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
auto
2024. 11. 23. szombat

Mit érdemes tudni a hidrogénről?

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

Az utóbbi időben egyre több szó esik a hidrogénről és annak várható szerepéről a klímaváltozás elleni harcban, a vélemények azonban megoszlanak arról, hogy a jövő nagy reménységét jelenti, vagy csupán a fosszilis ipar átveréséről van szó. Vajon használni fogjuk majd a közlekedésben, és ha igen, a személyautókban is vagy csak a hajózásban? Zöldebbé teheti az acélgyártást? Vagy szezonális energiatárolásra fogjuk használni? Ezekre a kérdésekre ma még nem létezik egyértelmű válasz, azt azonban el tudjuk mondani, hogy ma mire mennyit használunk belőle, és hogyan állítjuk elő.

Az előállítása

Bár a hidrogén az univerzum leggyakoribb eleme, tiszta formában alig található meg a Földön, így azt valamely más vegyületből kell kinyernünk, mint például a víz vagy a metán. Ennélfogva a hidrogén nem energiaforrás, hanem egy olyan energiahordozó, amit energia felhasználásával tudunk előállítani, és ebben a tekintetben jobban hasonlít a villamos energiához, mint a földgázhoz.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai szerint 2018-ban 74 millió tonna tiszta hidrogént állítottunk elő, további 42 millió tonnát pedig más gázokkal keverten.

A DRI a vas közvetlen redukciójának angol rövidítése, amelyet az acélgyártásban használnak a nagyolvasztó alternatívájaként. Forrás: IEA: The Future of Hydrogen

A gyártás az esetek túlnyomó többségében földgáz gőzreformálásával történik. Ennek során magas hőmérsékleten (700–1100 °C) a vízgőz reagál a metánnal, így szén-monoxid és hidrogén keletkezik, egy második lépés során pedig a szén-monoxidból és vízgőzből további hidrogén nyerhető ki, és melléktermékként szén-dioxid keletkezik.

Egy másik hasonló, főként Kínában használt módszer a szén gázosítása, mely során a szén, oxigén és vízgőz magas hőmérsékleten és nagy nyomás mellett lép reakcióba.

A harmadik módszer, a fizika óráról is ismert elektrolízis, ennek három technológiája létezik: az alkalikus, a protonáteresztő membrános, és a szilárd-oxidos elektrolízis, melyek közül az alkalikus elektrolízis a legérettebb.

Ezeken kívül léteznek még egyéb technológiák is, mint a parciális oxidáció, vagy a termokémiai módszer, amely vízből és hőből állít elő hidrogént, elektromosság felhasználása nélkül, ipari mennyiségben azonban a fenti három eljárással termelnek tiszta hidrogént.

A kimondottan erre a feladatra épített üzemek az IEA adatai szerint évente körülbelül 70 millió tonna tiszta hidrogént termelnek. Ennek 75%-a készül földgázból, 23%-a szénből, a maradék 2% egyéb módon, elsősorban olajból és elektrolízissel. Az elektrolízissel történő gyártásnak azonban csak egy kis része történik vízbontással, melynek aránya az össztermelés 0,1%-a (a többi jellemzően klóralkáli elektrolízis). A tiszta hidrogén 0,7%-át állítják elő megújuló energiából, vagy szén-dioxid-leválasztásos technológiával.

Megemlítendő még, hogy az erre a feladatra létesített üzemek termelésén kívül további körülbelül 4 millió tonna tiszta hidrogén keletkezik melléktermékként.

Energia- és vízfelhasználás, szennyezés

Jelenleg a világ földgáztermelésének 6%-át, és a széntermelésének 2%-át fordítjuk hidrogéngyártásra.

Egy tonna hidrogén földgázból történő előállítása 10 tonna szén-dioxid keletkezésével jár, szén esetében azonban 19 tonna szén-dioxid szabadul fel, évente pedig összesen 830 millió tonna szén-dioxid keletkezik, ami Indonézia és az Egyesült Királyság együttes kibocsátásának felel meg. Ebből 130 millió tonnát felhasználnak műtrágyagyártásra, de a többi a légkörbe kerül.

A vízbontással történő elektrolízis során körülbelül 50-55 kWh elektromos áram és 9 liter víz felhasználásával állítható elő 1 kg hidrogén. Melléktermékként 8 kg oxigén is keletkezik, amit az ipar és az egészségügy tud felhasználni.

Ha a teljes 70 millió tonnás mennyiséget elektrolízissel állítanánk elő, annak áramigénye 3,6 PWh lenne (a világ áramtermelése kb. 26 PWh), illetve 617 millió m³ vizet használnánk el, ami az energiaszektor vízfogyasztásának 1,3%-a, és körülbelül a duplája a földgázból történő előállítás vízigényének. Tengerparti területeken sótalanított tengervizet is lehet használni, a deszalináció csak elhanyagolható mértékben, néhány centtel növelné meg a hidrogén kilogrammonkénti árát.

