PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Elektromos robogó teszt: LVNENG LX08

elektromos motor

A napokban írtunk a Lvneng LX06 Vespa stílusú városi robogójáról, amit az ElektroBikernek köszönhetően volt szerencsénk a cég másik robogójával együtt kipróbálni. A cél nem az volt, hogy összehasonlítsuk a robogókat, de óhatatlanul megtettük. Az LX08 megnevezés elsőre megtévesztő lehet, hiszen azt gondolhatjuk, hogy ez az LX06 továbbfejlesztett változata, vagy nagytestvére. A két motorban valóban sok közös van, mégsem testvérek, hiszen eltérő alkalmazásra szánta őket a gyártó. Amíg az LX06 egy kényelmes, mutatós szaladgálós robogó, addig az LX08 a maga nemében inkább egy strapabíró munkagép!

A fiatal, de annál lelkesebb ElektroBiker csapat pillanatok alatt lett a hazai elektromos robogó piac egyik legmeghatározóbb szereplője. Öt megbízható márka – Silence, Sur-Ron, Talaria, Lvneng és Yotsuba Moto – kínálatából a legjobb modelleket összeválogatva kínálnak minden feladatra és élethelyzetre csendes, olcsón üzemeltethető és zéró kibocsátású mobilitási megoldást. A szoros gyári kapcsolatok és a cég más üzletágai által biztosított stabil anyagi háttér teszi lehetővé, hogy a motorokhoz az ElektroBiker hozzáértő és megbízható garanciális és szervizhátteret is tudjon biztosítani. A gyártókkal való jó együttműködést mi sem illusztrálhatná jobban, mint az ElektroBiker budapesti Kunigunda útján lévő bemutatótermében már most kiállított jövő évi modellek. A megfelelő modell kiválasztásánál felbecsülhetetlen segítség, hogy az ElektroBiker csapatának tagjai nem csak értékesítik és szervizelik, de a mindennapokban használják is az elektromos robogókat és motorokat.

 

Külső

Elsőre a motor egyszerűnek és letisztultnak tűnik. Nekem személy szerint a minimalista szó jutott eszembe, mikor először megláttam. Aki nem szereti a csicsát, vagy az erősen gömbölyű vonalakat, annak kifejezetten tetszeni fog, hiszen a maga szögletességében egyszerre tartalmaz egy bizonyos stílusú retrót és egy csipetnyi modernséget.
Az LX08 ülése semmi említésre méltó extrát nem tartalmaz, de a funkcióját ellátja. Megfelelően kényelmes, nem túl kemény, de nem is kellemetlenül puha. Tökéletesen megfelel arra a célra, hogy üljünk rajta. Méghozzá akár sokszor és sokat, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy ezt a motort többnyire valóban munkára használják, hiszen az üléseit előszeretettel koptatják például pizza futárok. Tudomásunk szerint van olyan futár, aki két év alatt 22.000 km-t tett bele egy ilyen motorba minden gond nélkül. Ez akkor is napi 30 km-t jelent, ha valaki az év mind a 365 napján használja a gépet. Ez így elég meggyőző. A tesztpéldányon nem volt hátsó doboz, de opcionálisan kérhető hozzá, akár színre fújva is. A motorhoz egyébként rendelhető egy delivery doboztartó tálca, amit kifejezetten futároknak szánnak. Erre a speciális kiegészítőre gond nélkül felszerelhető bármilyen motorokhoz használható maxi méretű áruszállító doboz.

Az LX08 akkumulátor csomagja az ülés alatt található. A motor puszta méretei, illetve a letisztult kialakítása nem tette lehetővé, hogy a mérnökök itt bármiféle tároló helyet alakítsanak ki, így ezzel nem számolhatunk. Viszont egy mini szerszámkészletet, valamint az akkumulátorok töltőjét még éppen bele tudjuk szuszakolni a megmaradt résekbe. Hasonlóan az LX06-hoz ez a robogó is remek minőségű LED lámpákat kapott elől-hátul, amelyek jól illeszkednek a kissé lekerekített, mégis modern, szögletes dizájnba. Talán az egyetlen, ami nem ezt a stílust követi, az a két visszapillantó tükör.

