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
auto

2023 januárjában elstartol az ABB FIA Formula E elektromos versenysorozat kilencedik évada, és ezzel egy jelentős technológiai ugrásnak is szemtanúi lehetünk, ugyanis a második generációs versenyautókat felváltják a könnyebb, gyorsabb, és hatékonyabb Gen3 járművek. A Jaguar TCS Racing a Porsche és a Nissan mellet az egyik első résztvevő csapatként rántotta le a leplet saját, fekete-fehér köntösbe bújtatott versenyautójáról.

Bemutatkozott a harmadik generációs Formula E versenyautó

A Jaguar I-TYPE 6 minden idők legfejlettebb és leghatékonyabb elektromos versenyautója, ami a brit márka kötelékeiben gurul az aszfaltra. Minden innováció, új fejlesztés, és tapasztalat, ami a csapatot hozzásegíti a versenypályán elért sikerekhez, egyben lehetőség is az utcai, megvásárolható modellek továbbfejlesztésére. A Jaguar ráadásul egy nagyszabású átalakulás küszöbén áll: a tervek szerint 2025-re már csak villanyautókat fog értékesíteni a vállalat.

Az I-TYPE 6 50 kilóval könnyebb és 100 kW-tal erősebb elődjénél, végsebessége pedig eléri a 320 km/h-t. Most először a Formula E történetében az autók első és hátsó hajtáslánccal is rendelkeznek, az új első hajtáslánc 250 kW-os, míg a hátsó 350 kW teljesítményű rekuperációra képes, így többé már nincs szükség hagyományos hátsó fékrendszerre.

A Formula E bajnokság hivatalos gyári csapataként a Jaguar TCS Racing saját maga tervezi hajtásláncát, amely a villanymotort, az erőátvitelt, az invertert és a hátsó felfüggesztést foglalja magában. A januárban induló új szezonban egyébként nem csak kettő, hanem összesen négy versenyautó indul el a Jaguar hajtáslánc-technológiájával, ugyanis a csapat az Envision Racing rendelkezésére bocsátja rendszerét.

A Jaguar TCS Racing számára ez lesz a harmadik szezon zsinórban, hogy ugyanazt a pilótapáros, Mitch Evanst és Sam Birdöt küldik a pályára. Mindkét versenyző egyedi, aszimmetrikus dizájnú, aranyszínű elemekkel díszített fekete-fehér autóval áll rajthoz. A Jaguar a hetedik szezonján kezdi meg hamarosan a Formula E-ben, az eddigi legsikeresebb a tavalyi volt, amikor Mitch Evans második lett az egyéni világbajnokságban.

Mitch Evans és Sam Bird

Az új évad legelső futamára 2023. január 14-én kerül sor Mexikóvárosban.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.