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
auto

Esőben magától lassít a Tesla – nekem ez új

villanyautózás a gyakorlatban

Bármennyire is szeretem a kocsimat, van egy igen bosszantó tulajdonsága. A Tesla a mai napig gyorsan avuló térképadatok alapján tudja csak a sebességhatárokat, nem a kamera ismeri fel a táblákat, így résen kell lenni, mert az Autopilot használata mellett sokszor indokolatlanul lelassít egy nem létező sebességkorlát miatt. A (téves) sebességhatárok átlépést csak osztott pályás úton, autópályán engedi a rendszer, így már kialakult rá a technikám, hogy ilyenkor hogyan lehet a gázpedál finom nyomva tartásával folyamatosan a megfelelő sebességre késztetni az autót, ha nem szeretnék 40-nel menni egy országúton. De azért, na. Most már tényleg jöhetne erre valami frissítés, Mr. Musk!

Tudva, hogy mennyire el van maradva az autónak ez a rendszere, abszolút nem számítottam rá, hogy pont ezen a téren találkozok egy kellemes meglepetéssel.

Ezt eddig nem vettem észre

Az M7 Székesfehérvár és Budapest közötti szakaszán több helyen is van olyan 100 km/h-s sebességkorlátozó tábla, amely csak esős időben érvényes. Ezeket már jól ismerem, és ha esik, visszaveszek a tempóból, mert valószínűleg az autópálya mérnökök tudnak ott valami vízátfolyásról, vagy veszélyesebb kanyarról, ahol a 130 túl nagy tempó. Az viszont eddig nem tűnt fel, hogy az Autopilot magától kezdett volna valamit ezzel a kiegészítő táblával.

A minap Budapest felé tartottam, és keményen esett az eső, az automata ablaktörlő veszettül dolgozott. Épp a szokásos 100-as részhez értem, ahol legnagyobb meglepetésemre az autó magától lassítani kezdett, pedig nem volt előttünk senki. Ekkor tűnt fel, hogy a képernyőn új ikon jelent meg.

A hagyományos 130-as sebességhatár piktogramjában a piros karika szürkére váltott, és megjelent alatta a 100-as jelzés, mégpedig egy esőcseppel kiegészítve. Az autó ugyanígy viselkedett a következő százas zónában is, hazafelé pedig, amikor már nem esett az eső, figyelmen kívül hagyta ezeket a speciális táblákat.

Az internetet kutatva úgy tűnik, hogy nagyjából 2019 derekán írtak erről a szolgáltatásról először, de lehet, hogy ezt később kikapcsolták, mivel tavaly júniusban újdonságként tálalták a weboldalak. Én eddig nem találkoztam ezzel a gyakorlatban, de elég hasznos biztonsági szolgáltatásnak tűnik.

Várom a kommenteket, én vagyok-e még csak nagyon (Tesla) újszülött, vagy másnak is újdonság-e ez?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.