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
auto

Több ezer liter gázolajat spórolhat meg a napelemes hűtőkocsi

elektromos teherautó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjMiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXYzJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMy9raWEtZXYzLTYwMHg1MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAzL2tpYS1ldjMtMTMwMHg2MDAtMDMyNS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Sokszor halljuk ismerősöktől, baráti körből, hogy milyen jó lenne napelemeket tenni a villanyautók tetejére, hogy annak segítségével örökké teljesen zéró kibocsátással lehessen közlekedni. Még olyan autógyártó is akad, amelyiknél extraként rendelhető a tetőbe integrált PV panel egyes típusokhoz. Azonban a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy ez legfeljebb hozzájárulni tud a fedélzeti elektronika működtetéséhez, az autó hajtásához azonban nagyságrendet kellene ugrani a megtermelt energia mennyiségében. Egy személyautó szabad felülete egyszerűen túl kicsi ehhez, ráadásul a napelemek extra súlya negatívan befolyásolhatja a fogyasztást.

De ez nem azt jelenti, hogy a kerekeken guruló napelemes energiatermelésnek sehol nincs jövője.

Több mint zöld marketing

A Sono Motors egy német startup, amely járművekbe integrált napelemek fejlesztésével foglalkozik. Céljuk, hogy ezek az eszközök olyan könnyűek és hatékonyak legyenek, hogy érezhetően hozzájáruljanak a villanyautók hatótávjának növeléséhez. Bár természetesen sok sikert kívánunk nekik, a személyautók kapcsán a fent említett okokból szkeptikusak vagyunk. Egy most bejelentett új projektjük ellenben rendkívül ígéretesnek hangzik.

A Sono már eddig is foglalkozott buszok és teherautók napelemes kiegészítésével, azonban most a CHEREAU nevű francia trélergyártóval közösen azt tervezik, hogy fagyasztott árut szállító hűtőkamionokhoz gyártanak majd olyan vontatmányt, amelynek energiaigényét nagyrészt az arra telepített napelemek termelik meg.

A számítások szerint a 9,8 kW csúcsteljesítményű integrált napelemes rendszer elméletileg akár évi 8475 liter üzemanyagot is megspórolhat, de ennél reálisabban számolva, átlagos körülmények között 3416 liter gázolajjal fogyhat miatta kevesebb kamiononként. Mellékesen ez 9 tonnával csökkenti a tehergépjármű éves lokális CO2-kibocsátását.

Ehhez a teljesítményhez közel 60 négyzetméternyi napelemet integrálnak majd a jármű dobozának tetejébe és oldalába.

A prototípust az őszi IAA-an, a szeptember végén megrendezendő hannoveri autókiállításon fogják bemutatni, majd hét hónapon át tartó franciaországi teszt következik, hogy validálják a fenti számításokat. Ha igaznak bizonyulnak az adatok, akkor akár 80%-os energiamegtakarítás is elérhető lesz a hagyományos kamionokkal szemben, ahol a dízelmotor termeli meg a hűtéshez szükséges energiát is. A megoldás természetesen elektromos kamionoknál is működhet, így a jármű aksijainak kapacitásából több jut a hatótávra.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.