A műszerfalra nem lehet panaszunk. A kijelzőnek jó a kontrasztja és a fényereje. A képe éles, a betűtípus pedig kellemes és jól olvasható. A kis képernyő élei, lekerekítései, formái tökéletesen passzolnak a motor stílusához. Az informativitásra sem lehet panaszunk. Középen nagy betűkkel látjuk az aktuális sebességünket km/h-ban. A keretes jelleg segít abban, hogy a lényeges információkra menet közben gyorsan fókuszálhassunk. Ugyanitt jelenik meg álló, rögzített helyzetben a hatalmas „P” betű, ami mutatja, hogy a motor be van ugyan kapcsolva, de nincs aktiválva. Ebben a helyzetben nyugodtan tologathatjuk, akár világítással is. Nem kell attól tartanunk, hogy a gázkar elmozdításával kiugrik a kezeink közül. Jobb oldalon, szintén keretbe foglalva látható a megválasztott üzemmód, ami 1-3 között állítható. Az akkumulátorok töltöttségi adatait bal oldalon találjuk. A két fénykép remekül mutatja, hogy a két akkumulátor tökéletesen egyszerre merül használat közben. A hatótávot is könnyen kiszámolhatjuk. A fényképek között megtett távolság pontosan 27 km, ami alatt a két akku 30%-ot merült. Ebből könnyen kiszámolható, hogy megfelelő használat és ideális körülmények között 1 km-en 1%-ot merülnek az akkuk, vagyis a gyár által megadott 80-100 km nem elrugaszkodott hatótáv. Fontos még, hogy az egyéb technikai információkat eltérő színekkel a kijelző alján, illetve a tetején jeleníti meg a tablet.

A robogón van egy fekete miniplexi, ami szélvédelmet egyáltalán nem biztosít, viszont a kijelzőt valamilyen formában védi. Segít például az árnyékolásban, hogy a nyári tűző napon is le tudjuk olvasni, illetve elképzelhető (ezt szerencsére nem tudtuk kipróbálni), hogy esőben sem hagyja bevizesedni a kijelzőt menet közben, ezzel segítve a biztonságos és gyors adatleolvasást.

Ami a kezelőszerveket illeti a kapcsolók jó minőségűek és kellő visszajelzéseket adnak akkor is, ha kesztyűben vezetünk. Bal oldalon találjuk a tompított lámpa és a fényszóró kapcsolóját, alatta a szokásos módon működő indexet, amely dicséretes módon a középső gombot benyomva semleges állásba ugrik vissza. Ez manapság nem minden motoron egyértelmű ebben a kategóriában. Ezen az oldalon látható még a dudát működtető nyomókapcsoló.

Az LX08 nem kapott elakadásjelzőt. Helyette felül találjuk a módválasztót, ami a fényképezőgépekhez nagyon hasonló, ravasszal ellátott tekerőtárcsával állítható. Ez alatt találjuk a helyzetjelző és a lámpa főkapcsolóját, valamint az indító-parkoló gomb kombinációját.

A motorra pattanva a kormány alatti részen találunk pár használatot segítő érdekességet. Bal oldalon egy nem zárható, viszonylag mély tárolót, amibe kulcs, pénztárca, telefon, vagy pár apróság belefér. A mérete miatt attól sem kell tartanunk, hogy ezeket elhagyjuk menet közben. Szintén itt találjuk az USB csatlakozót, így az itt tárolt telefont, akár tölthetjük is menet közben. Apróság, de a csatlakozót egy kis műanyag záródugóval védhetjük is a portól, vagy egyéb szennyeződésektől, amikor nem használjuk. Középen találjuk a táska, vagy szatyor akasztóját, ami lebillenthető, vagyis tulajdonképpen elrejthetjük, ha nincs szükségünk rá. Ez nem rossz ötlet, mert így biztosan nem rúgunk, vagy akadunk bele fel-leszálláskor. Jobbra a klasszikus indítókulcs, amivel a kormányzárat, vagy a menetkész állapotot („gyújtást”) választhatjuk ki.

Az LX08, akárcsak a többi Lvneng által gyártott motor elő van készítve a kétszemélyes használatra. Bár Magyarországon nem lehet így vizsgáztatni, vannak országok, ahol ez megoldható, ezért itt is megtaláljuk az utasnak szánt hátsó lábtartókat. Szerencsére ezen a robogón is behajthatóak, így azokban az országokban, ahol nincs rájuk szükség, nem lesznek útban és a motor tologatásakor nem fogunk feleslegesen beléjük akadni. Tökéletesen belesimulnak a motor külső burkolatába és menet közben erős rugó tartja őket a helyükön.

