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 A villany meghajtás nem új a hajózásban, de a leggyakoribb megoldás, hogy a villanymotorokat dízel generátorok hajtják. Most viszont egy teljesen elektromos, akkumulátorokkal működtetett hajót adtak át Kínában, amelynek gyomrába 100 jobbfajta villanyautó aksijával megegyező mennyiségű cellát raktak. A hatótáv 100 km de ez a célnak megfelel – a Budapest-Esztergom hajóúthoz még ennyi sem kellene, 66 km is elég. Forrás: CCTV+ Szépen, nyugiban Aki már hajózott a Balatonon vagy a Dunán dízel meghajtású komppal, vagy sétahajóval, az biztosan tudja, hogy milyen kellemes a nyitott fedélzet egy szép tavaszi, vagy nyári napon, de valószínűleg azzal is egyetért, hogy szívesen meglett volna a dízelmotor zaja és füstje nélkül is. Forrás: CCTV+ A Skandináv országokból már jelentkeztünk hírekkel elektromos kompok kapcsán, hiszen bár a jelenlegi akkutechnológia még nem teszi lehetővé a több ezer kilométeres elektromos vízi utakat, de ahhoz hogy két part között ingázzon a hajó oda-vissza nem is kell végtelen sok aksi, ráadásul a 20 perces be és kiszállás alatt is simán tölthet a hajó. Most Kínában ismét kitolták a határokat és egy olyan folyami hajót bocsátottak vízre, ami nem csak egy folyó két partja között tud ingázni, hanem akár 1300 utast tud elszállítani 100 kilométer távolságra. A sétahajózásra használt jármű 100 méter hosszú, 16,2 méter széles, és egy 7500 kWh kapacitású akkumulátorral szerelték fel. A Jangce folyón közlekedő Jangce Folyó Három Szurdok Gát 1 nevű személyszállítót 23,66 millió dollárból fejlesztették ki, és tényleg teljesen zéró kibocsátású, ugyanis a kikötőben a névadó vízerőmű energiájával töltik fel. Januárban történt meg az első sikeres próbaút, bár ekkor még nem volt teljesen felszerelve a jármű, az utasok kényelmét szolgáló berendezések csak a tesztek után kerültek bele. Forrás: CCTV+ Forrás: CCTV+ Forrás: CCTV+ A hivatalos számítások szerint a hatótáv 530 tonna dízelolaj elégetését teszi szükségtelenné, és évente 1660 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Az Electrek által talált promóciós videó alá sajnos zenét kevertek, pedig kíváncsiak lettünk volna a a villanyhajó hangjára. Valami azt súgja, csendesebb, mint a dízel. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!