Elektromos robogó teszt: LVNENG LX08
A napokban írtunk a Lvneng LX06 Vespa stílusú városi robogójáról, amit az ElektroBikernek köszönhetően volt szerencsénk a cég másik robogójával együtt kipróbálni. A cél nem az volt, hogy összehasonlítsuk a robogókat, de óhatatlanul megtettük. Az LX08 megnevezés elsőre megtévesztő lehet, hiszen azt gondolhatjuk, hogy ez az LX06 továbbfejlesztett változata, vagy nagytestvére. A két motorban valóban sok közös van, mégsem testvérek, hiszen eltérő alkalmazásra szánta őket a gyártó. Amíg az LX06 egy kényelmes, mutatós szaladgálós robogó, addig az LX08 a maga nemében inkább egy strapabíró munkagép!
Külső
Az LX08 akkumulátor csomagja az ülés alatt található. A motor puszta méretei, illetve a letisztult kialakítása nem tette lehetővé, hogy a mérnökök itt bármiféle tároló helyet alakítsanak ki, így ezzel nem számolhatunk. Viszont egy mini szerszámkészletet, valamint az akkumulátorok töltőjét még éppen bele tudjuk szuszakolni a megmaradt résekbe. Hasonlóan az LX06-hoz ez a robogó is remek minőségű LED lámpákat kapott elől-hátul, amelyek jól illeszkednek a kissé lekerekített, mégis modern, szögletes dizájnba. Talán az egyetlen, ami nem ezt a stílust követi, az a két visszapillantó tükör.
A műszerfalra nem lehet panaszunk. A kijelzőnek jó a kontrasztja és a fényereje. A képe éles, a betűtípus pedig kellemes és jól olvasható. A kis képernyő élei, lekerekítései, formái tökéletesen passzolnak a motor stílusához. Az informativitásra sem lehet panaszunk. Középen nagy betűkkel látjuk az aktuális sebességünket km/h-ban. A keretes jelleg segít abban, hogy a lényeges információkra menet közben gyorsan fókuszálhassunk. Ugyanitt jelenik meg álló, rögzített helyzetben a hatalmas „P” betű, ami mutatja, hogy a motor be van ugyan kapcsolva, de nincs aktiválva. Ebben a helyzetben nyugodtan tologathatjuk, akár világítással is. Nem kell attól tartanunk, hogy a gázkar elmozdításával kiugrik a kezeink közül. Jobb oldalon, szintén keretbe foglalva látható a megválasztott üzemmód, ami 1-3 között állítható. Az akkumulátorok töltöttségi adatait bal oldalon találjuk. A két fénykép remekül mutatja, hogy a két akkumulátor tökéletesen egyszerre merül használat közben. A hatótávot is könnyen kiszámolhatjuk. A fényképek között megtett távolság pontosan 27 km, ami alatt a két akku 30%-ot merült. Ebből könnyen kiszámolható, hogy megfelelő használat és ideális körülmények között 1 km-en 1%-ot merülnek az akkuk, vagyis a gyár által megadott 80-100 km nem elrugaszkodott hatótáv. Fontos még, hogy az egyéb technikai információkat eltérő színekkel a kijelző alján, illetve a tetején jeleníti meg a tablet.
A robogón van egy fekete miniplexi, ami szélvédelmet egyáltalán nem biztosít, viszont a kijelzőt valamilyen formában védi. Segít például az árnyékolásban, hogy a nyári tűző napon is le tudjuk olvasni, illetve elképzelhető (ezt szerencsére nem tudtuk kipróbálni), hogy esőben sem hagyja bevizesedni a kijelzőt menet közben, ezzel segítve a biztonságos és gyors adatleolvasást.
Ami a kezelőszerveket illeti a kapcsolók jó minőségűek és kellő visszajelzéseket adnak akkor is, ha kesztyűben vezetünk. Bal oldalon találjuk a tompított lámpa és a fényszóró kapcsolóját, alatta a szokásos módon működő indexet, amely dicséretes módon a középső gombot benyomva semleges állásba ugrik vissza. Ez manapság nem minden motoron egyértelmű ebben a kategóriában. Ezen az oldalon látható még a dudát működtető nyomókapcsoló.
Az LX08 nem kapott elakadásjelzőt. Helyette felül találjuk a módválasztót, ami a fényképezőgépekhez nagyon hasonló, ravasszal ellátott tekerőtárcsával állítható. Ez alatt találjuk a helyzetjelző és a lámpa főkapcsolóját, valamint az indító-parkoló gomb kombinációját.
