PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Giga Berlin sajtótájékoztató: monumentális munka volt

elektromos autó

Péntek délután sajtótájékoztatót tartottak Potsdamban, ahol Brandenburg tartomány vezetői és hivatalnokai, illetve Grünheide városának polgármestere immár hivatalosan is bejelentette: elkészült a Tesla német gyárának engedélye, és azt át is adták az autógyártónak.

Ha minden jól megy, akár már két-három hét múlva megindulhat a gyártás.

Bűnbakkeresés nélkül

Azután, hogy Kínában rekord gyorsasággal, gyakorlatilag egy év alatt épült meg a Tesla gyára, kétkedve fogadta a világ a tervet, hogy Berlinben ez másfél év alatt sikerülhet. Nem is sikerült, de erről csak részben tehet a német bürokrácia. A projekttel kapcsolatos egyik legnagyobb félreértés valószínűleg a bűnbakkeresés.

Egyesek szerint a Tesla hibája, hogy az elmúlt két év során háromszor is módosítottak a terveken, ezzel szinte teljesen újraindítva az eljárást, azonban aki így vélekedik, nem veszi figyelembe, hogy ez nem bug hanem feature, azaz nem hiba, hanem a startup sebesség velejárója. A Tesla versenyelőnye az agilitása. Ez persze részben kényszer is, hiszen egyszerűen nem érnek rá 5 évig tervezni és építeni egy gyárat, és hagyni, hogy amíg ők szállítási költséget és vámot fizetnek az EU-ba importált autóikra, addig a versenytársaik – akik helyben gyártanak -felzárkózzanak. Párhuzamosan zajlik az autók, az akkuk, és az ezekhez szükséges gyártástechnológia fejlesztése, ennek pedig természetesen kihatása van a gyárépületekre is. Gyakorlatilag repülés közben szerelik össze a repülőgépet.

Ahhoz, hogy egy ilyen high-tech cég megőrizze a versenyelőnyét, rendkívül gyorsan kell fejleszteniük, illetve gyártásba küldeniük a termékeiket – ezt már nem én mondom, hanem Dietmar Woidke, Brandenburg tartomány miniszterelnöke, aki pontosan érti miért követelt ilyen agresszív tempót az autógyártó, és ezt el is nevezte Tesla sebességnek.

Dietmar Woidke, Brandenburg miniszterelnöke. Forrás: Az RBB24 élő közvetítése.

A másik oldalon viszont az illetékes hatóságok sem kekeckedésből húzták az eljárást. Sőt, ahogy a sajtótájékoztatón nem győzték hangsúlyozni, a két év és két hónap, ami az első engedélykérelem beadásától a pénteki napig vezetett, gyakorlatilag hallatlan Németországban egy ekkora beruházásnál. A jogszabályok azonban kötik az ő kezüket is, és ezeket mind be kellett tartani, hogy jogilag se legyen támadható az engedély. A lehetőségekhez képest mindent meg is tettek az illetékesek, hogy gördülékenyen menjen a munka, hiszen 19 különálló előzetes engedélyt bíráltak el és hagytak jóvá, hogy amíg az eljárás folyik, gyakorlatilag felépülhessen a gyár.

Ne felejtsük el: normál esetben most történhetne csak az első kapavágás.

Az illetékesek azonban elismerték, hogy sokat tanultak ebből a projektből és az már biztos, hogy jelentős lépéseket kell tenni a digitalizáció terén, hogy ne kellejen több ezer, vagy tízezer oldalakat nyomtatgatni és papír alapon küldözgetni. A tanulságok levonása egészen magas szintig jut el, ugyanis a szövetségi koalíciós kormány programjába is beépülnek majd a javaslatok.

Monumentális feladat

Amikor 2019. november 12-én Elon Musk Berlinben bejelentette, hogy a Brandenburg tartományban, Berlin közelében található Grünheide településén építi fel első európai gyárát, már több érintett német hivatal megannyi alkalmazottja tudott a döntésről. Még külön kódneve is volt a projektnek, de senki nem szivárogatott ki semmit, amit most újfent megköszöntek a politikusok a munkatársaknak. A procedúra lefolytatásához 15 regionális ügynökségnek és hivatalnak kellett együttműködnie, és szinte azonnal megalakították a Tesla Task Force , azaz Tesla Akciócsoport nevű közös csapatot, aminek az volt a feladata, hogy az érintett szervek folyamatosan kommunikáljanak egymással, és gördülékenyen menjen a munka.

A  két éves eljárás során mintegy 23.700 oldalnyi szakértői anyag készült az 536 oldalas engedély egyes pontjainak indokolására és támogatására, amely most 66 irattartóba rendezve képezi a jóváhagyás mellékletét.

