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 A Reuters híre szerint a Tesla hamarosan csökkenti a sanghaji gyár műszakjainak termelési idejét ami a termelés 20%-os visszavágását eredményezi. Az autógyártó novemberben rekord számú, 100 ezer sanghaji villanyautót szállított le, de az új hírek számos találgatásra adnak okot a kereslet alakulása kapcsán. Bizonytalan időszak Az év vége egyszerre hozott rekord számokat és sok bizonytalanságot is a kínai piacon. A dolgok jelenlegi állása szerint december végén kifut a villanyautók vásárláshoz adott állami – és lokális, sanghaji – támogatás is, jövőre pedig csak az áfamentességük marad meg. Emiatt sokan előrehozták a vásárlást, és az autógyártók sorozatos rekord eladásokról számoltak be. A Teslánál 101.291 helyi gyártású autó fogyott novemberben, ami új rekordnak számít, és tavaly novemberhez képest 40%-os, az előző hónaphoz, októberhez viszonyítva pedig 90%-os a növekedés. Ebben egyébként benne van az export is, így azt majd csak pár nap múlva tudjuk meg, hogy mennyi volt a helyi piac felvevőképessége. Csakhogy a friss hírek arról szólnak, hogy decemberben, amikor leginkább a helyi, kínai piacra termelnek, csökkeni fog a termelés, mégpedig annak ellenére, hogy a vállalat korábban már 9%-kal mérsékelte árait. Elemzők szerint a kínai gazdaság lassulása, az újabb COVID lezárások, valamint az azokat kísérő atrocitások miatt óvatosabbak a kínai fogyasztók – de, tesszük hozzá, hogy ez teljesen megmagyarázza-e a Tesla állítólagos termeléscsökkentését, az majd csak utólag derül ki, amikor decemberi eladásaikat valamikor január elején-közepén össze tudjuk hasonlítani a többi autógyártó számainak változásával. A közelmúltban mi is beszámoltuk róla, hogy mind a BMW, mind a Mercedes-Benz komoly árcsökkentést hajtott végre Kínában. Az autógyártó kínai leányvállalata hamisnak nevezte a hírügynökség értesülését, tagadják, hogy csökkentenék a termelést. Kitekintő Az Egyesült Államokban ellenkező irányból érkeznek a problémák. Ott nem az év végén érnek véget a kedvezmények, hanem, ha minden igaz január 1-től lesznek újra jogosultak a Tesla és a GM vásárlói, hogy igénybe vegyék a villanyautós támogatást. A két márka már pár éve elérte a korábbi 200 ezres gyártási limitet a támogatás kapcsán, azonban most az IRA szabályozással ez a korlát megszűnik. Emiatt viszont valószínű, hogy sokan halasztják el rendelésüket a jövő év elejéig, ami negatívan befolyásolhatja a vállalat év végi eladási terveit. Európában a negyedik negyedév első két hónapjában egyelőre kétszer annyi autót adott el az autógyártó, mint tavaly ilyenkor, és háromszor annyit, mint az előző negyedév hasonló időszakában. Ezzel együtt a kínai piac lassulását, vagy esetleg a Tesla iránti kereslet csökkenését biztosan megérzi majd a gyártó, így kérdéses, szükség lesz-e majd további árcsökkentésekre. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!