A motorra pattanva a kormány alatti részen találunk pár használatot segítő érdekességet. Bal oldalon egy nem zárható, viszonylag mély tárolót, amibe kulcs, pénztárca, telefon, vagy pár apróság belefér. A mérete miatt attól sem kell tartanunk, hogy ezeket elhagyjuk menet közben. Szintén itt találjuk az USB csatlakozót, így az itt tárolt telefont, akár tölthetjük is menet közben. Apróság, de a csatlakozót egy kis műanyag záródugóval védhetjük is a portól, vagy egyéb szennyeződésektől, amikor nem használjuk. Középen találjuk a táska, vagy szatyor akasztóját, ami lebillenthető, vagyis tulajdonképpen elrejthetjük, ha nincs szükségünk rá. Ez nem rossz ötlet, mert így biztosan nem rúgunk, vagy akadunk bele fel-leszálláskor. Jobbra a klasszikus indítókulcs, amivel a kormányzárat, vagy a menetkész állapotot („gyújtást”) választhatjuk ki.
Az LX08, akárcsak a többi Lvneng által gyártott motor elő van készítve a kétszemélyes használatra. Bár Magyarországon nem lehet így vizsgáztatni, vannak országok, ahol ez megoldható, ezért itt is megtaláljuk az utasnak szánt hátsó lábtartókat. Szerencsére ezen a robogón is behajthatóak, így azokban az országokban, ahol nincs rájuk szükség, nem lesznek útban és a motor tologatásakor nem fogunk feleslegesen beléjük akadni. Tökéletesen belesimulnak a motor külső burkolatába és menet közben erős rugó tartja őket a helyükön.
Összességében az LX08 külsőre egy nagyon szerethető robogó, pofás megjelenéssel, vagány, 12″-os fekete felnikkel és modern, letisztult dizájnnal.
Technikai paraméterek
Teljesítmény | 2 kW kefementes Bosch agymotor |
Akkumulátor | 2 db 1,404 kWh párhuzamos működéssel (18650-es lítiumion cellákból, 60 V, 23,4 Ah) |
Hatótáv | 80-100 km |
Töltési idő | 4-6 óra |
Fék | hidraulikus tárcsafék elől-hátul |
Világítás | integrált nagy fényerejű LED elől-hátul |
Kényelmi funkciók |
USB telefontöltő, táskaakasztó, három sebességfokozat, riasztó és eltolás elleni védelem |
Opcionális kiegészítők |
telefontartó, szélvédő plexi, doboztartó tálca, szállító doboz (akár színre fújva), nagy méretű delivery doboztartó futároknak |
Motor és teljesítmény
Az agymotoros robogóba a 2030 W névleges teljesítményű erőforrást a Bosch szállítja. A vezérlést a mérnökök úgy hangolták, hogy ne a végsebesség legyen nagy, hanem a dinamika és a kapaszkodóképesség. Ez azt jelenti, hogy a motornak nem kell szégyenkeznie alacsony fordulaton és egy kis emelkedőn sem. Sőt! Kifejezetten komoly odafigyelést igényel, hogy alacsony fordulaton ne cibáljuk a gázkart. Indulásnál és alacsony sebességnél a robogó olyan, mint egy kis méregzsák. A dinamikus indulás előnye, hogy a várakozó kocsisor elején a motor gyorsan megindul, így nem tartunk fel senkit, ugyanakkor rossz, kátyús úton akár még kissé zavaró is lehet, hiszen egy-egy apró pici kézmozdulatra is nagyon hirtelen reagál a motor és az azonnali nyomaték kissé hajlamos rángatni alattunk a nem túl nehéz robogót. Ami a kapaszkodóképességet illeti, a motor a Budapesten elérhető legkeményebb emelkedőkön is elboldogul. Persze ilyenkor azért erősen csökken a sebesség és a hatótáv, de ez a hagyományos, kis teljesítményű robogók esetén sincsen másképp.
Akkumulátor és töltés
A robogót gyárilag 2 akkumulátorral szállítják, amiket a motor képes párhuzamosan használni. Ennek előnye, hogy nem kell aggódnunk a városban a hatótáv miatt, valamint megállnunk sem egy esetleges cseréhez, vagy átdugáshoz. Az ülés alatt kialakított helyen az akkumulátorok pontosan illeszkednek, jól védettek és elhelyezkedésüknek köszönhetően alacsonyan tartják a súlypontot, ami segít a manőverezésben. Ahogy az elektromos motorokon megszokott, a főkapcsolót, ami gyakorlatilag egy kismegszakító, szintén az ülés alatt, jól védett helyen találjuk. Ezt téli tárolásnál, vagy az akkumulátorok kiszedésénél szükséges használni.
Az akkumulátorokat nem csak párhuzamosan használja a motor, de párhuzamosan is tölti. A gyár által megadott teljes töltési idő 4-6 óra. Ez ideálisnak tűnik a mindennapi munkához az év minden szakában. Ráadásul a töltés megkezdéséhez nem kell bajlódnunk az ülés felnyitásával sem. Az LX08 kapott egy külső becsatlakozási pontot, amit az ülés előtt a lábunk mögött találunk.