Összességében az LX08 külsőre egy nagyon szerethető robogó, pofás megjelenéssel, vagány, 12″-os fekete felnikkel és modern, letisztult dizájnnal.

Technikai paraméterek

Teljesítmény 2 kW kefementes Bosch agymotor
Akkumulátor 2 db 1,404 kWh párhuzamos működéssel
(18650-es lítiumion cellákból, 60 V, 23,4 Ah)
Hatótáv 80-100 km
Töltési idő 4-6 óra
Fék hidraulikus tárcsafék elől-hátul
Világítás integrált nagy fényerejű  LED elől-hátul
Kényelmi funkciók
USB telefontöltő, táskaakasztó, három sebességfokozat, riasztó és eltolás elleni védelem
Opcionális kiegészítők
telefontartó, szélvédő plexi, doboztartó tálca, szállító doboz (akár színre fújva), nagy méretű delivery doboztartó futároknak

Motor és teljesítmény

Az agymotoros robogóba a 2030 W névleges teljesítményű erőforrást a Bosch szállítja. A vezérlést a mérnökök úgy hangolták, hogy ne a végsebesség legyen nagy, hanem a dinamika és a kapaszkodóképesség. Ez azt jelenti, hogy a motornak nem kell szégyenkeznie alacsony fordulaton és egy kis emelkedőn sem. Sőt! Kifejezetten komoly odafigyelést igényel, hogy alacsony fordulaton ne cibáljuk a gázkart. Indulásnál és alacsony sebességnél a robogó olyan, mint egy kis méregzsák. A dinamikus indulás előnye, hogy a várakozó kocsisor elején a motor gyorsan megindul, így nem tartunk fel senkit, ugyanakkor rossz, kátyús úton akár még kissé zavaró is lehet, hiszen egy-egy apró pici kézmozdulatra is nagyon hirtelen reagál a motor és az azonnali nyomaték kissé hajlamos rángatni alattunk a nem túl nehéz robogót. Ami a kapaszkodóképességet illeti, a motor a Budapesten elérhető legkeményebb emelkedőkön is elboldogul. Persze ilyenkor azért erősen csökken a sebesség és a hatótáv, de ez a hagyományos, kis teljesítményű robogók esetén sincsen másképp.

Akkumulátor és töltés

A robogót gyárilag 2 akkumulátorral szállítják, amiket a motor képes párhuzamosan használni. Ennek előnye, hogy nem kell aggódnunk a városban a hatótáv miatt, valamint megállnunk sem egy esetleges cseréhez, vagy átdugáshoz. Az ülés alatt kialakított helyen az akkumulátorok pontosan illeszkednek, jól védettek és elhelyezkedésüknek köszönhetően alacsonyan tartják a súlypontot, ami segít a manőverezésben. Ahogy az elektromos motorokon megszokott, a főkapcsolót, ami gyakorlatilag egy kismegszakító, szintén az ülés alatt, jól védett helyen találjuk. Ezt téli tárolásnál, vagy az akkumulátorok kiszedésénél szükséges használni.

Az akkumulátorokat nem csak párhuzamosan használja a motor, de párhuzamosan is tölti. A gyár által megadott teljes töltési idő 4-6 óra. Ez ideálisnak tűnik a mindennapi munkához az év minden szakában. Ráadásul a töltés megkezdéséhez nem kell bajlódnunk az ülés felnyitásával sem. Az LX08 kapott egy külső becsatlakozási pontot, amit az ülés előtt a lábunk mögött találunk.

Használat

Elektromos mivolta ellenére a robogó – talán a dinamikájának köszönhetően – nem tűnik nehéznek. Az üléspozíció viszont az én magasságomhoz már nem ideális. A fotókon is jól látható, hogy a térdszög túl van a 90 fokon. A lábaim hossza miatt az ülés így viszonylag kis felületen támaszt alá, a combomat már nem éri megfelelően. Azt persze ezen a motoron is megtehetjük, hogy úgy helyezkedünk el, hogy kissé hátrébb, sőt akár teljesen hátra ülünk, de ezt csak a hosszú karúaknak ajánlom és csak abban az esetben, ha ez nem megy a biztonságos közlekedés rovására. A kormány viszont jóval magasabban van az LX06-hoz képest, így – bár a 183 cm-es magasságomhoz az üléspozíció kissé görnyedt – nem éreztem úgy, hogy a nyakamban vannak a lábaim! Érdekes, hogy a fotókon optikailag nem tűnik kisebbnek, vagy nagyobbnak a két motor egymáshoz képest mégis nagyon beszédes a két üléspozíció közötti különbség.