Az építési engedélyből 80 oldal több mint 400 járulékos határozatot tartalmaz, de csak maga a döntés indoklása is körülbelül 400 oldalas. 113 pont szól a levegőminőség követelményeiről és további 22 csak azt ecsetelei, hogy ezeket hogyan kell majd mérni. 96 pont foglalkozik a vízügyi kérdésekkel, így a vízvédelmi terület megóvásával, a szennyvízkezeléssel, valamint a talajvíz minőségének folyamatos mérésével. A három lakossági betekintés alkalmával több mint 1200 beadványt kellett megvizsgálniuk és megválaszolniuk. 

Két év alatt Németország harmadik legnagyobb autógyárát építették fel Grünhedie mellett, a termelés megkezdésig azonban még van némi feladat – a labda most a Tesla térfelén pattog.

Axel Vogel, Brandenburg környezetvédelmi minisztere. Forrás: Az RBB24 élő közvetítése.

Mi kell az induláshoz?

Az építés engedély megszületett tehát, de még hátra van pár teendő.

A Teslának most igazolnia kell, hogy a gyár megfelel a vállalásoknak és az engedélyben foglaltaknak. Így például dokumentálni kell, hogy telepítésre kerültek a levegő minőségét ellenőrző berendezések, az üzem és a munka biztonságát garantáló eszközök, a felhasznált alapanyagok megfelelnek a minősítéseknek, és kidolgozásra kerültek a vészhelyzeti eljárások. Ha ezekről meggyőződtek a hivatalok, akkor indulhat a gyártás. Azt is elmondták, hogy a Tesla erre saját magának két hetet adott.

Újságírói kérdésre válaszul elhangzott, hogy az engedélyeztetési eljárás egyik fő szempontja az volt, hogy jogilag kikezdhetetlenek legyenek az engedélyek, azok minden hatályos jogszabálynak megfeleljenek. Ezzel együtt bárki benyújthat kifogást az engedély ellen, de annak nincs halasztó hatása az életbelépésére.

Lesz víz?

A sajtó részéről másik kérdés a vízügyi vita volt, amelyet éppen a sajtótájékoztató idején kezdett tárgyalni az illetékes bíróság. A jelenlévők ekkor még a bíró döntését nem tudhatták, mivel az csak péntek este született meg, de a kérdés még ennek ismeretében is nyitott maradt. A pert indító környezetvédők azzal érveltek, hogy a hatóság hibát vétett, amikor 2020-ban úgy adott engedélyt a helyi vízműnek a kitermelés bővítésre, hogy mellőzte a lakossági betekintést. Ezzel a bíró egyetértett, de döntésével nem lettünk sokkal okosabbak:

A bíróság kimondta, hogy valóban eljárási hiba volt a nyilvános betekintés mellőzése, ezért az engedély jogellenes és végrehajthatatlan, a betekintést pótolni kell. Ugyanakkor a döntés nem helyezte hatályon kívül az engedélyt, csak kvázi felfüggesztette annak végrehajtását, amig a hibát nem orvosolják.

Évtizedek múlva is

A helyi politikusok nem győzték a Tesla beruházásának hatását magasztalni. A tartomány miniszterelnöke szerint egyenesen fordulópont ez Brandenburg történetében, hiszen mostantól már nem csak a nyugat termelőüzemei vannak a régi kelet-német területen, hanem a Teslával egy teljesen új iparág telepedik le és hozza a beszállítóit. Szerinte még évek, évtizedek múlva is úgy fognak beszélni erről az emberek, hogy voltak a Tesla előtti és utáni idők. 

Grünheide városának polgármestere egy lottónyereményhez hasonlította a beruházást. Mint elmondta, rengeteg fiatalt csábított a városba a munkalehetőség és ez magával hozza majd az óvodák, iskolák fejlesztését is. Már most sokkal sűrűbb lett a vonatközlekedés, amiből minden helyi lakos profitál. A városban egyébként már kiképezték az első szakközépiskolásokat is a Tesla részére – a német iparban nagy hagyománya van annak, hogy a diákokat gyakorlatra nagy iparcégekhez küldik, akik azután sokszor már főállásban is ezeknél a vállalatoknál helyezkednek el.

Az engedély és a támogató tanulmányok. Forrás: Brandenburg környezetvédelmi minisztériuma.

A kiadott nyilatkozatokban szó van a Tesla által vállalt erdősítési programról is. A Giga Berlin 312 hektáros területéből eddigi 164 lett megtisztítva, amiért cserébe két fázisban kell a Teslának a kivágott fák többszörösét pótolnia. Az első program kertében 2022 végéig kell 312 hektáron a korábbinál változatosabb, gazdagabb növényvilágot létrehozni, és ez a program már 97%-ban teljesült is. A második fázis 2025 végén ér véget, addigra további 318 hektárnyi erdőt fog a Tesla finanszírozni. Az elmúlt két évben egyébként 90 madár fészkét telepítették át, 66 denevérdobozt helyeztek ki, és alternatív élőhelyeket hoztak létre két hüllőfajnak is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.