és máshol tudják üzembe helyezni. Így telepítették az üres konténert. Az aksik később kerültek bele. Forrás: E.ON Volt alkalmunk benézni a konténer belsejébe is, és tudtunk beszélni az áramszolgáltató műszaki szakembereivel is, hogy megtudjunk pár olyan információt is, ami a mi olvasóinkat jobban érdekelheti. A konténer bal oldalán vannak az aksik, jobbra, a másik ajtó mögött pedig az inverterek és egyéb kiszolgáló elektronika kaptak helyet. Az akkumulátorok a Samsung 18650-es cellái, NMC, azaz nikkel-mangán-kobalt kémiával – a koreai cég ilyeneket szállított a Tesla első Ausztrál projektjéhez, az eredeti 100 megawattos Hornsdale Power Reservhez is, ami hihetetlenül gyors megtérülésével, és instant elérhetőségével a hasonló beruházások mintatanulója lett. A cellák összesen 18 rack szekrényben, rackenként 9 modulban foglalnak helyet, és működésüket a Samsung saját BMS egysége, azaz akkuvezérlője felügyeli. Az aksik 3 csoportra vannak osztva – egy csoportban 6 rack található. A csoportok a konténer fallal elválasztott másik oldalán szintén moduláris, rackekbe szerelt ABB inveterekhez kapcsolódnak, amelyek egyenként 30 kW teljesítményűek. Ezek annyi hőt termelnek, hogy ide külön klímát szereltek, amit aztán a beüzemelés alatt a tapasztalatok hatására egy nagyobb egységre cseréltek. Amikor ott jártunk az aksik nagyjából 20% töltöttségen voltak, de egy felhős és nagyon szeles nap volt szeptember elseje a Balaton felvidéken. Ezt gondolják az E.ON vezetői A sajtótájékoztató után alkalmam volt pár szót váltani Mark Ritzmannal, az E.ON Group Innovation GmbH vezérigazgatójával, és Kiss Attilával, az E.ON Hungária elnök vezérigazgatójával is. Ritzmann úr 3 éve csatlakozott a vállalatcsoporthoz, és ma ő vezeti a cég kutatás-fejlesztéssel foglalkozó leányvállalatát, így hozzájuk tartozik ez a projekt is. Engem elsősorban az érdekelt, hogyan látja a német energiavállalat a jövőt, mit gondol az energiatárolásról. Kérdésemre elmondta, hogy nincs olyan univerzális megoldás, amit minden régióra, országra rá lehetne húzni. Nem csak a helyi igények, de sokszor a helyi rendeletek és szabályozás is különbözik, igen, még az EU-n belül is. Ők technológia-agnosztikusak, ami annyit tesz, hogy nem tették le a garast egyik megoldás mellett sem, mindenre vevők, ami az adott problémára megoldást jelent. Balról jobbra: Mark Ritzmann, vezérigazgató E.ON Group Innovation GmbH; Pierre-Jacques Le Quellec, az IElectrix program projektkoordinátora, Enedis; Kiss Attila, az E.ON Hungária Csoport elnök-vezérigazgatója; és Filep Miklós, Zánka polgármestere. Így például egy vidéki, vagy gyérebben lakott környezetben más problémák jelentkeznek, mint egy nagyvárosban, a feszültségingadozás, vagy a napközi áramszünet pedig más választ igényel, mint a téli-nyári fogyasztás közötti eltérés problémája. Jelen vannak Skóciában is, ahol például nem a napelemek jelentik a kihívást, hanem azt a rengeteg szélenergiát kellene valahogy tárolni, amit a brit szigeteken, illetve a környező tengerek és óceánok vize felett megtermelnek. Komolyan hisznek az akkumulátor technológia szerepében, de nagy jövőt látnak a szezonalitás problémája kapcsán a hidrogénben is, ami jó lehet arra, hogy a nyáron megtermelt felesleges energiát télen hasznosíthassuk. Beszélhetünk arról is, hogy milyen szerepe van az áramszolgáltatónak az elektromobilitásban, mivel Ritzmann úr a hőszivattyúk terjedése mellett villanyautókat is többször említette, mint olyan technológiát, ami meghatározza majd a jövő energiafogyasztását. Úgy látja ezen a téren egy egyre növekvő torta minél nagyobb szeletéért versengenek például a villámtöltést nyújtó benzinkutakkal, vagy más új szereplőkkel, de egyelőre mindenkinek jut elég tér a piacon. Kiss Attila, az E.ON Hungária Csoport elnök-vezérigazgatója. Kiss Attilát, az E.ON Hungária elnök-vezérigazgatóját inkább az itthoni helyzetről kérdeztem. Egy-egy ilyen pilot projekt remek dolog, de mikor várható, hogy további hasonló beruházásokkal jelentkezik a cégük? Kiss úr leszögezte, hogy bár ezt a beruházást két éves előkészítő munka előzte meg, nem akarnak újabb két évet várni a következőig. További energiatárolókat terveznek azokon a stratégiai lokációkon ahol sok betáplálással, azaz sok napelemmel találkoznak a szolgáltatási területükön. Mint elmondta, az ő feladatuk az energiaellátás biztonságának, stabilitásának szavatolása, és nagyon örül neki, hogy két ilyen beruházással egy ennyire jövőbemutató és innovatív megoldást hoztak Magyarországra. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!