A manőverezhetőség jó és viszonylag könnyen megszokható. A kormány nem túl széles, amolyan robogós, ami előnyös a városi forgalomban. A motor a szűkebb kocsisorok között nagyon kényelmesen elfér.

A visszapillantó tükrök – bár dizájnban eltérnek – ugyanazokkal az előnyökkel és a hátrányokkal rendelkeznek, mint az LX06 esetében. Kis méretük ellenére jól használhatóak, könnyen pozícionálhatóak, nem lötyögnek, a helyükön maradnak még a rosszabb minőségű utakon is, ugyanakkor a gyári karok kinyúlása itt is kevés. Fogalmam sincs, hogy a tervezők motoroznak-e, de valaki szólhatna nekik, hogy a nem túl széles karokra felszerelt tükrökben csak a saját karunkat, kabátunkat látjuk alapesetben. Persze, ha a kormányrúd szélesebb lenne, akkor ez kevésbé lenne probléma, azonban a két dolog összeadódik, így a motoron folyamatosan mocorogni kell, hogy hátra lássunk.

A teszt során nagyjából 3 órát motoroztunk Budapesten. Gyorsan és kényelmesen lehet ki-be kapcsolni, letámasztani, fel-le pattanni rá. Gyárilag középszenderrel is ellátták, így emelkedőn, vagy lejtőn is biztonsággal rögzíthetjük. A riasztó és az eltolás elleni védelem kombinációja lehetővé teszi, hogy illetéktelenek ne tudják eltolni. A menetkomfort robogósan megfelelő. Bizonyos szintig bírja a kátyúkat, macskaköveket, rossz utakat, emelkedőket. Pontosan úgy, mint egy munkagép. Nem a világ legkényelmesebb túraendúrója, hanem egy végtelenül megbízható társ, amire lehet számítani. Csakúgy, mint az LX06-nak a legnagyobb hátránya az elektronikusan 45 km/h-ra korlátozott végsebesség. Számomra nem teljesen érthető, hogy egy városban, ami bőven tartalmaz 60-as, 70-es szakaszokat, ahol a gyakorlatban ennél legalább 10-20%-al gyorsabban megy mindenki miért nem lehet, legalább rövid időre engedni egy kis tartalékot, ami biztonságérzetet nyújt. Ha ezt meg tudjuk szokni, akkor bármilyen hagyományos, hasonló kategóriájú benzines alternatívája lehet. A szervizháttér ugyan megoldott, de sok hibára nem kell számítanunk.

A hagyományos robogók a városi közlekedésben a gyorsaságot, a rugalmasságot és bizonyos fokig a szabadságot jelképezik. Környezetszennyezés és hangterhelés terén azonban sokszor sokkal rosszabbak, mint az autók. Ezek azok a területek, ahol az elektromos robogók hozták meg az áttörést. Tisztán és csendesen suhannak a városban, és mindezek mellett kényelmesen, olcsón üzemeltethetők. Az Lvneng LX08 a modern, letisztult formavilágot kedvelőknek, valamint a robogókat munkára használó futároknak nyújt nagyon élhető és megbízható alternatívát. Az alapból kétakkus hatótáv bőven kiszolgálja a privát- és városban elvárható üzleti igények jelentős részét. A gyors tölthetőség biztosítja, hogy a motor minden reggel menetre készen várja az újabb 80-100 km-t. A számos gyári kiegészítőnek köszönhetően saját ízlésünknek, vagy a kívánt felhasználásnak megfelelően könnyedén testre szabhatjuk. Az AM, A1, A2, A és B kategóriás jogosítvánnyal vezethető LX08 a cikk megjelenésekor két akkuval, szürke, kék, zöld, vagy fehér színben 1.349.000 forintért kapható az ElektroBiker webshopjában.

Elektromos robogó teszt: Lvneng LX06

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.