Használat
Elektromos mivolta ellenére a robogó – talán a dinamikájának köszönhetően – nem tűnik nehéznek. Az üléspozíció viszont az én magasságomhoz már nem ideális. A fotókon is jól látható, hogy a térdszög túl van a 90 fokon. A lábaim hossza miatt az ülés így viszonylag kis felületen támaszt alá, a combomat már nem éri megfelelően. Azt persze ezen a motoron is megtehetjük, hogy úgy helyezkedünk el, hogy kissé hátrébb, sőt akár teljesen hátra ülünk, de ezt csak a hosszú karúaknak ajánlom és csak abban az esetben, ha ez nem megy a biztonságos közlekedés rovására. A kormány viszont jóval magasabban van az LX06-hoz képest, így – bár a 183 cm-es magasságomhoz az üléspozíció kissé görnyedt – nem éreztem úgy, hogy a nyakamban vannak a lábaim! Érdekes, hogy a fotókon optikailag nem tűnik kisebbnek, vagy nagyobbnak a két motor egymáshoz képest mégis nagyon beszédes a két üléspozíció közötti különbség.
A manőverezhetőség jó és viszonylag könnyen megszokható. A kormány nem túl széles, amolyan robogós, ami előnyös a városi forgalomban. A motor a szűkebb kocsisorok között nagyon kényelmesen elfér.
A visszapillantó tükrök – bár dizájnban eltérnek – ugyanazokkal az előnyökkel és a hátrányokkal rendelkeznek, mint az LX06 esetében. Kis méretük ellenére jól használhatóak, könnyen pozícionálhatóak, nem lötyögnek, a helyükön maradnak még a rosszabb minőségű utakon is, ugyanakkor a gyári karok kinyúlása itt is kevés. Fogalmam sincs, hogy a tervezők motoroznak-e, de valaki szólhatna nekik, hogy a nem túl széles karokra felszerelt tükrökben csak a saját karunkat, kabátunkat látjuk alapesetben. Persze, ha a kormányrúd szélesebb lenne, akkor ez kevésbé lenne probléma, azonban a két dolog összeadódik, így a motoron folyamatosan mocorogni kell, hogy hátra lássunk.
A teszt során nagyjából 3 órát motoroztunk Budapesten. Gyorsan és kényelmesen lehet ki-be kapcsolni, letámasztani, fel-le pattanni rá. Gyárilag középszenderrel is ellátták, így emelkedőn, vagy lejtőn is biztonsággal rögzíthetjük. A riasztó és az eltolás elleni védelem kombinációja lehetővé teszi, hogy illetéktelenek ne tudják eltolni. A menetkomfort robogósan megfelelő. Bizonyos szintig bírja a kátyúkat, macskaköveket, rossz utakat, emelkedőket. Pontosan úgy, mint egy munkagép. Nem a világ legkényelmesebb túraendúrója, hanem egy végtelenül megbízható társ, amire lehet számítani. Csakúgy, mint az LX06-nak a legnagyobb hátránya az elektronikusan 45 km/h-ra korlátozott végsebesség. Számomra nem teljesen érthető, hogy egy városban, ami bőven tartalmaz 60-as, 70-es szakaszokat, ahol a gyakorlatban ennél legalább 10-20%-al gyorsabban megy mindenki miért nem lehet, legalább rövid időre engedni egy kis tartalékot, ami biztonságérzetet nyújt. Ha ezt meg tudjuk szokni, akkor bármilyen hagyományos, hasonló kategóriájú benzines alternatívája lehet. A szervizháttér ugyan megoldott, de sok hibára nem kell számítanunk.
A hagyományos robogók a városi közlekedésben a gyorsaságot, a rugalmasságot és bizonyos fokig a szabadságot jelképezik. Környezetszennyezés és hangterhelés terén azonban sokszor sokkal rosszabbak, mint az autók. Ezek azok a területek, ahol az elektromos robogók hozták meg az áttörést. Tisztán és csendesen suhannak a városban, és mindezek mellett kényelmesen, olcsón üzemeltethetők. Az Lvneng LX08 a modern, letisztult formavilágot kedvelőknek, valamint a robogókat munkára használó futároknak nyújt nagyon élhető és megbízható alternatívát. Az alapból kétakkus hatótáv bőven kiszolgálja a privát- és városban elvárható üzleti igények jelentős részét. A gyors tölthetőség biztosítja, hogy a motor minden reggel menetre készen várja az újabb 80-100 km-t. A számos gyári kiegészítőnek köszönhetően saját ízlésünknek, vagy a kívánt felhasználásnak megfelelően könnyedén testre szabhatjuk. Az AM, A1, A2, A és B kategóriás jogosítvánnyal vezethető LX08 a cikk megjelenésekor két akkuval, szürke, kék, zöld, vagy fehér színben 1.349.000 forintért kapható az ElektroBiker webshopjában.