Költségek

A gőzreformálással történő előállítás esetében a legjelentősebb költségelem a földgáz ára, ezért azokban az országokban, ahol ez olcsón elérhető (Pl. Oroszország, USA), alacsonyabb az ily módon előállított hidrogén gyártási költsége. A földgázból előállított hidrogén kilogrammonkénti ára, régiótól függően 1 és 2 dollár között mozgott az elmúlt években. Szén-dioxid-leválasztás alkalmazása esetén az ár nagyjából 0,5 dollárral magasabb. A széngázosításos technológiával Kínában vagy Indiában körülbelül 1 dollárért tudnak előállítani 1 kg hidrogént, és ez az ár még szén-dioxid-leválasztással sem lesz sokkal magasabb 1,5 dollárnál.

A földgázból történő előállítás költségszerkezete. A CCUS a szén-dioxid-leválsztásos technológia alkalmazását jelenti. Forrás: IEA: The Future of Hydrogen

Ha vízbontással gyártunk hidrogént, az eljárás költsége számos tényezőtől fog függeni: a tőkeköltségtől, az elektrolízis hatékonyságától, az elektrolizáló kihasználtságától és az áram árától.
A tőkeköltség 50-60%-át az elektrolizálók költsége teszi ki. Az alkalikus elektrolizálók ára 2018-as adatok szerint 500-1400 USD/kWe, a PEM elektrolizálók ára 1100-1800 USD/kWe, a szilárd-oxidos elektrolizálók ára pedig 2800-5600 USD/kWe volt. A technológia fejlődésével valamint a méretgazdaságosságnak köszönhetően ezek az árak a jövőben várhatóan csökkenni fognak.

Ezen kívül a minél nagyobb kapacitáskihasználtság és az olcsó áram tudja lejjebb vinni az árakat, amihez a megújuló energia nagy mennyiségű túltermelése és/vagy dedikáltan a hidrogéntermelés céljából felépített erőművek termelése is szükséges. Ebből a szempontból bizonyos helyszínek, mint például Ausztrália vagy a Közel-Kelet jelentős előnyt élveznek. A zöld hidrogén árát a Bloomberg NEF 2,5-6,8 USD/kg közé tette, ami 2030-ig szerintük potenciálisan 1,4 USD/kg-ra csökkenhet.

Infrastruktúra

Az elektrolizáló berendezések globális kapacitását 0,5 GW-ra becsülik, melynek nagy része Európában található.

A hidrogén tárolásának és szállításának már ma is létezik infrastruktúrája, a legtöbbször azonban a gyártás és a felhasználás egymás közelébe települ: az esetek 85%-ában a termelés helyszínen kerül felhasználásra, és csak a 15%-át szállítják, tartálykocsikkal vagy vezetékeken. A világon jelenleg 5000 km hidrogénvezeték létezik, ami eltörpül a 3 millió kilométernyi gázvezetékhez képest. A legtöbb gázvezeték 15-20% arányban bekevert hidrogént még képes kezelni, az infrastruktúra más elemei azonban ennél szűkebb keresztmetszet jelenthetnek.

Az IEA becslése szerint 1500 km-nél rövidebb távon a hidrogén vezetékes szállítása a legköltséghatékonyabb, ennél nagyobb távolság esetén azonban már jobban megéri ammóniává alakítani és hajón szállítani. A szállítás és az elosztás költsége kilogrammonként 4-6 dollár között mozog, amiből a hosszú távú szállítás maga 1-2 dollár közötti összeget tesz ki. Ha azt nézzük, hogy az olcsóbb és a drágább helyeken történő gyártás közötti árkülönbség kevesebb, mint 1 USD/kg, akkor máris világossá válik, hogy miért éri meg jobban inkább helyben gyártani, mint messziről importálni.

Forrás: IEA: The Future of Hydrogen

A hidrogént jelenleg csak tartályokban szokták tárolni, a nagyobb mennyiségű tárolás geológiai tározókban, sóbarlangokban vagy kimerült gázmezőkben lehetséges. Az előbbinek 0,6 USD/kg a költsége, az utóbbié még nem ismert.

Felhasználás

A legnagyobb felhasználó az olajfinomítás, amely a nyersolaj hidrokrakkolása és kéntelenítése során alkalmazza a hidrogént. A teljes tiszta hidrogénfelhasználás bő fele, évi 38 millió tonna megy erre a célra.

A második legnagyobb felhasználó az ammóniagyártás, amelynek évi 31 millió tonna az igénye. Az ammóniagyártás többnyire a Haber-Bosch eljárással történik, ennek során légköri nitrogént és tiszta hidrogént használnak alapanyagként. Az ammónia legnagyobb részéből, körülbelül 80%-ából műtrágya készül.

Az egyéb jellegű felhasználási területek körülbelül évi 4 millió tonna hidrogént igényelnek. Ide tartozik a vegyipar, a fémgyártás, az elektronikiai ipar és az üveggyártás.

A más gázokkal kevert hidrogént főként metanol és acél gyártására, illetve hő előállítására használja az ipar – vagyis egyszerűen elégetik.

A hidrogénről ennél is átfogóbb információk találhatóak az alábbi oldalunkon.

Hidrogén

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZW5lcmdpYSZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVuZXJnaWEmdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTEtZW5lcmdpYS0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvdmlsbGFueWF0b3Nva2h1LW5vdi0xMzAweDYwMC0xLWVuZXJnaWEtMjAyNC0xMS0wOC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.