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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Átvertek minket az elektromos buszokkal?

Az elektromobilitás egyik legnagyobb hazai szkeptikusa az akadémikus Hanula Barna, akit talán már be sem kell mutatnunk, de nem is a 21. században élnénk, ha nem találnánk végtelen mennyiségű YouTube tartalmat is a témában. Egy másik hazánkfia, az Adam Something nevű youtuber, aki nagyobb nézőközönséget megcélozva angol nyelven készíti videóit, nemrégiben az elektromos buszokról rántotta le a leplet. A videójának címe egyszerre provokatív és frappánsan egyszerű: „Az elektromos busz egy átverés”, egyik legfőbb erénye pedig, hogy mindössze kilenc percben képes levezetni, miért is rossz ötlet elektromos buszokat használni, így legalább azzal nem vádolható, hogy túl hosszan rabolja a nézők idejét.

A 680 ezer megtekintést elért videóra az EEVblog, egy villamosmérnöki kérdésekre szakosodott ausztrál csatorna készített válaszvideót, amelyben a házigazda 30 percen keresztül vitatja Adam Something állításait. Nézzük meg a legfontosabb érveket pro és kontra.

Adam: az elektromos busz – néhány kivételes helyzetet leszámítva – rossz ötlet, vannak jobb alternatívák, ezért nem ebbe az irányba kellene mennünk.
EEVblog: számos privát cég használ elektromos buszokat, ami arra utal, hogy mégsem olyan rossz az ötlet, és tetszik, vagy sem, de a világ bizony ebbe az irányba tart. Kínában hetente ezrével állnak forgalomba az új elektromos buszok, és más országokban is dinamikusan nő a számuk.

Adam: a buszok többnyire városban közlekednek állandó útvonalakon, ahol felsővezetékeket építhetünk ki a trolibuszok számára. A vezetékeket alig lehet észrevenni, így nem csúfítják el a városképet.
EVVblog: a vezetékek kiépítése sok évnyi tervezést, és engedélyeztetést igényel, a kivitelezés magas költségekkel jár, és általában nem is egyszerű feladat, különösen a nagyobb csomópontok esetében. Gondot jelent a vezetékhálózat karbantartása, vagy az útlezárások miatti terelések megoldása. Ehhez képest az elektromos buszok üzemeltetése gyerekjáték. És bár igaz, hogy a vezetékek látványát meg lehet szokni, csak kérdés, hogy érdemes-e? Ha megkérdezzük az embereket, hogy mindenhol oszlopokat és vezetékeket szeretnének- e látni, vajon mit válaszolnának?

Adam: az akkumulátorok rendszeresen kigyulladnak, az elektromos buszokban még az autókénál is nagyobb akkumulátor van, és a nagyobb akkumulátor nagyobb tüzet jelent.
EVVblog: a dízel buszok is gyakran kigyulladnak, és ironikus módon a legtöbbször az akkumulátor miatt, mert hát azokban is van akkumulátor.

Az elektromos buszok számának alakulása az EU-ban. Forrás: eafo.eu

Adam: az akkumulátorok előállítása szennyező, a bányászat sokszor rabszolgamunkával történik.
EEVblog: a valódi megoldást ezeknek a problémáknak a felszámolása jelenti, hiszen akkumulátorokra nem csak a buszoknak van szükségük.

Adam: az elektromos buszok kétszer annyiba kerülnek, mint a dízeles változataik. Egy korlátozott forrásokkal rendelkező fejlődő világbeli városnak jobban megéri dízel buszokat venni, mert ugyanannyi pénzből kétszer annyi járművet tudnak vásárolni. Igaz ugyan, hogy az elektromos buszok üzemeltetése olcsóbb, de feleannyi busszal kevesebb utast tudnak kiszolgálni, több lesz az autó az utakon, ezért az elektromos buszok társadalmi-gazdasági hatásai összességében rosszabbak lesznek.
EVVblog: a fejlődő világ nagyvárosairól általában elmondható, hogy nagy problémát jelent a légszennyezettség, ezért nem volna szerencsés a dízel buszok irányába elmenni, és Delhi vagy Kalkutta kaotikus utcai forgatagában a trolibuszok alkalmazása sem túlzottan életszerű. Adam Something semmiféle számítással nem támasztotta alá az elektromos buszok vásárlásából eredő gazdasági hátrányokat, miközben a magáncégek világszerte egyre több elektromos buszt vásárolnak az alacsonyabb működtetési költségek miatt. Túlságosan leegyszerűsítő az a megközelítés is, amely csak egy fix összegből történő vásárlással számol, hiszen a finanszírozásnak számtalan más módja is van, és általában nem készpénzből szoktak buszokat vásárolni. Ilyen esetekre szolgál például a lízing, aminek a magasabb havi díját ellensúlyozhatja az alacsonyabb üzemeltetési költség.

Adam: a flexibilitási problémákat önjáró trolibuszokkal kell megoldani. Ezek olyan trolik, amelyek behúzható áramszedővel és kis méretű akkumulátorral rendelkeznek, így képesek olyan rövidebb szakaszokon is járni, ahol nem lehetett kiépíteni a felsővezetéket, vagy ki tudják kerülni a balesetek miatti útlezárásokat.
EVVblog: tehát mégis tegyünk a trolikba tűzveszélyes, szennyező, és gyermekmunkával készült akkumulátorokat, mert ha ezek az akkumulátorok kicsik, akkor ez már nem is olyan nagy probléma? Akkor már miért ne tennénk beléjük nagyobb akkumulátorokat? A buszok rendszeresen szoktak várakozni hosszabb rövidebb ideig, a várakozóhelyeken kiépíteni a töltési infrastruktúrát sokkal egyszerűbb (és kevésbé látképromboló), mint mindenhova vezetékeket tenni.

Abban az EVVblog házigazdája is egyetért az eredeti videóval, hogy az elővárosi vonatoknak, a villamosoknak, a troliknak és az elektromos buszoknak egyaránt megvan a maguk helye egy nagyváros tömegközlekedésének hálózatában, az ideális arányokat azonban már másként látja, és sokkal nagyobb jövőt jósol az elektromos buszok számára. Különösen, ha azzal is számolunk, hogy az akkumulátorok árának csökkenésével a buszok beszerzési ára is csökkenni fog. Akkor pedig már végkép nehéz lesz a dízel mellett érvelni.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.