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
auto

Visszavesz a termelésből a Tesla?

üzlet
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

A Reuters híre szerint a Tesla hamarosan csökkenti a sanghaji gyár műszakjainak termelési idejét ami a termelés 20%-os visszavágását eredményezi.

Az autógyártó novemberben rekord számú, 100 ezer sanghaji villanyautót szállított le, de az új hírek számos találgatásra adnak okot a kereslet alakulása kapcsán.

Bizonytalan időszak

Az év vége egyszerre hozott rekord számokat és sok bizonytalanságot is a kínai piacon. A dolgok jelenlegi állása szerint december végén kifut a villanyautók vásárláshoz adott állami – és lokális, sanghaji – támogatás is, jövőre pedig csak az áfamentességük marad meg. Emiatt sokan előrehozták a vásárlást, és az autógyártók sorozatos rekord eladásokról számoltak be.

A Teslánál 101.291 helyi gyártású autó fogyott novemberben, ami új rekordnak számít, és tavaly novemberhez képest 40%-os, az előző hónaphoz, októberhez viszonyítva pedig 90%-os a növekedés. Ebben egyébként benne van az export is, így azt majd csak pár nap múlva tudjuk meg, hogy mennyi volt a helyi piac felvevőképessége. Csakhogy a friss hírek arról szólnak, hogy decemberben, amikor leginkább a helyi, kínai piacra termelnek, csökkeni fog a termelés, mégpedig annak ellenére, hogy a vállalat korábban már 9%-kal mérsékelte árait.

Elemzők szerint a kínai gazdaság lassulása, az újabb COVID lezárások, valamint az azokat kísérő atrocitások miatt óvatosabbak a kínai fogyasztók – de, tesszük hozzá, hogy ez teljesen megmagyarázza-e a Tesla állítólagos termeléscsökkentését, az majd csak utólag derül ki, amikor decemberi eladásaikat valamikor január elején-közepén össze tudjuk hasonlítani a többi autógyártó számainak változásával. A közelmúltban mi is beszámoltuk róla, hogy mind a BMW, mind a Mercedes-Benz komoly árcsökkentést hajtott végre Kínában.

Az autógyártó kínai leányvállalata hamisnak nevezte a hírügynökség értesülését, tagadják, hogy csökkentenék a termelést.

Kitekintő

Az Egyesült Államokban ellenkező irányból érkeznek a problémák. Ott nem az év végén érnek véget a kedvezmények, hanem, ha minden igaz január 1-től lesznek újra jogosultak a Tesla és a GM vásárlói, hogy igénybe vegyék a villanyautós támogatást. A két márka már pár éve elérte a korábbi 200 ezres gyártási limitet a támogatás kapcsán, azonban most az IRA szabályozással ez a korlát megszűnik. Emiatt viszont valószínű, hogy sokan halasztják el rendelésüket a jövő év elejéig, ami negatívan befolyásolhatja a vállalat év végi eladási terveit.

Európában a negyedik negyedév első két hónapjában egyelőre kétszer annyi autót adott el az autógyártó, mint tavaly ilyenkor, és háromszor annyit, mint az előző negyedév hasonló időszakában. Ezzel együtt a kínai piac lassulását, vagy esetleg a Tesla iránti kereslet csökkenését biztosan megérzi majd a gyártó, így kérdéses, szükség lesz-e majd további árcsökkentésekre.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.