A Toyota most már tényleg csak trollkodik

Nem nagyon tudjuk máshogy értelmezni a következő hírt, mint, hogy a Toyotánál vagy valaki véletlenül előre hozta az április elsejére bekészített vicceskedő sajtóanyagot, vagy átmentek a nettó trollkodásba az elektromobilitás kapcsán.

Pénzbe kerül, és rosszabb lesz tőle az autó

A japán gyártó egy friss szabadalma arról árulkodik, hogy arra készülnek, a manuális váltót szimulálják villanyautóikban is. A BZforums által felfedezett és az amerikai szabadalmi hivatalhoz benyújtott anyagok szerint a rendszer lényege, hogy egy kamu sebváltót szereljenek autóikba, amihez egy kamu kuplungpedál is jár. Bár a villanyautó továbbra is csak egy sebességi fokozattal rendelkezik majd, az elektronika azt fogja szimulálni, mintha egy kézi váltót használnánk. Alacsonyabb – virtuális – sebességi fokozatban rengeteg nyomatékot kapunk, hatodikban pedig magasabb végsebességet érhetünk majd el, de kevésbé gyorsul a kocsi. Vezetés közben, egy belsőégésű motoros autóhoz hasonlóan, végig kell majd mennünk a hat fokozaton, hogy a kívánt sebességre gyorsuljunk. A szabadalomhoz mellékelt illusztráción jól látszik, hogy a villanymotor folytonos teljesítménygörbéjét a vezérlés szándékosan elrontja majd, hogy a váltásokkal magasabb fokozatba kelljen lépni.

Ha nem váltasz, esik a teljesítmény. Ilyen az evolúció visszafelé. Forrás: Toyota/USPO

A realizmus fokozása érdekében a – kamu – kuplungpedálba beszerelnek egy rezegtetőt is, így a sofőrnek olyan érzése támad, mintha egy benzinmotor kuplungjához érve ténylegesen szétkapcsolná a motort a kerekektől, de hasonlóan a váltó is ellenállást tanúsít majd, ha a kuplung kinyomása nélkül próbálnánk használni. A pedál „keménysége” kívánság szerint lesz állítható a menüben, az autó kijelzője pedig egy szimulált fordulatszámmérőt is megjelenít majd. Ha túl alacsony virtuális fordulatszámon váltunk, akkor a rendszer még a belsőégésű motor lefulladását, döcögését is szimulálja majd.

A kamu-váltó terve nagy vonalakban. Forrás: Toyota/USPO

Elődök

Bár nem sokan próbálkoznak meg vele, sőt, igazából a Porsche Taycan/Audi e-tron GT testvéreken kívül nagyon nem is jut most eszembe olyan sorozatgyártású autó, amiben ezzel a megoldással élnének, de legalább elméleti szinten lehet értelmet látni abban, hogy valaki váltót rak egy elektromos autóba. Amit a Tesla a Model S Plaid esetén a rendkívül magas fordulatszámra képes szénszálba csomagolt villanymotorral oldott meg, azt a VW Csoport mérnökei egy kétsebességes váltóval hozták össze, a cél pedig mindkét esetben az volt, hogy magasabb sebességnél is jól húzzon még a kocsi. Alapvetően azonban, ha csak nem egy izomautót építünk, a villanyautók, köszönik szépen, remekül megvannak váltó nélkül is, így egy alkatrésszel kevesebb mehet tönkre, és súlyt, valamint költséget is lehet spórolni.

Audi e-tron GT

Van egy másik irány is a villanyautóknál, ami kifejezetten a benzinmotorok szerelmeseinek szeretné megkönnyíteni a váltást, ez pedig a motorhang-generátor használta. Jó példa erre a BMW villanyautó kínálata, ahol a sportos márka szerelmesei egy kellemesen duruzsoló, vagy éppen veszettül bőgő benzinmotor hangját varázsolhatják az utastérbe, így amikor beletaposnak, olyan, mintha egy V8-as akarná szétszedni az aszfaltot. Én személy szerint nem látom ennek sok értelmét, de ha valakinek ez szimpatikus, miért ne? Ez nem több, mint pár sor extra kód az autó hangrendszerében, illetve egy kis mérnöki munka, hogy a hanghatás tökéletesen szinkronban legyen a teljesítmény növekedésével, a gázpedál állásával. Senkinek nem fáj, és ki lehet kapcsolni.

A Toyotánál viszont úgy döntöttek, hogy ha már egyszer rákényszerültek, hogy elektromos autókat gyártsanak, akkor megalkotják a villanyautózás történetének eddigi legértelmetlenebb fejlesztését.

Olyan ez, mintha egy Netflix film vagy sorozatepizód megtekintése után addig nem tudnánk a következő tartalomra ugrani, amíg egy kamu szimulátor el nem játszaná, hogy visszatekerte a VHS kazettát.

Természetesen egy szabadalom nem feltétlenül kerül sorozatgyártásba, ha pedig ez be is következne, senkinek nem nyomnak fegyvert a fejéhez, hogy ilyen autót vegyen. A vásárló eldöntheti majd, kell-e ez neki. Mégis, nem árt észben tartani, hogy a szimulált motorhanggal ellentétben ez a fejlesztés több teljesen felesleges alkatrészt, súlyt és költséget generál az autó gyártásánál, ráadásul a váltónak álcázott joystick még a villanyautókban megszokott extra tárolórekeszektől is elveszi a helyet.

Lehet csak egy lépésre vagyunk a szimulált kipufogógázoktól? Végül is biztosan van, akinek a benzingőz illata hiányzik.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.