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 Az amerikai biztosítótársaságok által üzemeltetett IIHS eddig is híres volt arról, hogy a kis átfedéses töréstesztjének köszönhetően az egyik legszigorúbb feltételrendszert szabja az autók pontozásánál. Most egy vizsgálat során arra jutottak, hogy éjszaka jelentősen csökken a vészfékasszisztensek hatékonysága, ezért készül már az új tesztsorozat, ami ilyen körülmények között teszi majd próbára az autókat. Forrás: IIHS Lelombozó eredmények 2009 óta 51%-kal emelkedett a halálos kimenetelű gyalogos gázolások száma az Egyesült Államokban és 2019-ben már 6205-en vesztették így életüket. Ehhez jön még további 76.000 eset ahol halál nem, de személyi sérülés bekövetkezett – derül ki a szervezet sajtóközleményéből. Jessica Cicchino, az IIHS kutatási részlegének vezetője személyesen jegyzi azt a vizsgálatot, amelynek keretében 1500 balesetet vizsgáltak meg az elmúlt négy évből, hogy kiderítsék mennyiben segítenek a hasonló esetek elkerülésében az automatikus vészfék rendszerek (AEB). Az adatok elemzésekor mindig ugyanannak a típusnak az AEB-vel és AEB nélkül gyártott változatát vették alapul. Az eredmények elsőre nem tűnnek rossznak, de amikor közelebbről szemügyre vették azt a 650 esetet, ahol minden részletet, többek között a napszakot is feljegyezték, aggasztó tendenciára lettek figyelmesek. Bár az AEB rendszerek az esetek 27 százalékában megelőzték a gyalogosgázolást, vagy csökkentették annak súlyosságát, és 30%-ban esett a sérüléssel járó balesetek száma is, az eredmények drámaian visszaestek, ha csak az este, kivilágítatlan útszakaszokon történt esetekre szűrtek. Hasonlóan ha 80 km/h felett volt az útszakaszon a sebességhatár, vagy az autó éppen kanyarodott, nem láttak érdemi csökkenést az esetszámban. Az adatokból kiolvasott következtetéseket próbára is tették, ezért leteszteltek nyolc, 2019-2021 között gyártott modern, AEB-vel szerelt autót éjszakai körülmények között is. (A jelenleg rendszeresített automata vészfék teszt nappali fényviszonyok között történik.) A tesztsorozat abban is segített, hogy tökéletesítsék a hamarosan bevezetésre kerülő új biztonsági kritériumok paramétereit. Forrás: IIHS A fenti eredményeken azt látjuk, hogy mennyivel csökkent a jármű sebessége nappali (sárga), valamint távolsági fényszóróval (világos szürke) és tompított fényszóróval (sötét szürke) megvilágított éjszakai körülmények között. A vizsgálatokhoz úgy válogatták össze a típusokat hogy legyen közöttük olyan, amelyik csak radart, radart és kamerát, több kamerát, illetve csak kamerát használ az AEB rendszerében, és ugyanígy voltak olyan modellek amelyek korábban kiváló, vagy pocsék értékelést kaptak a fényszóróik teljesítményére. Az eredmények azt mutatták, hogy szinte mindegyik jármű rendszerének teljesítménye visszaesett éjszaka – ez alól kivétel csak a tisztán radaron alapuló AEB-t használó VW Taos volt, azonban ez a modell már eleve a leggyengébb eredményeket produkálta még nappal is. A jövőben a típusoknak át kell menniük majd egy éjszakai teszten is ahhoz, hogy a szervezet ajánlását, a Top Safety Pick, vagy Top Safety Pick+ minősítést megkaphassák. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!